Дуальна освіта – крок до європейського рівня якості: уже понад рік триває співпраця Політехніки і ТПП Ерфурта

Наталія Павлишин, тижневик «Аудиторія»
на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки

Одним із пріоритетних завдань для Львівської політехніки є вихід на європейський рівень в освіті. Уже понад рік триває співпраця Німецько-українського освітнього центру Львівської політехніки і Торгово-промислової палати Ерфурта (Тюрингія, Німеччина) щодо запровадження в нашому університеті дуальної освіти.

Нещодавно відбулася знакова зустріч керівника департаменту освіти та підвищення кваліфікації Торгово-промислової палати м. Ерфурта Томаша Фальбуша з провідними роботодавцями Львівщини та науковцями Львівської політехніки, під час якої присутні мали нагоду ознайомитися з особливостями співпраці між навчальними закладами та бізнесом щодо стажування та працевлаштування студентів і випускників німецьких коледжів і університетів.

– Для нас ця зустріч надзвичайно важлива, бо обговорюючи з потенційними роботодавцями ймовірне стажування наших студентів на базі їхніх підприємств із можливістю виплат стипендій, ми підняли чимало складних питань й виявили проблеми, які маємо розв’язувати. З наступного навчального року плануємо винести на розгляд Вченої ради університету пропозицію експериментального запровадження дуальної освіти в нашому університеті. Для цього вже маємо деякі напрацювання, зокрема кілька тристоронніх угод – між університетом, підприємством і фізичною особою (як приклад, робота ІЕСК) та угоди про співпрацю в цьому напрямі з підприємствами, – підкреслив проректор Політехніки Роман Корж.

Серед питань, які визріли в межах зустрічі з роботодавцями йшлося про те, що студенти далеко не завжди хочуть іти працювати на те підприємство, де проходили практику, часто недобросовісно ставляться до практикування, мотивуючи це тим, що за два тижні не можуть пройти якісно стажування. Тож на засіданні Вченої ради потрібно піднімати питання про збільшення термінів практики та форму угоди, бо зараз студенти фактично не несуть жодної відповідальності. Тобто юридично узаконять співпрацю з роботодавцями.

Перебуваючи в складі делегації Львівської політехніки з робочим візитом у Тюрингії, мали нагоду ознайомитися з тим, як у їхніх ЗВО діє дуальна освіта. Були приємно вражені потужною комунікацією між вишами й підприємствами. Добрим прикладом такої тісної співпраці є те, що представники підприємства приймають іспити в того студента, який стажується в них. Тож підприємство зацікавлене брати таких студентів на роботу, – додав Роман Орестович.

Думками про те, які перспективи співпраці та про можливості, які відкриває дуальна освіта поділився генеральний директор Торгово-промислової палати Ерфурта професор Ґерард Ґрусер:

– Які бачите головні перспективи співпраці зі Львівською політехнікою та в яких напрямах?

– Кваліфіковані працівники є основою для економічного розвитку в Україні, Німеччині та, звісно ж, у Європі. Львівська політехніка навчає на дуже високому рівні. Перевага ж високої освіти в Німеччині полягає в її тісному зв’язку з економікою. Поєднання цих двох унікальних характеристик стало мотивацією до початку співпраці Львівської політехніки з Торгово-промисловою палатою.

Спільно ми можемо готувати та навчати затребуваних спеціалістів для підприємств та вже сьогодні забезпечувати європейські освітні стандарти.

– Що, на Вашу думку, варто зробити, щоб дуальна освіта в нашому виші мала шанси втілитися в життя?

– Перевага німецької освітньої системи полягає в активній співпраці з підприємствами. Якщо українські фірми надаватимуть місця для практики під час і після навчання, це уможливить наближення до німецьких освітніх стандартів. Порівняння навчальних планів показало, що Політехніка вже надає в коледжах майже всі необхідні знання. Існує лише дефіцит практичної складової, тож тут якраз потрібне зацікавлення підприємств. Підприємство мусить внести свою лепту в процес дуального навчання та таким чином докластись до практично орієнтованої освіти.

– Як вважаєте, чого бракує для якісної співпраці між університетами, коледжами та підприємствами?

– У Німеччині 2/3 навчального часу проходить на робочому місці. Підприємства приймають освітнє замовлення з чітко прописаними темами. Тож ми мусимо не лише знайти робочі місця, а ще й впровадити разом із підприємствами навчальні плани. Для деяких спеціальностей навчальний план ще тільки гадаємо розробити.

– Які бачите орієнтири для співпраці освіта+бізнес?

– Найважливіший орієнтир – це потреба фахових кадрів. Німеччина є лідером серед країн із найнижчим рівнем безробіття, тому що ми організовуємо освітній процес відповідно до потреб. Об’єднання навчальних закладів та підприємств створить необхідний фундамент для довготривалої співпраці, спрямованої на підготовку фахівців у Львові та Європі.

на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки на зустрічі Томаша Фальбуша з науковцями Львівської політехніки