22 лютого 2024 року в Національному університеті «Львівська політехніка» в рамках реалізації проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне було проведено інтернет-конференцію «Сталий розвиток ЄС: кращі практики для України».
Захід в онлайн-форматі об’єднав майже всі регіони України від Львова до Києва, Сум, Умані, Одеси, Кропивницького, Вінниці та інших міст. На участь у форумі зареєструвалося 83 особи, серед яких були студенти, аспіранти, викладачі, наукові співробітники, вчителі, підприємці, представники влади. Учасникам заходу вдалося дізнатись про практики сталого розвитку від експертів з університетів, науково-дослідних інститутів, закладів професійно-технічної освіти, шкіл та фірм.
Конференцію було розпочато з привітального слова проректорки з науково-педагогічної роботи та міжнародних зв’язків Львівської політехніки професорки Наталії Чухрай, яка відзначила масштабність заходу та інноваційність запропонованих до обговорення доповідей учасників, а також побажала всім плідної роботи.
Також із привітанням до організаторів та всіх присутніх звернулась Тереса Астрамовіч-Лейк, професорка Інституту політичних наук Вармінсько-Мазурського університету в Ольштині, учасниця проєкту EU_LEAD, яка підкреслила важливість польсько-української співпраці між обома закладами, що триває понад 10 років та має чимало здобутків в освітній і науковій сферах, і запропонувала надалі її поглиблювати та розвивати.
Про проєкт «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» та заходи, які проходять у рамках його реалізації й поширюються на всю Україну, розповіла онлайн-слухачам координаторка проєкту, директорка Інституту гуманітарних і соціальних наук Львівської політехніки професорка Ярина Турчин.
Про роботу під час тематичних панелей «Єдиний цифровий ринок: індикатори для України», «Сталий розвиток та енергетика ЄС: виклики на шляху досягнення Глобальних цілей», «Кліматична та екологічна стійкість як інструмент досягнення сталого розвитку», «Сталий розвиток та освіта в умовах євроінтеграції», зокрема про доповіді ключових експертів, функції таємних менторів та окремі можливості для кращих доповідей у кожній секції, проінформувала всіх зареєстрованих на захід учасниця проєкту EUSTS, доцентка кафедри політології та міжнародних відносин Львівської політехніки Олена Лукачук.
У першій секції «Єдиний цифровий ринок: індикатори для України» за модерування Ольги Івасечко, Наталії Вовк та Олега Цебенка, учасників проєкту EUSTS, було розглянуто питання досвіду ЄС у цифровій трансформації адміністративних послуг, співпраці між Україною та ЄС у сфері кібербезпеки, індикаторів цифрового розвитку освіти, забезпечення інноваційного розвитку економіки України через інтеграцію в цифровий ринок ЄС, цифровізації бізнес-процесів. Робота супроводжувалась цікавими дискусіями та пошуками доречних цифрових рішень в озвучених доповідачами проблемах.
Під час роботи другої секції «Сталий розвиток та енергетика ЄС: виклики на шляху досягнення Глобальних цілей», модераторкою якої була учасниця проєкту EUSTS Лідія Каша, учасники ознайомилися з актуальними у сфері енергетики проєктами та грантовими програмами, які презентував ключовий спікер Дмитро Сакалюк, експерт з енергоефективності, координатор проєктів у сфері енергоефективності, сталого розвитку громад громадської організації «Екоклуб». Доповідачі дискутували про можливості програми ЄС Global Gateway, відновні пріоритети сталого розвитку, вплив ядерного шантажу рф на оновлення європейської системи безпеки, впровадження ідей «зеленої енергетики» в університетській освіті, енергетичні проблеми в житлових комплексах Львова й околиць. Напрацювання доповідачів буде використанно в підготовці локальних стратегій, спрямованих на оновлення енергетичної безпеки України в сьогоденних кризових умовах та прийнятих до уваги територіальними громадами під час розробки інфраструктурних проєктів енергетичного спрямування, поданих на підтримку грантовими програми ЄС.
Третя секція «Кліматична та екологічна стійкість як інструмент досягнення сталого розвитку» (модератором була учасниця проєкту EUSTS Ірина Сухорольська) розпочалась із виступу ключового спікера Сергія Пилипіва, експерта у ВДЕ, голови Комітету навколишнього середовища Ротарі Інтернешнл Д 2223, засновника компанії Grafix, який окреслив вітчизняні чинні проєкти, пов’язані з відновлювальними джерелами енергії, та презентував власний винахід «Механічний вітряк майбутнього». Учасники тематичної панелі розповідали про свої проєкти і підходи, пов’язані зі збереженням навколишнього середовища, зокрема обговорювали ключові виклики для гуманітарної діяльності ЄС, практику судових позовів громадської організації як інструмента захисту екологічних прав, екологічну безпеку та вплив російсько-української війни на кліматичну стійкість України, інноваційні фінансові інструменти для стимулювання зелених технологій та екологічно відповідальних практик, екологічні аспекти досягнення цілей сталого розвитку в різних галузях, стратегію водної безпеки тощо. Запропоновані інноваційні підходи та рішення буде імплементовано у проєктах Комітету навколишнього середовища Дистрикту 2232 Ротарі Інтернешнл та поширено в Україні й поза її межами.
Четверту секцію «Сталий розвиток та освіта в умовах євроінтеграції» модерували Ярина Турчин, Олександр Марковець та Олена Лукачук. У рамках проведення цієї секції з присутніми поділився досвідом роботи зі студентами ключовий спікер Олександр Ремінний, експерт в освітніх стартапах, ІТ-підприємець, автор подкасту «Стартап Кухня», викладач на програмі «Інтернет речей» у Львівській політехніці. Зокрема, він презентував кілька чинних стартапів, які зараз діють і були підготовлені студентськими командами за його менторства. Також презентували практики освітньої й інноваційно-наукової роботи викладачі та студенти, які торкалися проблем діджиталізації та цифровізації освіти, STEM-освіти, використання ШІ, інновацій в освіті, студентських ініціатив як інструмента інтеграції в європейський освітній та науковий простір (на прикладі ініціативи Innovation Hub). Робота цієї секції дала змогу викладачам обговорити свої практики викладання, а також отримати якісний зворотній зв’язок – міркування студентів щодо доцільності нововведень у викладанні європейських студій в університетах, інститутах, коледжах та школах. Всі презентовані матеріали буде спрямовано на покращення навчального процесу в інституціях, які представляли доповідачі цієї секції.
За матеріалами конференції готують збірник тез доповідей, який буде розміщено на сайті проєкту, також всі доповідачі отримають сертифікати учасників інтернет-конференції.
У рамках роботи конференції кілька доповідей було відзначено спеціальними призами. Зокрема, доповідач Олексій Нагірний отримав персональне запрошення взяти участь у менторській підтримці молоді, що започаткована Діловою Радою Дистрикту 2232 Ротарі Інтернешнл, а доповідачки Марта Дмитрів, Марія Піх, Анастасія Шкіль та Анна Матвієнко – можливість взяти участь у літній програмі молодіжних обмінів та поїхати на 10 днів у Польщу або Німеччину за вибором. Натомість роботу модераторів інтернет-конференції було відзначено запрошеннями на участь у спеціальному навчальному курсі Джофрі Гленна «Resilience and Change Management in Uncertain Times / Управління змінами в часи непевності».
З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті проєкту в межах Порталу Львівської політехніки.