Тиждень першокурсника у Львівській політехніці: як Центр тьюторства та менторства допомагає новим студентам

Ліна Синьковська, Центр тьюторства та менторства Львівської політехніки
Фото із заходу у Львівській політехніці

1 вересня Центр тьюторства та менторства Львівської політехніки своєю презентацією відкрив «Тиждень першокурсника». Це був момент, коли нові студенти дізналися, хто стоїть за їхньою підтримкою, до кого можна звернутись за допомогою, хто допомагатиме адаптуватись в університетському житті й відкривати свої можливості.

Під час презентації Центру, яку проводила його керівниця Наталія Бокла, першокурсники ознайомилися з програмою та дізналися про пропозиції щодо тьюторства та менторства, відвідали цікаві лекції та інтерактиви, вперше зустрілися з тьюторами.

Впродовж тижня відбулося багато подій, кожна з яких стала окремим кроком у становленні студентської спільноти. Найбільш відвідуваним був інтерактивний квест Mission: Logistics – Freshman Challenge: 206 студентів побували на цій події. Координацію заходу здійснила кафедра транспортних технологій Інституту механічної інженерії та транспорту на чолі з Юлією Германюк.

Квест мав на меті дати першокурсникам відчути себе справжніми менеджерами з логістики. Вони будували маршрути, виконували нестандартні завдання, проявляли винахідливість і навчалися ефективно працювати в команді, а водночас знайомилися з різними корпусами Політехніки. Особливу атмосферу гри створили старшокурсники, які виступали гідами й наставниками (тьюторами), ділилися власним досвідом, підтримували першокурсників і надихали на активну участь.

Арт-терапія «Мій стан – у кольорі» та заняття йогою стали тими моментами, де студенти могли сповільнитись, відчути себе живими, переключитися й відпочити. Загалом ці заходи відвідало понад сотню першокурсників. Ініціаторкою проведення арт-терапії була Діана Федіна, студентка-тьютор, яка успішно закінчила курс «Основи менторства та тьюторства». Арт-терапія через малювання – це спосіб за допомогою малюнків показати свої почуття та думки. Кольори, олівці й фарби допомагають заспокоїтися, краще зрозуміти себе і стати спокійнішим. Малювати в такий спосіб корисно для розвитку фантазії та гарного настрою.

Заняття йогою, організоване менторкою Центру тьюторства та менторства Іриною Тимощук, було проведено у два дні – для того, аби більша кількість студентів могли відвідати цей захід. Це особливо важливо, адже йога допомагає знімати напруження і стрес, заспокоює розум та емоції. Регулярна практика відновлює сили, покращує самопочуття й допомагає зберегти внутрішню рівновагу навіть у складних ситуаціях. Підтримує як тіло, так і психіку, дає відчуття спокою та контролю над собою, що особливо цінно в часи невизначеності.

Не могла залишитись поза увагою відвідувачів презентація програми «Тьюторство для студентів-першокурсників». Це був простір, де старшокурсники поділилися своїм досвідом, тому ті, хто ще тільки почав, могли почути щось, що допоможе уникнути типових помилок, дізнатись, як краще організувати навчання та як легше проходити шлях університетського життя. Також провели інтерактивне навчання для кращої взаємодії тьюторів (студентів старших курсів) та тьюті (студентів-першокурсників), організувавши роботу в групах.

Була й «Тепла бесіда» на тему «Як діяти, коли лячно й не знаю з чого почати». Її провели представниці Learning Hub Groont Софія, Марія та Іванна. І це – ще один дуже відвертий показник: бажання є, але зробити крок – складніше. Ця зустріч стала важливою для тих, хто наважився: слова підтримки, історії інших, підтвердження, що страх – нормальне явище, і з ним можна впоратись.

Ще один вагомий захід – обмін досвідом і натхненням від менторів IT-компанії EPAM. Більше сотні студентів послухали про реальні кар’єрні кейси, проблеми, з якими стикаються фахівці, і про те, як на цих викликах можна навчитися. Також почули більше про EPAM Campus – можливість для студентів і спеціалістів початкового рівня навчитися необхідним навичкам в сфері ІТ та здобути кваліфікацію за великою кількістю напрямів: Java, .NET, JavaScript і Front-End, Automated Testing, DevOps, Business Analysis, Embedded Systems, Salesforce та багато інших.

Інші заходи теж дали свій внесок. Зокрема, Ірина Андрушків, засновниця проєкту SMART SPACE, та Яна Шевчук поділились можливостями, які надає їхня ініціатива.

SMART SPACE – це проєкт, учасники якого можуть отримати доступ до освітніх і культурних послуг, які відповідають європейському рівню, мають змогу розкрити свій творчий потенціал, бізнес-навички та креативне мислення, а також реалізувати свої ідеї й отримати менторську підтримку впродовж навчання.

Наприклад, міні-тренінг «Як уникнути стресу під час навчання» зібрав учасників, які навчалися технікам, щоб справлятися з напруженням і стресом, захід було проведено за допомогою психологів-магістрів.

Особливим був фінальний захід тижня – «Кава з тьютором». Завдяки неформальній атмосфері ця зустріч допомогла першокурсникам краще пізнати своїх майбутніх наставників, поспілкуватися вільно й отримати необхідні поради. До розмови долучилися як досвідчені, так і нові тьютори, які щойно почали вивчати «Основи менторства та тьюторства» як вибіркову дисципліну у Львівській політехніці. Вони заохочували студентів до участі у програмі наставництва, де студенти старших курсів (тьютори) допомагають першокурсникам адаптуватися до нового освітнього середовища. Саме такі моменти, коли можна просто поговорити, посміятись, поділитися досвідом, стають пам’ятними і дають поштовх до майбутньої співпраці.

За підрахунками, загалом у всіх заходах взяли участь більше восьмиста студентів. 686 осіб заповнили анкети для участі у програмі наставництва – це справжня база для аналізу й удосконалення. Ці цифри показують, що першокурсники мають інтерес до проведених заходів, вони готові бути залученими до студентської спільноти.

Всім охочим вдалося багато дізнатися про сам Центр тьюторства та менторства Львівської політехніки, а також про проєкт PROMENT. Центр в Університеті створено в межах проєкту PROMENT за підтримки Erasmus+; проєкт має за мету сприяння працевлаштуванню та громадянській активності студентів через впровадження комплексної системи менторства і тьюторства у вишах. Центр тьюторства та менторства є частиною університетської структури, має навчальні ресурси, простір, тьюторів і менторів, і прагне робити адаптацію студентів більш системною і підтриманою, не лише на початку, а весь час.

Цей тиждень показав, що Університет може бути місцем, де не просто навчають, а підтримують. Де перші дні не стають тестом на виживання, а можливістю знайти собі друзів, навчитися бути відкритим, пробувати, помилятись і рухатись далі.

Вдячність усім, хто був долучений до підготовки та супроводу дійства, а саме студентам кафедри систем автоматизованого проєктування Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій, волонтерам та фахівцям Центру тьюторства та менторства! Загалом до подій вдалося залучити 14 інститутів.

Також нагадуємо, що до 30 вересня відкрита реєстрація до участі у програмі «Тьюторство для студентів першокурсників»:

Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці Фото із заходу у Львівській політехніці