Заслужений художник України, доцент ІАРХ Ярина Юрик: найбільший здобуток – можливість творити

Ірина Мартин, тижневик «Аудиторія»
Ярина Юрик

Приводом до розмови із заслуженим художником України, доцентом кафедри дизайну та основ архітектури ІАРХ Яриною Юрик стало відкриття її персональної виставки «Інспірації добра» у Львівській національній галереї мистецтва ім. Б. Возницького. Це приклад того, як можна вміло поєднати творчість, викладання та науку.

Світлі почуття й краса світу – через мистецтво

Роботи зі серії «Моя Україно» й «Творення», представлені на виставці, уже побували в Національному музеї Гранд пале в Парижі, Меморіалі Латинської Америки у Сан-Пауло, на найбільшій виставці мистецтва у світі Art expo New York і на Тижні мистецтва в Майямі. Втім, перша виставка художниці відбулася у 23 роки, в Національному музеї у Львові. А потім були перемоги на міжнародних конкурсах малярства, світове визнання. Ярина Юрик – засновниця сучасного кордоцентричного світоглядного напряму акварельного малярства в Україні. Її картини є у приватних колекціях багатьох країн світу.

Мисткиня розповідає, що її малярство, його тематика та техніка відображають діалектичну суть миті: народження – горіння – проявлення та затухання... – і відродження через увічнення та подолання небуття. Намагається через свої роботи допомогти глядачам розширити усвідомлення того, що людське життя прекрасне й дуже коротке, де кожну мить необхідно проживати так, ніби вона остання, пам’ятаючи, що всі ми – теперішні, минулі й прийдешні – у цьому світі перебуваємо лише мить.

Коли дивишся на її роботи, спостерігаєш перевагу теплої й яскравої гами. Утім, художниця зауважує, що в її палітрі присутні всі кольори, питання лише різного співвідношення та площини твору.

Найбільшим своїм здобутком вважає можливість творити й через своє мистецтво пропагувати світлі та добрі почуття, красу світу.

Вчу студентів креативно мислити

– Отож, спершу Ви відбулися як художниця. Згадайте, коли це покликання у Вас прокинулося.

– Скільки себе пам’ятаю, я завжди щось створювала. Акварель, гуаш, темпера й пастелі змалку були моїми улюбленими матеріалами. У 9 років я дізналася про дитячу художню школу ім. О. Новаківського й переконала тата відвести мене туди. До художньої школи ходила п’ять разів на тиждень. Там мені дуже пощастило з педагогами. Окрім щоденних студій та виконання домашнього завдання зі шкільних дисциплін, я багато працювала вдома: різноманітні живописні натюрморти з квітами, краєвиди, зарисовки фігур людей, а також портрети… Краса квітів найперше надихала мене.

– Для дальшого навчання обрали коледж ім. І. Труша.

– Я належала до найсильніших учнів художньої школи й на четвертому році навчання потрапила в спеціальний експериментальний клас, який тоді створили для підготовки до вступу в коледж. Тоді всі вступали до коледжу на образотворче мистецтво й, незалежно від обраної спеціальності, насамперед здобували фах художника. Власне опануванню художніх дисциплін там приділяли особливу увагу. На щастя, моїми педагогами з малярства були відомі художники. По закінченні коледжу я працювала дизайнером і художником. Мене запрошували на всеукраїнські фестивалі, я була членом журі, куратором виставок, а також реалізовувала проекти у дизайні інтер’єру.

– І чому раптом вирішили податися до Політехніки на архітектуру?

– Для мене архітектура завжди була особливим видом мистецтва. Пригадую, коли я мала 5 років, батьки вперше повели мене до Львівської опери, де в антракті я звернула увагу на видання Р. Миха і Т. Трегубової «Львів. Архітектурно-історичний нарис». Тоді мені купили цю книжку, і я її прочитала ще у початковій школі.

Тепер я мала бажання поглибити своє пізнання від дизайну інтер’єру й до охорони та збереження історичного довкілля. Знала про унікальність цього університету, власне львівської архітектурної школи. Проте й усвідомлювала, що в період навчання не матиму можливості активно творити.

– Якою Ви були студенткою?

– Натхненною, цілеспрямованою, наполегливою. І коледж, і університет я закінчила з відзнакою. Левову частку вільного часу приділяла самостійній роботі за спеціальними навчальними дисциплінами, а також тими, що, здавалось би, опосередковано стосувалися мого фаху, але сьогодні вони особливо актуальні для мене. Також я була громадсько-активною, вільний час приділяла волонтерській діяльності.

– А чому пішли в науку?

– Наука й мистецтво для мене завжди були основними способами пізнання світу. Під час захисту магістерської роботи, обсяг виконання якої в практичній проектній частині я вдвічі перевищила, отримала рекомендацію ДЕКу на продовження навчання в аспірантурі. І скористалася цим.

– Що викладаєте студентам? Що намагаєтеся їм закласти?

– До докторантури викладала живопис, рисунок, скульптуру, архітектурну композицію. Читала лекції й мала практичні заняття з фотографіки, дизайну міського середовища, а також власний спеціально розроблений курс «Технології та матеріали в дизайні сучасного інтер’єру». Багато часу приділяла методичним напрацюванням. Тепер маю значно менше годин, бо викладаю у вільний від докторантури час. Кожен предмет має свою особливість. Наприклад, у малярстві важливе насамперед відчуття кольору, розвитку власного стилю «письма», композиції тощо. На цьому наголошую студентам. Якщо ж узагальнити, то насамперед вчу їх креативно мислити й набувати всіх необхідних компетенцій, аби вони як майбутні дизайнери знайшли свою нішу на ринку праці та були готові до розв’язання професійних завдань у дизайні інтер’єру, а також міському історичному довкіллі.

– Чи є речі, які Вас як художницю надихають? Як народжуються теми творів?

– Мене надихає кожна мить життя, яку проживаю із вдячністю. Бо незалежно від того, скільки ми проживемо, усе це – лише мить у вічності. Намагаюся, попри складнощі життя, бачити більше світлого й доброго в оточенні, найкращого – у людях. Мої роботи торкаються філософських тем: життя, гармонії світу, добра, катарсису… Ще зі студентських років постійно працюю над серіями «Моя Україно…», «Образи української ідентичності…» та «Місця пам’яті». Окремі роботи також відображають і коло мого наукового зацікавлення: ідентичності й пам’яті, збереження історико-культурної спадщини тощо. Багато з них зафіксували, на жаль, знищені безцінні архітектурні об’єкти.

Зазвичай мною «рухає» натхнення й осяяння, передчуття того, що відбувається до і під час написання кожного твору, а також величезна любов.

– Хто у Вас переважає: викладач чи художник?

– Я думаю, що вони доповнюють один одного.

Ярина Юрик на виставкці «Інспірації добра» на виставкці «Інспірації добра» на виставкці «Інспірації добра» на виставкці «Інспірації добра» на виставкці «Інспірації добра» Ярина Юрик