РОЗВИТОК ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ І СОЦІАЛЬНОЇ ІНКЛЮЗІЇ У ЛЬВІВСЬКІЙ ПОЛІТЕХНІЦІ
Університет продовжує розгалужувати інклюзивне освітнє середовище, яке ґрунтується як на фізичній доступності, так і на соціально-психологічній безбар’єрності, заснованій на взаємодії учасників інклюзивного освітнього процесу, їхній участі в спільній роботі.
Важливість функціонування інклюзивного освітнього середовища в університеті знайшло своє відображення в Методичних рекомендаціях щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладі вищої освіти, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист №1/9075-23 від 23.06.2023 р.).
В грудні 2023 року Наказом ректора затверджено Інклюзивну освітню політику у Львівській політехніці, яка передбачає прийняття загальноуніверситетських рішень для задоволення широкого діапазону освітніх, інформаційних та соціальних потреб осіб з особливими освітніми потребами внаслідок інвалідності та хронічних захворювань, зокрема і осіб з інвалідністю внаслідок війни.
Функції реалізації інклюзивної освітньої політики в Університеті покладено на Службу доступності до можливостей навчання «Без обмежень».
Створення безбар’єрного навчального простору є складним та багаторівневим завданням, яке потребує залучення представників всіх структурних підрозділів, академічної спільноти та студентів. З кожним роком Університет здійснює нові кроки у створенні інклюзивного освітнього середовища та отримує хороші результати. Отримано сертифікат відповідності архітектурної доступності на перший навчальні корпус. У звітному році до Національного університету «Львівська політехніка» вступило 116 осіб з інвалідністю першої та другої груп. Організовано супровід студентам першого курсу денної та заочної форми навчань які мають вади слуху, зору та опорно-рухового апарату. Проведено бесіди з батьками цих студентів, роз’яснено їхню роль в інклюзивному навчанні, організовано індивідуальний графік навчання за погодженням директорів відповідних інститутів.
Фахівці служби доступності постійно приймають участь у роботі експертних комісій з акредитації освітніх програм університету.
Завдяки проєкту «Кращі технічні навички та інклюзивні умови для розвитку трудового потенціалу у секторі машинобудування України», який розроблений кафедрою АФМ ІАДУ за участі кафедри СР та підтриманий програмою United States Agency for International Development (USAID) в поточному році університет отримав спеціалізоване навчальне обладнання на суму $40000, що включає інтерактивну освітню систему з лінгафонним класом для осіб з порушеннями зору на 16 осіб, два робочих місця для слабозорих осіб з додатковою функцією друку, два електронних стаціонарних відеозбільшувачів Topaz HD 24.
Місія (призначення) Служби доступності до можливостей навчання «Без обмежень» (далі — Служба доступності «Без обмежень») полягає у забезпеченні: реального доступу до можливостей навчання у Національному університеті «Львівська політехніка» на засадах визнання невід’ємної цінності і гідності кожної людини у суспільстві незалежно від її особливостей; дотримання прав особи з інвалідністю/хронічними захворюваннями, її рівного доступу до можливостей здобуття вищої освіти; застосування передових технологій інтеграції, інклюзії та здоров’єзбереження, у тому числі адаптивної фізичної активності, та у сприянні максимальній функціональній незалежності кожної людини та її успіху в житті.
Стратегією розвитку Служби доступності «Без обмежень» передбачено імплементацію інклюзивної освітньої політики Львівської політехніки; трансформацію Університету у безбар’єрний навчальний простір; створення загально-університетської системи надання інклюзивних освітніх послуг для осіб з інвалідністю та хронічними захворюваннями на засадах наукового пошуку, розвитку міжнародної партнерської співпраці та застосування передового світового досвіду інклюзивної освіти у вищій школі; здійснення впливу на формування національних стандартів інклюзивної освіти для їх реалізації в університетах України.
Служба доступності «Без обмежень» ставить за мету своєї практичної діяльності забезпечення постійного супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями, які потребують спеціальних умов для одержання освітніх послуг; формування інклюзивної свідомості, зокрема розуміння проблемності функціонування людей з інвалідністю та хронічними захворюваннями в освітньому середовищі.
Основними завданнями практичної діяльності Служби доступності «Без обмежень» на шляху досягнення зазначеної мети є такі:
- Поступово трансформувати Національний університет «Львівська політехніка» у безбар’єрний навчальний простір з реальним доступом до можливостей навчання для осіб з інвалідністю та хронічними захворюваннями;
- Активізувати науково-дослідницьку діяльність, спрямовану на забезпечення потреб осіб з інвалідністю та хронічними захворюваннями;
- Здійснювати супровід студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями;
- Виявляти та оцінювати ресурси Університету;
- На регулярній основі забезпечувати зв’язок із зовнішнім оточенням (у тому числі з роботодавцями);
- Налагоджувати та підтримувати тісні партнерські зв’язки з державними та громадськими організаціями, об’єднаннями, фондами та представництвами, зокрема міжнародними, які вивчають, застосовують та поширюють передовий зарубіжний досвід професійної практичної діяльності у сфері соціальної інклюзії, інклюзивної освіти зокрема;
- Поширювати інформацію про можливості отримання вищої освіти для людей з інвалідністю та хронічними захворюваннями, наявні ресурси та послуги, що розвиваються в Університеті;
- Залучати громаду м. Львова та Львівської області до вирішення проблем кожного студента з інвалідністю/хронічними захворюваннями.