Служба доступності «Без обмежень» Львівської політехніки: інклюзивне навчання в умовах карантину

Анна Зіганшина, Центр комунікацій Львівської політехніки
ілюстрація

За статистикою, в Україні серед 2,5 мільйонів студентів, які здобувають освіту у ЗВО, більше 10 тисяч – люди з вродженою або набутою інвалідністю. Інклюзія – це передусім спосіб організації життя без бар’єрів та дискримінації у суспільстві. Її головне завдання – це створення рівних можливостей для кожного. Супровід навчання у ЗВО студентів з інвалідністю впровадили в усіх розвинених країнах світу. Право на освіту гарантує Стаття 53 Конституції України, Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю. Для імплементації інклюзивної освітньої політики у закладах вищої освіти та зокрема супроводу студентів з інвалідністю, у березні 2017 року у Національному університеті «Львівська політехніка» створили Службу доступності. Вона спрямовує до можливостей навчання «Без обмежень» у складі Міжнародного центру професійного партнерства «Інтеграція».

– Нашою метою є реалізація права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти, а саме: забезпечити постійний супровід студента впродовж його навчання у Львівській політехніці та сприяти формуванню позитивного сприйняття осіб з інвалідністю у суспільстві загалом. Сьогодні серед студентів, які отримують послуги та допомогу від наших фахівців, є: люди з порушенням зору та слуху, опорно-рухового апарату та хронічними захворюваннями. Ми провадимо просвітницьку роботу, відвідуючи засідання кафедр, які входять до складу різних інститутів Львівської політехніки, та інформуємо викладачів про потреби, які виникають у студентів. Також акцентуємо свою увагу на нормах та етиці спілкування, – розповідає координаторка Служби доступності, фахівчиня Ірина Красілич. Станом на 1 жовтня 2019 року в Університеті на денній формі навчання здобувають освіту 374 студенти з інвалідністю, серед яких лише 12 осіб навчаються на заочній формі навчання. Клієнтами Служби доступності є 5 студентів. Організація забезпечує такі освітні послуги: наставництво, супровід, оцінювання та визначення потреб студента, надання психологічної підтримки, створення та вдосконалення матеріально-технічної, навчально-методичної бази, оцінка готовності персоналу до навчання студентів з інвалідністю, посередництво між викладачами, діяльність мультидисциплінарної команди.

– Як здійснюється супровід навчання студентів з інвалідністю під час дистанційного навчання?

– Наша комунікація відбувається в онлайн-режимі. Існує чат, де ми активно спілкуємось і з нашими студентами, і з волонтерами. Зі всіма клієнтами Служби доступності є постійний контакт упродовж карантину.

– Якою буде цьогорічна сесія для таких студентів?

– Сьогодні всі питання організації весняної екзаменаційної сесії 2019–2020 навчального року регламентуються наказом «Про вжиття заходів з підготовки до атестації та проведення екзаменаційної сесії в дистанційному режимі». Від одного нашого студента ми отримали повідомлення про те, що він здаватиме сесію офлайн. Адже так зручніше. Кафедра врахувала його освітні потреби. На екзамені будуть присутні викладачі та три члени комісії.

– Чи існує аналог ВНС для студентів з інвалідністю?

– Якщо брати до уваги студента з порушенням опорно-рухового апарату, то платформа ВНС для цієї категорії є доступною у використанні. У випадку, коли студент має порушення слуху, для нього існує вся текстова інформація у ВНС. Для студентів з порушенням зору у «Львівській політехніці» немає адаптивно-сформованої платформи, забезпеченої технологією аудіодискрипції.

– З використанням яких технологій відбувається навчальний процес?

– З початку карантину у політехніці інструментом комунікації викладачів та студентів є інтернет-ресурси, серед яких: Microsoft Teams, ZOOM та інші. З допомогою них кожен студент може взяти участь у дистанційному провадженні лекційних, практичних та інших навчальних занять.

– Як вплинула ситуація з карантином на успіхи у навчанні студентів з особливими освітніми потребами?

– Служба доступності постійно підтримує контакти зі студентами, які звернулися за нашими послугами та викладачами, які провадять пари у групах, де є студенти з інвалідністю та ООП. Сьогодні всі студенти з інвалідністю, котрі співпрацюють зі службою, продовжують працювати над своїми студентськими завданнями та почуваються добре. Викладачі стверджують, що наразі ситуація з карантином не вплинула на успіхи у навчанні та залишається стабільною. Студенти присутні на заняттях та виконують завдання. Хочемо наголосити, що ми орієнтуємося не лише на те, щоб нашим студентам було зручно вчитися онлайн, а й на те, щоб після повернення до навчання в офлайн-режимі вони почували себе комфортно у стінах рідної Політехніки.

МЦПП «Інтеграція» спирається на співпрацю з кафедрою соціології і соціальної роботи та діє силами і своїх штатних працівників, і волонтерів – передусім представників цієї кафедри. Нині фахівці активно розробляють Програму професійного зростання/підвищення кваліфікації «Забезпечення доступності до можливостей навчання для осіб з інвалідністю у закладі вищої освіти». Її запровадження очікуємо у 2020–2021 році.

Адреса Служби доступності до можливостей навчання «Без обмежень»: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кім.112. E-mail: nolimits@lp.edu.ua