Інклюзивність в освіті – це не лише про рівний доступ, а й про створення умов, у яких кожен студент відчуває себе повноцінним учасником навчального процесу. Особливої уваги потребують здобувачі освіти з порушеннями зору, для яких традиційні методи навчання можуть бути недоступними. Важливо, щоб викладачі були обізнаними у способах адаптації матеріалів та взаємодії з такими студентами. Саме такий підхід формує справді людяне, сучасне й ефективне освітнє середовище.
Кафедра програмного забезпечення Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій Національного університету «Львівська політехніка» продовжує впроваджувати принципи інклюзивності в освітній процес. Серед здобувачів першого рівня вищої освіти за спеціальністю «Інженерія програмного забезпечення» навчається студентка з важкими порушеннями зору. Забезпечення рівного доступу до навчання для всіх студентів є пріоритетом кафедри, що передбачає як адаптацію освітніх матеріалів, так і підвищення обізнаності викладачів.
З ініціативи завідувача кафедри ПЗ професора Дмитра Федасюка на квітневе засідання кафедри було запрошено директорку Ресурсного центру освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами, кандидата історичних наук, заслуженого працівника соціальної сфери України, лауреата Державної премії в галузі освіти України Оксану Потимко. Центр, що функціонує з 2011 року, має значний досвід підтримки незрячих школярів та студентів. Під час зустрічі пані Оксана поділилася практичними рекомендаціями щодо організації навчання для студентів з порушеннями зору.
Гостя окреслила особливості викладання дисциплін у змішаних групах та акцентувала увагу на важливості адаптації як лекційного, так і практичного матеріалу. Учасники заходу ознайомилися з методиками передавання графічної інформації за допомогою рельєфних зображень, аудіозаписів та засобів тактильного сприйняття.
Особливе враження на присутніх справила практична частина зустрічі: викладачам запропонували одягнути чорні пов’язки на очі та виконати низку завдань, використовуючи лише дотик. Це дало їм змогу краще відчути бар’єри, які долають незрячі студенти, а також усвідомити значення вербального супроводу під час навчання.
Захід викликав жвавий інтерес серед викладачів, було поставлено багато запитань, а також досягнуто домовленості про подальшу співпрацю кафедри з Ресурсним центром освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами. Викладачі кафедри програмного забезпечення щиро вдячні Оксані Потимко та її помічниці, Катерині Івашутіній, за надану фахову і практично цінну інформацію.
Кафедра програмного забезпечення й надалі розвиватиме інклюзивну складову освітнього процесу, прагнучи створити доступне, комфортне та підтримувальне середовище для кожного студента незалежно від його індивідуальних потреб.




