Результати проєкту (травня 2025 - травня 2026)

 

Green Deal для юних львів’ян: команда EUSTS з Львівської політехніки провела екоуроки у Львівській українській гуманітрній гімназії ім. Олени Степанів

29 квітня та 1 травня 2025 року у Львівській українській гуманітарній гімназії імені Олени Степанів відбулися Green Deal Euro Days – освітні події, присвячені темам сталого розвитку, кліматичної нейтральності та екологічної відповідальності. Захід провела команда проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей» Національного університету «Львівська політехніка» у межах програми Жан Моне ЄС Erasmus+.

Участь у заході взяли 190 учнів 5-х і 9-х класів, які долучилися до інтерактивного знайомства з Європейським зеленим курсом (Green Deal) — стратегією, що має на меті досягнення кліматичної нейтральності в ЄС до 2050 року.

Програма складалася з двох частин:

  • Теоретичної, де учні дізналися про головні напрями Green Deal: відмову від викопного палива, збереження біорізноманіття, безпечне сільське господарство, сталу енергетику та транспорт. У формі адаптованої презентації та обговорення було розкрито, як ці питання стосуються щоденного життя.
  • Практичної, яка включала:
    • Командну гру для 5-х класів з визначення екологічності різних предметів повсякденного вжитку;
    • Вікторину, у якій школярі змагалися за звання найекосвідоміших;
    • Дискусії про переваги життя в екостилі та наслідки забруднення довкілля.

За результатами вікторини та ігрових завдань переможці отримали еко-призи, що стали додатковою мотивацією до відповідального ставлення до природи.

Особливу подяку команда EUSTS висловлює директорці гімназії Ларисі Миколаївні Василишин, заступниці директора Ларисі Миколаївні Дзюбинській, а також вчителям і класним керівникам за активне сприяння в організації заходу.

Green Deal Euro Days у гімназії імені Олени Степанів – це не просто інтерактивна подія, а важливий внесок у формування покоління, яке розуміє виклики сьогодення та готове діяти заради зеленого майбутнього Європи.

 

10 16 18 22 20 21

 

1 травня 2025 року в змішаному форматі відбулась публічна лекція Олени Вусик - старшої проєктної менеджерки реформи управління відходами Команди відновлення та підтримки реформ Міндовкілля, юристки, аналітикині, експертки з нормопроектування, радниці Української кліматичної мережі 2023-2024 років на тему «Вступ України до ЄС: проблеми та успіхи на шляху імплементації законодавства ЄС в частині захисту довкілля і зміни клімату» в межах імплементації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей в Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS), який реалізується за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне (активність: публічні лекції).

Варто відзначити, що тематика, яку порушила Олена Вусик, викликала чималий інтерес у студентів, адже до заходу долучилось 96 учасників (56 онлайн і 40 очно). 

Спікерка, насамперед, окреслила шлях України до переговорів, наголосивши, що Угода про асоціацію України з ЄС дала змогу перейти від партнерства і співробітництва до політичної асоціації та економічної інтеграції. Олена Вусик  закцентувала увагу студентської молоді на важливих датах, як-от: 28 лютого 2022 року - Україна надіслала до ЄС заявку на членство; 17 червня 2022 року - Єврокомісія рекомендувала надати Україні статус кандидата на вступ до ЄС; 23 червня 2022 року - Європейська рада надала Україні статус кандидата; 14 грудня 2023 року - відкрито переговори про вступ після виконання вимог.

Разом з тим, аналітикиня окреслила послідовність процедури набуття країною-кандидатом членства в ЄС, де першим кроком є виконання «Копенгагенських критеріїв», визначених Європейською Радою ще в 1993 році. Особливу увагу спікерка звернула на чотири основні стадії приєднання країни до ЄС, а саме: 1) аплікаційну – подання заявки на вступ; 2) оцінювальну – розгляд заявки та прийняття позитивного рішення;3) переговорну– проведення переговорів з державою-кандидаткою; 4) ратифікаційну – підписання договору про вступ та набрання ним чинності.

Переговори про вступ до Євросоюзу нових держав розбиті на 35 розділів. 33 з них об’єднані в шість тематичних кластерів, які відкриваються почергово. Кластер «Основи процесу вступу до ЄС» відкривається першим і закривається останнім. Розділи 34 («Інституції») та 35 («Інші питання») розглядаються окремо. Єврокомісія спочатку проводить офіційний скринінг кожного розділу на відповідність законодавству України та права Євросоюзу. До кінця 2025 року Євросоюз може відкрити всі переговорні кластери щодо вступу України. Скринінги відповідності українського законодавства праву ЄС майже завершені.

Примітно, як зауважила Олена Вусик, що Переговорний розділ 27 «Environment/Довкілля» входить в Топ-5 розділів за кількістю актів права ЄС, які Україні потрібно імплементувати. Це майже 200 директив та регламентів. Перший раунд імітаційних сесій за участі Міндовкілля щодо стану апроксимації актів ЄС відбувся 14-18 квітня. Наступний раунд імітаційних сесій запланований вже на 5-9 травня поточного року. 

Експертка виокремила й типові помилки країн-кандидатів, зокрема: відсутність єдиної позиції, різні державні органи просувають різні підходи, формальне перенесення acquis без реальної імплементації та адаптації, ігнорування громадянського суспільства призводить до втрати довіри та негативних оцінок з боку ЄС, надмірна централізація без делегування та залучення стейкхолдерів. Олена Вусик презентувала кейси окремих країн-аплікантів, наприклад, Північної Македонії, де спостерігаються реформи без узгодженості, поспішне прийняття законодавства; закони ухвалюються без належних консультацій з громадськістю або секторальними стейкхолдерами; неготовність інституцій; відсутність кадрів, бюджету, інструкцій для імплементації; критика від громадянського суспільства; оцінка реформ європейськими партнерами як проведених «на папері», що потрапило у тіньові звіти; негативна оцінка змін Єврокомісією; «розрив» між нормами та реальним виконанням тощо.

На завершення експертка наголосила на потребі балансу між стандартами ЄС та національними інтересами, коли наближення до стандартів ЄС не означає автоматичне перенесення всіх норм без адаптації; стандарти Євросоюзу залишаються ціллю, але шлях до них має бути поетапним і враховувати національні особливості. Важливо розуміти, що захист національних інтересів не суперечить євроінтеграції, а головним елементом успішної інтеграції є вміння пояснювати необхідність певних адаптацій, а не просто опиратися змінам.

Студентську молодь цікавили питання врахування Україною негативного досвіду Північної Македонії, можливих траєкторій розвитку євроінтеграційного треку України після 2029 року, впливу війни росії проти України на вступ до ЄС і можливе визначення спеціальних умов вступу, досвід Грузії в євроінтеграції та виклики зумовлені проросійською владою, а також про управління відходами тощо.

Команда проєкту EUSTS щиро вдячна Олені Вусик за чудовий виступ та виокремлений час, а також усім учасникам заходу та продовжує працювати над підготовкою інших, не менш цікавих заходів на актуальні теми європейської інтеграції України та співробітництва з Європейським Союзом.

З більш детальною інформацією про проєкт EUSTS можна ознайомитися за покликанням: https://lpnu.ua/yests

1 2 3 4

У ЛЬВІВСЬКІЙ ПОЛІТЕХНЦІ ВІДБУВСЯ ТРЕНІНГ ІЗ МЕДІАГРАМОТНОСТІ «ПРАВДА ПРО ЄС»

 

Упродовж квітня-травня 2025 року в межах реалізації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне відбулась серія тренінгів із медіаграмотності «Правда про ЄС». 

Під час заходу учасники ознайомились із основними способами поширення дезінформації, дізнались як протидіяти їй, проаналізували актуальні приклади фейкових новин, які поширюються з метою дискредитації Європейського Союзу, а також євроінтеграційного поступу України задля блокування її вступу до ЄС, ослаблення стабільності та безпеки в Європі. Учасники тренінгу поділились власним досвідом виявлення фейкової інформації, подискутували з низки питань, зокрема: чому важливо бути медіаграмотним та чому більшість людей ведеться на маніпуляції? 

Практична частина тренінгу включала командну роботу студентів над спростуванням неправдивої інформації про ЄС та євроінтеграції України. Молодь розвінчувала найбільш поширені фейки, як-от: 1. «Кандидатство в ЄС для України – це формальність, яка, фактично, нічого не дає для розвитку держави»; 2. «Навіщо для України той статус кандидата, включили би одразу в ЄС. Скільки ще можна тягнути?»; 3. «Албанія, Туреччина та багато інших країн  вже по 10–30 років кандидати до членства в ЄС.  Україні теж доведеться стільки чекати». Учасники проаналізували запропонований їм міф, виокремили шляхи його спростування та визначили джерела та ресурси, де можна знайти правдиву інформацію, що стосувалася їхнього кейсу.

До заходу долучилось 108 учасників – студентів освітніх програм «Кібербезпека» та «Міжнародні відносини» Національного університету «Львівська політехніка».

З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті в межах Порталу Львівської політехніки.

1 2 3 4 5

 

«Східне партнерство на роздоріжжі: між викликами і новими можливостями»

У Національному університеті «Львівська політехніка» відбувся міжнародний науковий захід «Синергія країн Східного партнерства: від кризи до можливостей», який став майданчиком для міждержавного та міждисциплінарного діалогу щодо перспектив Східного партнерства як платформи для політичної, економічної та соціальної трансформації, особливостей взаємовідносин між ЄС та країнами СП у контексті європейської інтеграції, найперше у сферах демократизації та верховенства права, регіонального співробітництва, безпеки, цифровізації, клімату, енергетики, науки та технологій тощо.

Захід зібрав представників академічних установ, громадянського суспільства та управлінських структур з різних країн-учасниць ініціативи. Метою стало не лише обговорення реформ і політик, але й формування рекомендацій для поглиблення довіри та стабільності в регіоні. У заході взяло участь понад 60 учасників.

Захід урочисто відкрили Олег Матвійків, перший проректор Львівської політехніки, та Ярина Турчин, координаторка проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей» (EUSTS). У своїх промовах вони підкреслили важливість поєднання технічної освіти з розумінням європейських політик, наголосивши на унікальній ролі Львівської політехніки в просуванні європейських цінностей серед студентів технічних спеціальностей. Східне партнерство, за їхніми словами, має не лише технічний, але й глибоко ціннісний вимір, що потребує переосмислення в умовах війни та геополітичної турбулентності.

Модераторкою заходу була Олена Лукачук, доцентка кафедри політології та міжнародних відносин, учасниця проєкту EUSTS, яка забезпечила високий рівень дискусії, утримуючи баланс між академічністю та практичністю обговорень.

На заході були представлені експерти з Молдови, Грузії, Вірменії, Польщі, Хорватії, Азербайджану та України. Думки щодо майбутнього ініціативи «Східне партнерство» розділилися. Частина учасників підтримувала збереження та гнучку модернізацію формату, інші – ставили під сумнів його ефективність в умовах асиметричних політик країн-учасниць.

З одного боку, наголошувалося на його потенціалі як механізму інтеграції (зокрема у випадках України та Грузії), з іншого – звучала критика у зв’язку з низькою залученістю чи пасивністю деяких країн, як-от Білорусь чи Азербайджан.

Леонід Боагі, Президент Платформи молодих мерів та місцевих радників, Віце-президент Конгресу місцевих органів влади Молдови, Президент Ради директорів Альянсу земляцьких об’єднань Молдови, поділився досвідом залучення місцевих адміністрацій до імплементації європейських програм та ініціатив, наголосивши на значенні децентралізації як запоруки демократичних змін.

Костянтин Гагнідзе, керівник проєктів у латвійських, українських та грузинських організаціях, Президент JEF Georgia (Молоді європейські федералісти Грузії), представив досягнення Грузії в рамках Східного партнерства, а також виклики, пов’язані з політичною стабільністю та безпекою у регіоні.

Анна Хворостянкіна, завідувач кафедри права, політології та міжнародних відносин Євразійського міжнародного університету у Вірменії, керівник кафедри Жана Моне з правових досліджень ЄС та європеїзації права, проаналізувала складну траєкторію від політичного розвороту до наближення Вірменії до ЄС, з огляду на геополітичні тиски та нестабільність у регіоні.

Магда Євген, директор Інституту світової політики, доцент кафедри видавничої справи та редагування Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», виступив з глибоким аналітичним рефлексом щодо трансформації ідеї Східного партнерства, поставивши питання про доцільність його подальшого існування у нинішньому форматі.

Александр Казак, асистент кафедри публічної політики та адміністрації Інститут політології Гданського університету, переосмислив політику ЄС щодо Білорусі, наголошуючи на конфлікті між принципами безпеки та цінностями, що формують європейську зовнішню політику.

Любо Руніч, професор Коледжу Університету прикладних наук м. Шибеник та Маріо Домінік Бурич, магістр права, Університет прикладних наук м. Шибеник, представили стратегічне бачення ЄС щодо інтеграції штучного інтелекту з дотриманням етичних стандартів, особливо в умовах міждержавного співробітництва.

Олена Лазоренко, старший науковий співробітник НАК України, дослідник KIU, президент ГО «Ліга професійних жінок», розповіла, як наукова дипломатія стала важливим інструментом комунікації України з ЄС та партнерами, зокрема в умовах війни. Акцент був зроблений на ролі жінок-науковиць, громадських ініціатив та міжінституційних проєктів, які допомагають вибудовувати мости довіри.

Петро Сухорольский, доцент кафедри політології та міжнародних відносин Національного університету «Львівська політехніка», у своєму виступі розглянув питання інформаційної та іміджевої безпеки України. Він підкреслив, що репутаційний фактор стає не менш важливим за військову міць, особливо у справі мобілізації міжнародної підтримки та консолідації суспільства.

Джамал Валієв, студент бакалаврської програми за спеціальністю «Міжнародні відносини» Академії державного управління при Президентові Республіки Азербайджан, представив прагматичний підхід Азербайджану до участі в Східному партнерстві, з акцентом на енергетичному співробітництві та вибірковій інтеграції.

Ключовим моментом заходу став круглий стіл: «Час для рішень: як трансформувати виклики в довгострокове співробітництво?». Обговорення стосувалося моделей оновлення або трансформації Східного партнерства. Учасники пропонували: переходити до індивідуалізованого підходу до кожної країни-партнера; формувати тематичні альянси всередині ініціативи (наука, цифровізація, безпека); переосмислити стратегію ЄС у регіоні з урахуванням нової реальності повномасштабної війни та гібридних загроз. Це був не просто підсумок, а відкрита платформа для стратегічного мислення. Тут народжувалися ідеї, які здатні не лише адаптувати, а й оновити механізми співпраці.

Міжнародний науковий захід у Львові не був рядовим академічним форумом. Це була жива дискусія про майбутнє, де голос кожного спікера додавав новий вимір до розуміння регіональної політики. У світі, де виклики постають швидко і неочікувано, подібні заходи стають не лише інтелектуальними, а й практичними інструментами для вироблення нових стратегій.

Міжнародний захід відбувся у рамках реалізації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне.

З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті проєкту.

1 2 3 4 5

В Університеті завершився третій рік реалізації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей»

Завершився третій рік реалізації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка». За результатами весняного семестру 2024/2025 навчального року 180 студентів успішно засвоїли три вибіркові навчальні дисципліни: «Екологічна та кліматична стійкість ЄС» (4 групи), «Україна-ЄС: цифрова трансформація» (2 групи) та «Енергетика ЄС та нові тренди для України» (3 групи). А загалом за навчальний рік 324 студенти покращили свої знання про Європейський Союз та європейську інтеграцію України. 

Лекційні заняття були змістовними, насиченими сучасною та релевантною інформацією, що відповідає актуальним викликам у сфері цифрової трансформації, екологічної та кліматичної політик ЄС. Практичні заняття проводилися в інтерактивному форматі з використанням різноманітних методик активного навчання, серед яких: мозковий штурм, кейс-аналіз, рольові ігри, SWOT-аналіз, метод проєктів, фасилітаційні сесії та інші. Такий підхід забезпечив глибше занурення студентів у тематику курсів та сприяв розвитку критичного мислення й командної взаємодії.

Одним із підсумкових завдань модулів є колективні проєкти, під час виконання яких студенти здебільшого зосередилися на дослідженні ініціатив ЄС та особливостей їхньої імплементації в Україні, враховуючи професійну спеціалізацію своїх команд.

Так, модуль «Екологічна та кліматична стійкість ЄС» успішно освоїли 104 студенти (ІСТР, ІМІТ, ІХХТ, ІЕСК, ІКТА). У межах виконання індивідуальних проєктів команди презентували дослідження про особливості програм підтримки ЄС, зокрема на теми:

  • «Розумні сміттєві баки»;

  • «Програма Life»;

  • «Зелений курс ЄС: виклики для України»;

  • «Фінансові інструменти ЄС для переходу до сталої енергетики»;

  •  «Кліматична дипломатія ЄС», та інші.

Знання про цифрову трансформацію та кращі практики ЄС покращили 41 студент (ІМІТ, ІКТЕ, ІБІС, ІКТА) завдяки модулю «Україна-ЄС: цифрова трансформація». Найактуальнішими для студентів стали тематики, присвячені впровадженню сучасних цифрових технологій в різних галузях економіки, інноваційним методам навчання, кібербезпеці, а також регуляторним аспектам цифрової трансформації відповідно до європейських стандартів. Студенти презентували свої командні напрацювання з вивчення особливостей цифрових трансформацій різних сфер економіки в Україні та ЄС, зокрема на такі теми:

  • «Користь чи шкода діджиталізації»;

  • «Проблеми цифровізації в українському суспільстві»;

  • «Використання хмарних технологій для покращення комунікації з органами влади»;

  • «Електронна демократія в ЄС та Україні: порівняльний аналіз» та ін.

36 студентів (ІБІС, ІХХТ, ІКТА, ІМІТ, ІЕСК) засвоїли прогресивний досвід ЄС щодо енергоефективності та енергозаощадливості. Студенти репрезентували низку своїх досліджень, які стосувались як енергетичних трендів ЄС, так і особливостей імплементації енергетичних програм та ініціатив Брюсселя в Україні. З-поміж поданих студентами проєктів варто виокремити такі:

  • «З якими викликами зіштовхнувся енергетичний сектор ЄС через вторгнення рф в Україну»;

  • «Біогазові станції в Україні»;

  • «SMART-energy»;

  • «Розвиток зеленої енергетики для відмови від викопного палива»;

  • «Energy reduced» та ін.

Студенти високо оцінили зміст модулів і підходи до їх викладання, адже змогли не лише засвоїти теоретичні засади функціонування Європейського Союзу, а й здобути практичні навички щодо застосування європейського досвіду в контексті розвитку та післявоєнного відновлення України.

За підсумками успішного вивчення модулів кожен студент отримав сертифікат про завершення навчання.

Окрім того, студенти стали учасниками шести лекцій-дискусій за участю відомих практиків, експертів, дослідників Європейського Союзу:

  • Оксани Юринець, народної депутатки Верховної ради України VIII скликання, голови підкомітету регіонального розвитку та транскордонної співпраці у комітеті європейської інтеграції, президентки громадської організації «Агенція європейського співробітництва»;

  • Оксани Миляник, експертки із зеленого відновлення, членкині команди підтримки реформ при Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України, координаторки екологічної сталості, SoftServe, експертки із законодавства, учасниці Zero Waste Alliance Ukraine;

  • Віталіни Бабенко, керівниці національного контактного пункту «Європейський інститут технологій та інновацій» програми Horizon Europe, д.е.н., к.т.н., професорки кафедри математичного моделювання та аналізу даних Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна;

  • Ольги Кревської, очільниці директорату європейської та євроатлантичної інтеграції Міністерства цифрової трансформації України;

  • Владислава Рамазанова, кандидата економічних наук, керівника експертної групи безпеки постачання та розвитку конкурентного ринку природного газу директорату нафтогазового комплексу та розвитку ринків нафти, природного газу та нафтопродуктів Міністерства енергетики України;

  • Олени Вусик, старшої проєктної менеджерки реформи управління відходами Команди відновлення та підтримки реформ Міндовкілля, юристки, аналітикині, експертки з нормопроєктування, радниці Української кліматичної мережі 2023–2024 років.

Також студенти Львівської політехніки були учасниками:

  • регіонального бізнес-вебінару «Наближення до стандартів ЄС та можливості для українського бізнесу: досвід Західного регіону» (запрошені спікери – представники Західноукраїнського офісу Європейської бізнес асоціації: керівниця Мар’яна Луцишин, координаторка з питань комунікації Оксана Кокоць; Олеся Халецька - директорка Львівського кластеру медичного бізнесу; Тарас Демкура - віце-президент Національного комітету Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine), член світової координаційної ради компанії Amway, амбасадор проєктів культурної дипломатії, бізнесмен і меценат із Тернополя);

  • молодіжному форумі «Твоя європейська перспектива»;

  • воркшопу «Прокачай свою діджиталізацію»;

  • інтерактивному заході “Світ громад”;

  • Академії з європейських студій «Децентралізація та розвиток громад: програми ЄС для України»;

  • Зимової школи European best practices: energy, digital and environmental dimensions;

  • інтерактивного заходу Speaking Club «Нові європейські тренди та професійне зростання»;

  • заходів із медіаграмотності «Правда про ЄС»;

  • інтернет-конференції «Сталий розвиток ЄС – кращі практики для України»;

  • інтерактивного заходу Eurolibrary (запрошений спікер – Петро Сухорольський, кандидат юридичних наук, доцент кафедри політології та міжнародних відносин Інституту гуманітарних і соціальних наук Львівської політехніки, автор книги «Основи футурології» (2021), а також численних публікацій, присвячених правам людини у цифрову еру, захисту даних, викликам інформаційного суспільства. Член World Futures Studies Federation);

  • екскурсії у Музей історії електрифікації Львівщини, Національний реабілітаційний центр «Незламні» (UNBROKEN) та на малі сонячні електростанції у Золочівському районі  – в межах європейських паблік-турів;

  • хакатоні “ENERGY YOUTH”;

  • міжнародному науковому заході «Синергія країн Східного партнерства: від кризи до можливостей»;

  • конкурсі відеороликів “Best European Practices”.

Участь у цих ініціативах дозволила студентам поглибити свої знання про політики Європейського Союзу, розвинути навички міждисциплінарного аналізу, критичного мислення, публічних виступів та командної взаємодії. Важливо, що освітні заходи проєкту не лише доповнили академічне навчання, а й стали платформою для професійного зростання, активного громадянства та залучення молоді до актуальних дискусій щодо європейського майбутнього України.

Таким чином, третій рік реалізації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей» підтвердив свою актуальність і високу ефективність. Завдяки синергії якісного змісту модулів, досвіду експертів і активної участі студентства, проєкт зробив вагомий внесок у формування нового покоління українських фахівців — обізнаних, відповідальних і готових до впровадження європейських стандартів у професійну діяльність та суспільне життя.

1 2 3 4 5 6
Оновлено 5 днів 2 години тому