Студентка першого курсу освітньої програми «Міжнародні відносини» кафедри політології та міжнародних відносин Інституту гуманітарних та соціальних наук Національного університету «Львівська політехніка» Анастасія Шкіль стала учасницею Вишеградської літньої школи 2023 року. Дівчина долучилася до української делегації зі семи осіб, серед яких були студенти, аспіранти та викладачі різних українських закладів вищої освіти.
21-ша Вишеградська літня школа проходила з 3 по 12 липня 2023 року в Кракові (Республіка Польща). Учасниками школи стали 28 осіб — вихідці з країн Східної та Центральної Європи (України, Польщі, Словаччини, Словенії, Чехії, Румунії, Угорщини, Болгарії, Албанії, Грузії й Азербайджану). Цього року школа була присвячена проблемам захисту прав людини, розвитку Вишеградської групи як одного з важливих регіональних об’єднань, а також формуванню навичок і компетентностей майбутнього в учасників школи.
Навчальна програма була побудована на основі лекцій спікерів із країн Вишеградської групи, присвячених прикладам порушення прав людини та особливостям збереження об’єктів культурної спадщини. Спершу лектори ознайомили слухачів із поточним станом дотримання прав людини, окреслили нагальні проблеми та потенційні труднощі в майбутньому. На наступних зустрічах учасників школи ознайомили з наявними центрами і програмами, спрямованими на допомогу людям у захисті своїх прав, серед яких Угорська Гельсінська група, міжнародна неурядова організація з протидії торгівлі людьми в Європі La Strada, чеська неурядова організація People in Need, що реалізовує проєкти гуманітарної допомоги й освітні заходи щодо прав людини. Серед запрошених лекторів школи були українки Анна Гопко та Ірина Юферова, які розповіли про важливість перемоги України для Європейського Союзу та НАТО й поділилися досвідом українців щодо збереження культурної спадщини під час війни.
Учасники долучилися до дебатів на тему «Вишеградська група — майбутні траєкторії», у яких взяли участь представники дипломатичного корпусу країн V4: Растислав Качер, посол, колишній міністр закордонних справ Республіки Словаччина, Марта Рітеч-Секуліч, генеральний консул Угорщини, Тібор Опела, перший секретар Посольства Чеської Республіки у Варшаві, Рафал Домісевич, голова відділу Західної Європи департаменту європейської політики при Міністерстві закордонних справ Республіки Польща. Модерував дебати декан факультету міжнародних і політичних досліджень Ягеллонського університету професор Здзіслав Мах. Предметом жвавого обговорення учасників дебатів стали погляди експертів на майбутнє Вишеградської групи в контексті самої групи та внутрішньої співпраці, а також напрями подальшої співпраці країн V4 у межах Європейського Союзу.
Практичною складовою навчальної програми школи було конструювання учасниками плану майбутнього під час серії запропонованих організаторами воркшопів, за результатами яких команди представили власне бачення суспільства у 2050 році за допомогою плакатів, відеосюжетів, фотографій тощо.
За результатами 10-денного навчання чотири групи учасників підготували невеликі наукові розвідки, присвячені основним викликам розвитку прав людини у майбутньому. Зокрема, виділили зміну клімату, нестачу ресурсів, штучний інтелект, глобальне забруднення природи та протистояння між народами. Група, до якої входила Анастасія Шкіль, складалася з п’яти осіб — представників України, Польщі, Угорщини та Грузії. Команда розглядала проблему постачання питної води, що нині хоч і не є пріоритетним питанням у державах Вишеградської групи, проте згодом може стати однією з основних. У своєму проєкті учасники запропонували кілька заходів, що змогли б стабілізувати ситуацію та забезпечити водою ці держави з урахуванням потенційних перешкод, наприклад у разі збільшення кількості мігрантів з більш посушливих регіонів.
«Передусім навчання у Вишеградській літній школі дало мені змогу переосмислити власне бачення майбутнього і переконатись у тому, що жити лише сьогоденням — програшний варіант, адже варто готуватися й до майбутнього. Крім того, участь у школі була чудовою можливістю дізнатися більше про одну з регіональних організацій — Вишеградську четвірку, що мені як міжнародниці було цікаво й актуально. Звичайно, не менш важливо й те, що школа подарувала нових знайомих і друзів з різних європейських країн, об’єднала нас спільними інтересами, поглядами. Незважаючи на певні культурні відмінності, ми змогли порозумітися та плануємо продовжувати спілкування й далі. Для мене Вишеградська літня школа стала надзвичайно важливим досвідом, і я вдячна всім, хто був залучений до організації та проведення навчання», — поділилася спогадами про участь у 21-й Вишеградській літній школі її випускниця Анастасія Шкіль.
Під час канікул студенти кафедри політології та міжнародних відносин доволі часто планують навчальні візити і стають учасниками різноманітних літніх шкіл, таборів, вишколів в Україні та за її межами. Такі ініціативи допомагають застосувати на практиці теоретичні знання, здобуті під час лекційних занять, розвинути свої комунікативні здібності, знайти нових друзів і налагодити доброзичливу співпрацю між студентами Львівської політехніки та навчальних закладів Європи й світу.