Травневе засідання Вченої ради було присвячене вивченню англійської мови в університеті та реалізації міжнародних освітніх програм. Певною мірою ці питання переплітаються, адже претендувати на участь у міжнародних програмах особа може лише тоді, коли на відповідному рівні знає іноземну мову. Переважно йдеться про англійську. Зрештою, відповідно до вимог стандартів вищої освіти за спеціальностями, випускники бакалаврських програм повинні вільно спілкуватись іноземною мовою. Також кілька місяців тому Верховна Рада у першому читанні ухвалила законопроєкт про англійську мову як одну з мов міжнародного спілкування. Отже, в Україні до претендентів на деякі посади висуватимуть вимогу знати англійську мову.
Іноземна мова в університеті: можливості, рівень і поле для вдосконалення
Отож Вченій раді було на часі прослухати питання, пов’язане з викладанням англійської мови та рівнем її володіння серед студентів. Його ретельно вивчив і представив у своїй доповіді «Аналіз та вдосконалення концепції викладання, вивчення та використання англійської мови у Львівській політехніці» проректор з науково-педагогічної роботи Олег Давидчак, який проаналізував основні засади Концепції вивчення іноземних мов, схвалені Вченою радою у 2019 році, а також зосередився на особливостях вивчення іноземних мов на бакалавраті та в аспірантурі, оприлюднив статистику англомовних освітніх програм у кожному навчально-науковому інституті.
Слід зазначити, що у Львівській політехніці на всіх освітніх рівнях діють англомовні дисциплінарні курси. Загалом студенти цікавляться ними й готові їх слухати, особливо магістри. Кількість таких курсів помітно зросла в ІІМТ, ІБІС, ІНЕМ, а також в ІКНІ, ІАРД, ІАДУ, ІППО, ІГСН. Важливим показником є те, що щораз більше студентів випускних курсів усіх навчально-наукових інститутів як бакалаврату, так і магістратури захищають англійською мовою свої кваліфікаційні роботи.
До речі, нещодавно другокурсники бакалаврату взяли участь в опитуванні на тему вивчення іноземних мов. Його результати доволі цікаві. Зокрема, 22 % респондентів вважають за доцільне вивчати іноземну мову впродовж усього бакалаврату, а 50 % позитивно ставляться до можливості вивчення окремих дисциплін іноземною мовою. Така сама кількість опитаних вважає доречним формувати групи з вивчення іноземної мови залежно від рівня знань студента. 75 % респондентів високо оцінюють компетентність своїх викладачів іноземної. 40 % задоволені викладанням іноземної мови в університеті, тимчасом як 23 % опитуваних оцінили його дуже низько (поставили за це менш як п’ять балів із можливих десяти).
Про основи концепції викладання англійської мови у Львівській політехніці розповіла завідувачка кафедри іноземних мов Галина Яремко, наголосивши, що ця концепція базується на комунікативному підході, який передбачає навички слухання, говоріння, читання та письма. До цього викладачі долучають оксфордські й кембриджські методики, що містять аналітичні вправи, ігрові ситуації, культурологічний аспект.
Щоб сприяти підвищенню якості вивчення англійської мови в університеті, пані Яремко пропонує ділити академічні групи на підгрупи до 15 студентів, відповідно до їхнього рівня знань іноземної мови, широко впроваджувати новітні методики викладання іноземних мов, зокрема інтерактивні, використовувати сучасні комп’ютери та різноманітні мультимедійні засоби, як-от інтерактивні дошки. Все це спрямоване на вироблення високих комунікативних навичок, розвиток віртуального навчального середовища, а також на заохочення студентів використовувати інтерактивні відео та подкасти, додатки для онлайн-спілкування з носіями мови тощо. Всі згадані аспекти враховані в ухвалі з цього питання, яку Вчена рада одностайно підтримала.
Участь у міжнародних освітніх програмах — чудова нагода, що відкриває багато можливостей
Ще одне, не менш важливе питання порядку денного — реалізація міжнародних освітніх програм у Львівській політехніці. Його представила у своїй доповіді проректорка з науково-педагогічної роботи та міжнародних зв’язків Наталія Чухрай, наголосивши, що участь у міжнародних освітніх програмах є пріоритетним напрямом роботи кожного університету, оскільки вона сприяє міжнародній співпраці й обміну досвідом, підвищує рівень інтернаціоналізації освіти в університеті, що відкриває можливості для поліпшення якості освіти студентів і аспірантів, підвищує рейтинг ЗВО на внутрішньому та міжнародному ринку освітніх послуг.
Серед обов’язкових ключових показників результативності роботи кафедри, інституту та загалом університету є показники міжнародної академічної мобільності викладачів і студентів. Серед політехніків найпопулярніші міжнародні освітні програми — Erasmus+ КА1, NAWA, DAAD, Baltic University Programme, Twinning.
В останні п’ять років за програмою Erasmus+ КА1 академічна мобільність працівників Львівської політехніки зросла удвічі, а кількість міжінституційних угод — утричі. Це дало змогу скерувати на академічну мобільність 112 науково-педагогічних працівників та 61 студентку (через війну в Україні хлопці-студенти лише нещодавно набули право їздити за кордон на навчання за обміном).
Упродовж останніх двох років Львівська політехніка стала членом дев’яти європейських альянсів і на сьогодні є лідером в Україні за цим показником. Це порівняно нове явище співпраці. Для повнішого інтегрування українських університетів у роботу альянсів ці ініціативи фінансує Польська агенція академічного обміну у межах програми NAWA — «Солідарні з Україною». Львівську політехніку до такої співпраці залучили дев’ять польських університетів, які фінансують як працівникам, так і студентам участь у тренінгах, семінарах, навчаннях, літніх школах та конференціях, виконання проєктних робіт тощо.
А за програмою Німецької служби академічних обмінів DAAD львівські політехніки не лише здобувають стипендії та індивідуальні гранти, а й виконують колективні проєкти. Також упродовж останніх п’яти років 17 політехніків виграли освітні стипендії та індивідуальні гранти програми Baltic University Programme.
Відносно новою є програма британського уряду Twinning, адже започаткована 2022 року. І вже за рік після цього кафедра теоретичної та практичної психології ІППО здобула грант на створення й реалізацію магістерської програми подвійних дипломів. Так стартувала нова освітньо-наукова програма подвійних дипломів для магістрів Львівської політехніки й Університету Ноттінгем Трент (Велика Британія), і 14 наших студентів розпочали навчання за цією програмою, щоправда, в режимі онлайн.
Проректорка Наталія Чухрай наголосила, що результати міжнародної академічної співпраці у 2023 році є наслідком бажання й активності працівників кафедр, зокрема зацікавлення завідувачів. Серед викликів — потреба вдосконалення нормативної бази університету й супроводу міжнародних освітніх програм, тому найближчим часом пріоритетом буде напрацювання тимчасового положення відбору, номінування та скерування студентів на участь у програмі кредитної академічної мобільності, вдосконалення положення про міжнародну практику студентів тощо.