28 червня 2024 року відбулася Літня школа «AI for Defence: Drones, Security, and Disinformation», яку організувало Міністерство цифрової трансформації України у співпраці з українською AI-компанією Osavul, що є партнером держави у сфері захисту від інформаційних загроз за допомогою штучного інтелекту. Захід проходив за участі провідних українських закладів вищої освіти, серед яких: Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Національний університет «Львівська політехніка», Харківський національний університет радіоелектроніки.
— Думка організувати цю Літню школу виникла як результат моєї участі в Комітеті з питань розвитку сфери штучного інтелекту в Україні при Міністерстві цифрової трансформації, — розповідає Наталія Шаховська, завідувачка кафедри систем штучного інтелекту Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій. — У цьому комітеті також беруть участь представники КПІ та ХНУРЕ. Виникла ідея, що найбільші університети в Україні, які безпосередньо є драйверами в штучному інтелекті, мають щось зробити разом для того, щоб поліпшити загальнодержавний результат, а не лише окремого університету.
У нас насправді було багато різних починань з університетами, але поки що перше починання не вдалося через певні законодавчі обмеження. Це була задумка щодо спільної освітньої програми для трьох університетів. Але вдалася Літня школа, а саме ШІ для підвищення обороноздатності країни. Ідею Літньої школи підтримало Міністерство цифрової трансформації, яке також є організатором. Ми вирішили, що у трьох містах — Києві, Львові та Харкові — будуть організовані школи. З огляду на ситуацію в Харкові школа проходить повністю онлайн, а в Києві та Львові офлайн і онлайн — кому як зручно. Цікаво вийшло, що частина нашої команди від Львівської політехніки поїхала до Києва, і це є перевагою, адже студенти мобільні, бачать інше середовище й перспективи.
Також професорка зазначила, що з понеділка по четвер були лекційні дні, а у п’ятницю і суботу хакатон — захід, де учасники збираються разом, щоб за короткий період створити щось нове чи розв’язати певну проблему. Тут студенти працювали над трьома напрямами: залізо (безпосередньо дрони), програмування дронів і дезінформація, яку неймовірно важливо розпізнавати під час війни. Загалом до школи подали понад 500 заявок, а до фінальної участі відібрали більш ніж 100 студентів.
Міністерство цифрової трансформації України бачить важливу роль штучного інтелекту в забезпеченні інформаційної безпеки держави: «Штучний інтелект може значно оптимізувати та пришвидшити виявлення фейків в інформаційному просторі. Це допоможе Силам безпеки та оборони ефективніше реагувати на російські ІПСО та оберігати українців від пропаганди. В Україні вже є системи на базі ШІ, які в режимі реального часу моніторять інфопростір і допомагають боротися з ворожими наративами. Щоб таких систем ставало більше, Мінцифра спільно з топовими університетами провела Літню школу зі штучного інтелекту «AI for Defence: Drones, Security, and Disinformation».
Особливої уваги надано питанням створення та використання безпілотних літальних апаратів для військових потреб, розробленню алгоритмів для виявлення та протидії дезінформації, а також забезпеченню кібербезпеки в умовах сучасних викликів. Учасники школи обговорювали актуальні питання застосування штучного інтелекту у сфері оборони, зокрема використання дронів, гарантування безпеки та боротьби з дезінформацією. У межах школи проводили лекції, майстер-класи та практичні заняття, де учасники мали змогу поглибити свої знання й навички в цій важливій сфері.
— Хакатон спрямований на розпізнавання неправдивої інформації, що надзвичайно актуально зараз. Також у самій Літній школі розглядали питання дипфейку, що особливо впливає на окуповані території, коли люди бачать звернення від різних політиків чи військових, і не зрозуміло, правда це чи ні. Наша війна — війна дронів, тому це не просто саме залізо чи збірка дронів, а й певне їх налаштування на виконання додаткових функцій. Два дрони, які були зібрані протягом навчання, будуть відіслані на передову, — зазначила Наталія Шаховська.
Літня школа зібрала багато студентів, які зацікавлені в роботі з дронами та ШІ.
— Мене зацікавила інтеграція з Міністерством цифрової трансформації та кіберполіцією, і це щось абсолютно нове, тому що це не лише лекційний матеріал, а й демонстрація того, як воно відбувається в житті. Також можна дізнатися інформацію, яка потім точно знадобиться в житті й майбутній роботі та набути корисного досвіду, — каже Ірина, студентка ІКНІ Національного університету «Львівська політехніка».
Пресслужба Міністерства цифрової трансформації України про свої очікування від Літньої школи: «Головна мета школи — надихнути студентів долучатися до розвитку оборонних інновацій. Це win-win і для студентів, і для держави, адже кожна дієва розробка — це збережені життя наших захисників і внесок у безпеку України — як територіальну, так і в інформаційному просторі. Школа стала майданчиком, де майже 600 слухачів з усієї України змогли здобути практичні знання від топових експертів з AI-компаній, державного сектору та освіти. Учасники хакатону створили понад 20 defense-tech розробок, які мають потенціал стати на озброєння Сил безпеки та оборони. Це класний результат, який показує, що в Україні росте нове покоління молодих амбітних інженерів, які зможуть посилити український defense tech».
Літня школа стала важливим кроком у зміцненні співпраці між урядовими структурами, науковими установами та бізнесом для розв’язання актуальних проблем національної безпеки за допомогою сучасних технологій. Учасники й організатори висловили впевненість, що такі заходи сприятимуть підвищенню рівня обізнаності та компетентності фахівців у сфері штучного інтелекту та безпеки, а також створенню нових можливостей для розвитку інновацій в Україні.