Доки багато університетів щойно починають формувати доступне освітнє середовище для людей з особливими потребами, Львівська політехніка вже п’ять років розвиває інклюзивну освіту.
Під час засідання Вченої ради Львівської політехніки 26 листопада розглянули зокрема питання «Формування доступного освітнього середовища для осіб з інвалідністю». Доповідали голова комісії Орест Лозинський та проректор Роман Корж.
Поняття «доступне освітнє середовище» можна розглядати з кількох аспектів: забезпечення архітектурної (фізичної) та соціальної доступностей. Забезпечення архітектурної доступності полягає у трансформації університетської інфраструктури у безбар’єрний освітній простір за допомогою моніторингу та Архітектурного атласу доступності інфраструктури Львівської політехніки. Соціальна ж доступність полягає в інформаційному забезпеченні: впровадження нових технологій, створення стратегій та напрацювання досвіду у навчанні студентів з інвалідністю. Започатковується Програма підвищення кваліфікації у сфері інклюзивної освіти. Також нині впроваджують «Дорожню освітню карту», що складається зі семи кроків, які потрібно зробити для забезпечення постійного індивідуального супроводу осіб з інвалідністю та хронічними захворюваннями.
Діяльність університету із забезпечення архітектурної і соціальної доступності регламентує «Система інклюзивних освітніх послуг Львівської політехніки». Вона передбачає виконання усіх семи кроків «Дорожньої освітньої карти».
На початок 2019–2020 навчального року на стаціонарній формі навчання Політехніки навчається 374 студенти з інвалідністю, працюють 227 осіб, з них – 69 викладачів.
Для формування доступного освітнього середовища для цих людей важливо переймати світовий досвід та виконувати міжнародні проєкти.
Розвивається Мережа партнерської взаємодії «Без обмежень». ЇЇ учасниками є університети різних країн світу. Для легшої комунікації створили online-простір – Дослідницьку платформу «Без обмежень». Від 2017 року діє підрозділ Служби доступності до можливостей навчання «Без обмежень» (у складі Міжнародного центру професійного партнерства «ІНТЕГРАЦІЯ»).
Найкращі світові зразки міжнародного інноваційного досвіду демонструє Стратегія розвитку здорового університету, що має на меті забезпечити здорове, доступне, безбар’єрне академічне середовище. Щоб реалізувати Стратегію, «ІНТЕГРАЦІЯ» створила Консультаційно-координаційну службу «Клініка здоров’я громади Львівської політехніки». Вона передбачає залучення різних підрозділів університету.