Наш проєкт «Відкриті практики, прозорість та доброчесність для сучасної вищої школи» (OPTIMA) має на меті впровадження ідей та практик відкритої науки (Open Science) в Україні, зокрема відкритого рецензування (Open Peer Review). OPTIMA є трирічним проєктом, що триватиме до 14.01.2024 і фінансується ЄС в межах програми Erasmus+. Координатором є Національний університет «Львівська політехніка», а до консорціуму входять університети та інші організації з Австрії, Бельгії, Нідерландів, Франції, Польщі та України. Ось наші сторінки на Facebook, Twitter та YouTube.
Відкрита наука — це новий підхід до наукової та науково-технічної діяльності, який заснований на відкритому доступі до наукових результатів і співпраці між вченими та суспільством, і реалізується за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій. Відкрита наука є важливою складовою стратегічної візії ЄС, який докладає максимум зусиль для якнайшвидшого її впровадження.
На жаль, відкрита наука в Україні наразі не дуже розвинена, проте нещодавно український Уряд затвердив Національний план щодо її розвитку, який визначає найважливіші кроки в цьому напрямку. Учасники проєктної команди OPTIMA були активними членами робочої групи МОН, яка розробила цей план.
Відкрите рецензування — важлива складова відкритої науки, впровадження якого є сьогодні одним із ключових пріоритетів в Європі. На нашу думку, саме впровадження відкритого рецензування в Україні дасть змогу надати необхідного імпульсу не лише розвитку відкритої науки, а й євроінтеграції української вищої школи загалом. Рецензування наукових праць — ключова наукова практика, яка часто виконується в Україні у некоректний спосіб або є просто формальністю. Прозорість процесу рецензування не лише забезпечить якісний результат (всі етапи процесу стануть публічними), а й дасть змогу молодим вченим та студентам побачити зсередини процес аналізу та оцінювання наукових результатів, створить ефект менторства та формування культури відкритої наукової комункації.
В межах проєкту OPTIMA передбачено розроблення та впровадження онлайн-платформи відкритого рецензування, орієнтованої на наукові конференції. Платформа передбачатиме:
- розгортання окремого підсайту для кожної конференції з довільною кількістю сторінок, які міститимуть усю необхідну інформацію, мультмедійні матеріали тощо;
- підсистему ефективного прийняття та опрацювання онлайн-заявок від авторів з врахуванням особливостей кожної конференції та найкращих практик відкритої науки;
- підсистему комунікації між авторами, менеджерами (секретарями конференцій) та рецензентами через відкриті рецензії, коментарі тощо;
- використання найкращих практик веб-розробки: адаптивності до мобільних пристроїв, веб-доступності, відповідності вимогам GDPR та українського законодавства тощо;
- формування міжнародної віртуальної спільноти вчених-рецензентів, яка покликана сприяти інтернаціоналізації української вищої школи та забезпечити сталий розвиток платформи після завершення проєкту.
Згідно з робочим планом проєкту OPTIMA заплановано підтримати принаймні 10 наукових конференцій для молодих вчених (це не означає, що лише молоді вчені можуть брати участь). 4 з цих конференцій будуть організовані партнерами OPTIMA: Львівською політехнікою, Сумським державним університетом, Донецький національним університетом ім. Василя Стуса та Луцьким національним технічним університетом.
Передбачається, що решта 6 конференцій буде організована українськими переміщеними університетами (за потреби їхню кількість можна збільшити). Конференції можуть бути як традиційні (які проводились раніше), так і нові (зокрема, організовані спеціально для участі в проєкті). Враховуючи обставини, конференції можуть бути проведені у гібридному чи онлайн-форматі.
Проєкт OPTIMA пропонує організаторам конференцій (безкоштовно):
- розгортання повнофункціонального підсайту на нашій платформі з можливістю прийняття заявок, відкритого рецензування, публікації матеріалів;
- технічний та організаційний супровід на усіх етапах;
- онлайн-рекламу конференції (в межах загального бюджету 5000 євро).
Важливі терміни:
- відбір конференцій для участі в проєкті — до 1 квітня 2023 р.;
- початок навчання та менторингу менеджерів конференцій — квітень 2023 р.;
- запуск платформи — липень 2023 р.;
- підтримка конференцій в межах проєкту — з липня 2023 р. по січень 2024 р. **
** Команда проєкту планує продовження підтримки конференцій принаймні до січня 2025 року.