Як отримати сильних джуніор-спеціалістів: розповідь куратора ІТ-програми у Львівській політехніці

За матеріалами сайту DOU
Ілюстрація до матеріалу

ІТ-сфера стала однією з найстійкіших у воєнний час. За даними Національного банку України за І квартал 2022 року, українська експортна ІТ-індустрія забезпечила $2 мільярда рекордних надходжень. Це на 28% більше порівняно з минулим роком, попри війну в Україні й тимчасове зменшення вакансій на ринку.

ІТ-індустрія підтримує українську економіку зараз та буде допомагати їй і в майбутньому. Незважаючи ні на що, навіть на війну, роботу з підготовки майбутніх кадрів для ІТ-індустрії не можна припиняти. Сьогодні вакансії на ринку є, і їхня кількість зростатиме. Зокрема, за даними Djinni, анонімної платформи для пошуку роботи в ІТ, кількість надісланих пропозицій від рекрутерів виросла до 53 тисяч за 16–22 травня, що на 20% більше за попередній тиждень. Це свідчить про те, що ринок має всі шанси повернутись до 80 тисяч пропозицій, які були до війни.

Так, навчання початківців не можна ставити на паузу – цього року ІТ-компанія SoftServe спільно з вишами розпочинає перші набори на спеціальності з елементами дуальної освіти у Києві, Харкові та Дніпрі. У Львові такі спеціальності впроваджують останні 5 років та вже отримали перших випускників в Національному університеті «Львівська політехніка» минулого року.

Іван Загородній, Head of Software Development Office в SoftServe, який курує одну з програм із дуальним форматом навчання у Львівській політехніці – «Системи штучного інтелекту», розповідає на її прикладі, як працюють спеціальності з елементами дуальної освіти і як вони допомагають підвищити рівень підготовки початківців ще в університеті. Програму запустив у 2017 році Львівський ІТ Кластер, а дуальні практики та керівництво програмою здійснює SoftServe.

Партнерство: чому дуальні програми – це найбільш ефективно

Спеціальність з елементами дуальної освіти – це про навчання з потужною інтеграцією в ІТ-індустрію. Окрім оновленої теоретичної частини, студенти також опановують навички командної роботи, ІТ-менеджменту, працюють з менторами та розробляють власні проекти, отримують реальний досвід розробки. Це полегшує випускникам пошук роботи, а роботодавцям – професіоналів. МОН говорить, що елементи дуальної освіти у програмах допомагають працевлаштувати 97% студентів, підвищують їхню професійну підготовку на 12–17%, а також налагоджують співпрацю між індустрією та університетами.

Проте запуск партнерських програм з вишами – це виклик. Кожен учасник освітнього процесу має свої вимоги: МОН – до програми, а бізнес – до підготовки студентів. Університет натомість шукає способи, як задовольнити усіх. Щоб підтримати вищу освіту, ми разом з представниками ІТ-індустрії включилися у навчальний процес. Так, першу програму з елементами дуальної освіти «Системи штучного інтелекту» запустили 2017 року в Національному університеті «Львівська політехніка», і вже є результати – 25 студентів програми зараз працюють у нашій компанії й цього року буде ще більше. Минулого року запустили ще одну програму з цим підходом «Прикладна математика». Загалом наразі 800 студентів вчаться сумарно на двох спеціальностях.

Відмінності підготовки

Випускники дуальних програм – ІТ-спеціалісти, професійний рівень яких досягає середнього (Intermediate), коли для початківців зі стандартною підготовкою – це найчастіше стажер чи молодший фахівець (Trainee/Junior). Різниця полягає у посиленій практиці у реальних проектах, а також оновленій теоретичній частині. Для цього на усіх етапах програми «Системи штучного інтелекту» ми допомагали в підготовці занять та консультували викладачів.

На перших двох курсах студенти слухають лекції модернізованої програми, а також відвідують дисципліни та гуртки для розвитку гнучких та процесних навичок. Наприклад, такі дисципліни, як «Робота над ІТ-проєктом» чи «Розробка ІТ-продукту», де розбирали Agile-методики, методики розробки та розвитку продукту, командну роботу, комунікацію та презентаційні навички. Головна наша з університетом мета – щоб студенти отримали необхідні компетенції, вивчаючи сучасні інструменти та технології.

При цьому ІТ-початківці працюють над проектами вже з першого курсу. Спочатку це розробки стартап-характеру, щоб студенти розвивали своє креативне мислення. На програмі «Системи штучного інтелекту» ми запрошували представників Tech StartUp School Львівської політехніки, які розповідали про створення та реалізацію своїх ідей. Наприклад, створення розумних роботів для різноманітних потреб, розробку аплікацій для безпілотного керування автомобілем чи допомоги водію у розпізнаванні дорожніх знаків та інших об’єктів, навчальні мобільні додатки з розпізнавання тварин та квітів, застосунки доповненої реальності для віртуальних турів музеями світу чи вивчення астрономії, розробка ігор, створення веб-застосунків для соціальних та медичних служб.

На другому курсі студенти розв’язують конкретні задачі для своїх проектів під керівництвом менторів, яких за час першої програми було понад 100. Зазвичай це наші спеціалісти, які прагнуть вдосконалити свої гнучкі навички, адже робота з аудиторією – це чудовий спосіб навчитися презентувати чи проводити переговори. Також є люди, які прагнуть долучатися до корпоративних ініціатив, бо розуміють, що вкладені зараз зусилля допоможуть у майбутньому. Наприклад, буде більше краще підготовлених студентів, які зможуть доповнити наші команди. Загалом знайти менторів – це справді непросте завдання, але завжди є той, хто хоче ділитися своїми знаннями.


Далі – про повноцінну роботу, складнощі порозуміння та кар’єрні можливості – читайте на сайті спільноти програмістів DOU.