У рамках міжнародної співпраці з Другим університетом Неаполя на кафедру економіки підприємства та інвестицій Львівської політехніки завітав професор з Італії Альдо Аміранте. Він радо поділився досвідом впровадження Болонського процесу в їхньому університеті. У зустрічі взяли участь викладачі ІНЕМ та ІКНІ. Пропонуємо вашій увазі розмову з паном Аміранте.
– Отож, говоримо про Болонський процес.
– Основними цілями Болонського процесу, на мою думку, є узгодження кваліфікацій, враховуючи залучення студентів будь-якого ЗВО, будь-якої країни на європейському ринку праці та підвищення конкурентоспроможності цих країн; прийняття системи з двома основними циклами: перейти на другий рівень освіти можливо лише після завершення першого, що має мінімальну тривалість – три роки; консолідація кредитної системи для сприяння більшій мобільності студентів та викладачів шляхом усунення перешкод, які стають на дорозі цьому; регулярна оцінка якості співпраці.
Головна концепція Болонського процесу – це безперервне навчання, оновлення та використання на всьому європейському континенті. Це важливо для всіх країн, а не тільки для ЄС.
Хочу виокремити створення Європейського дослідницького простору (ЄДП) як частини проекту Європейської комісії «Навчання протягом усього життя». Це головний інструмент для європейського співтовариства, який відрізняє високу якість молодих поколінь та підвищує конкурентоспроможність на ринку праці.
Система безперервної освіти забезпечує постійну підготовку особи на всіх рівнях – від вищої освіти та професійної підготовки до докторантури. Це стало основною мотивацією додавання докторської дисертації в цикл системи.
– А що означає «у межах кожної, окремо взятої країни, зокрема України»?
– Для України – це пропонування та надання нових і диверсифікованих джерел і методів фінансування. У прогресивних європейських країнах витрати на вищу освіту в державних університетах становлять 3 відсотки ВВП. На жаль, є багато держав, які ніколи не досягають цього показника. Фактично більшість обмежуються близько 1 відсотком. Це якщо говорити про фінансову складову питання.
Соціальний аспект враховує принципи рівності, можливості та соціальної згуртованості, а також особистісне вираження та універсальність для гарантування адекватних умов завершення навчання.
– Чого Вашому університету вдалося досягти завдяки Болонському процесу останніми роками?
– Найперше – прогресу в наданні студентам та випускникам можливості переїхати до ЄПВО з визнанням їхньої кваліфікації та періодів навчання. Також спільні програми навчання надають випускникам знання, навички та компетенції або для продовження навчання, або для пропонування себе на європейському ринку праці. Інститути стають більш активними в міжнародному контексті, а науковці співпрацюють у спільних навчальних та дослідницьких програмах. ЄПВО відкрила діалог з іншими регіонами світу та є моделлю структурованої співпраці (ця норма закріплена в Єреванському комюніке 2017 року).
Надалі ми посилимо міждисциплінарну та транскордонну співпрацю, а також розробимо інклюзивний та інноваційний підхід до навчання й викладання. СГБП (Секретаріат групи Болонського процесу) має до 2020 року подати пропозиції, щоби вища освіта змогла повністю відігравати свою роль у розв’язанні проблем, з якими стикаються наші суспільства.
– А які плани на майбутнє має Другий університет Неаполя?
– Заохочувати та розширювати інтегровану транснаціональну співпрацю у царині вищої освіти, досліджень та інновацій і таким чином підвищувати мобільність персоналу, студентів та дослідників та створювати спільні навчальні програми на всій території ЄПВО.
Після 2020 року плани ЄПВО будуть ще більш амбітніші: розвивати роль вищої освіти в забезпеченні сталого майбутнього, пошук шляхів, якими можемо досягти поставлених завдань, спираючись на цілі Сталого розвитку ООН на глобальному, європейському та національному рівнях.
У рамках Болонського процесуального форуму 2020 року плануємо укласти глобальний договір із питань, спрямованих на поліпшення регулярної співпраці між різними регіонами та міжнародними організаціями. Цей діалог має зосереджуватися на поширенні взаємного навчання та спільних ініціатив із питань, таких як соціальна інтеграція та більш широка роль вищої освіти в цілому світі.