Юрій Бобало про інтелектуалів в освіті, владні структури з науковців та «конфлікт поколінь»

Ігор Гулик
Герб Львівської політехніки

Національний університет «Львівська політехніка» та Київський національний університет ім. Т. Шевченка очолили рейтинг вишів, які цього року виявилися найпопулярнішими серед вступників. Це стало приводом поговорити з ректором Львівської політехніки Юрієм Бобалом про те, що попри війну й економічну кризу, країна живе, працює, навчається. На цьому останньому хотіли б наголосити особливо, оскільки, якщо ми хочемо бути успішними – перемогти у тій же війні, налагодити врешті-решт гідне життя, а значить, – ефективну господарку, – то мусимо вчитися.

– Пане Юрію, повернімося до того, з чого почали. На Вашу думку, чи людина розумової праці, інтелектуал, потрібен спільноті як відсторонений конструктор нових трендів, ідей, чи його участь у прикладних процесах, у тому, що називається «реал політік» чи «реал економік», все-таки важливіша?

– Ви знаєте, це питання надзвичайно складне. Якщо говорити про виші, то їхньою візією, у першу чергу, має бути освіта, як тепер прийнято казати, – надання освітніх послуг. Тому інтелектуали, які працюють у вищих навчальних закладах, насамперед вирішують питання освітянські: як краще організувати освітній процес таким чином, щоб фахівці, які виходять зі стін університету, інституту, мали необхідні знання і первинний досвід, аби працювати надалі. Але окрім цієї, – безумовно, важливої, – є ще одна візія – наука. Тобто маємо дві іпостасі – освітянську і наукову. І стояти осторонь того, що відбувається в країні, – вони за визначенням не можуть.

Інша категорія – науковці академічних установ: Академії наук, галузевих академій. Вони займаються наукою, – хто фундаментальною, хто прикладною. Ось тут є відмінність. Фундаментальні дослідження, звісно, не дають миттєвого результату, результат – у майбутньому. Тому я категорично не ділив би науковців на тих, хто «самі по собі», і тих, хто заангажований у суспільний процес.

– Часто інтелектуали бідкаються, що потрапили на маргінес суспільних процесів, що їхні висновки не потрібні ні владі, ні громаді. Чи справді це так, а якщо так, то чому направду мало хто зважає на працю науковців?

– Давайте з’ясуємо насамперед, хто такі науковці. Це люди, які хочуть займатися наукою і роблять це. У багатьох випадках науковця, серйозного науковця, не стільки переймає його заробітна плата, як можливість працювати в обраній царині. Гляньмо тепер на реальні можливості займатися наукою. Зарплату дають, – як і скільки, це вже інша справа. Але… Фінансування самої науки потребує дуже великих коштів. До прикладу, згідно із законом про вищу освіту, національні університети повинні мати кошти на наукові дослідження у розмірі 20 відсотків від загального фінансування. Дослідницькі установи – третину. Якщо взяти конкретно «Львівську політехніку», то ми маємо загальне фінансування приблизно півмільярда гривень. Третина – 150 мільйонів. Це – нереально, в Україні це – нереально… Тому що наразі держава на розвиток науки дає всього 10-12 мільйонів, решту ми заробляємо самі. Якщо врахувати, що за останні 25 років вкладень у матеріальну базу, придбання приладів тощо фактично не було, то дійдемо висновку – держава не може виконувати взятих на себе зобов’язань.

Буває парадокс. До прикладу, науковець виконує дослідження на мільйон, умовно кажучи. Керівник проекту, під орудою якого 10-15 осіб, приходить до керівництва і каже: «Ми відмовляємося від заробітної плати, за ці кошти ми хочемо купити такі-то прилади з тим, щоб на цих приладах отримати певні результати, які ми потім зможемо продати і компенсувати свої заробітки». Але так не можна… Не дозволять.

Тобто головна проблема не у тому, що є «незатребувані» науковці, які бідкаються від цієї «незатребуваності», – вони завжди є і будуть. Найбільша проблема – кошти.

– Чи реально в Україні сформувати владні структури з науковців, інтелектуалів, високих фахівців? І якщо реально, то чи погодилися б Ви особисто долучитися до такого, наразі ледь не фантастичного проекту?

– Це дійсно фантастичний проект (сміється). Якщо повернутися до реальності, то висококваліфіковані доктори наук, професори не погодяться входити у склад уряду. Можливо, на певні посади, – так. Інша справа, коли цих фахівців залучатимуть як консультантів, помічників. Думаю, на таке вони б дали згоду. Ви знаєте, колись відомий фізик Ігор Юхновський був першим віце-прем’єром. І, напевно, це був останній науковець, який серйозно працював у Кабінеті Міністрів. Тепер не погодяться… Хіба знайдеться якийсь кар’єрист. Якщо питання стоїть про мене особисто, то я б не погодився піти в уряд…

– Поговоримо тепер про тих, кого ви навчаєте, виховуєте, намагаєтеся передати свої звання та досвід. Кажуть, що молодь в Україні, та й не тільки, є носієм нових ідей, поглядів, підходів. Саме вона підняла в Україні хвилю революцій, від Гранітної до Революції Гідності, саме їй тепер випало захищати країну. Але це – загальники. Бо побутує думка про інфантилізм сучасної молодої людини, про її аполітичність, байдужість, замкненість на матеріальних інтересах. Яку оцінку поділяєте Ви?

– Я категорично не погоджуюся з думкою про те, що молодь у нас інфантильна. На підтвердження можу погодитися з вами у тому, що головним рушієм усіх революцій і змін в Україні була саме вона. Молодих ніхто не переконував кудись іти і щось боронити. Просто ситуація, в якій вони жили, змушувала їх виходити на Майдани – у Львові, Києві, інших містах. Молодь завжди відрізняє готовність іти, бо треба щось робити. Старше покоління перш,ніж зважитися йти, подумає: «А чи мені це потрібно?».

– У зв’язку з цим, у мене запитання: чи не лякає Вас так званий «конфлікт поколінь», оскільки, як на мене, саме зараз відбувається докорінний конфлікт між тим, що ми звично називаємо «свідомістю совка», і тим, що приходить йому на зміну – свідомого вибору, прагнення до самореалізації, свободи тощо…

– У всякому випадку, я не схильний драматизувати ситуацію. Конфлікт не є драматичним, це точно. Але він справді вічний. Можливо, з урахуванням суспільних умов тієї чи іншої країни, процеси, які спричинили конфлікт, раніше не розвивалися так швидко і певною мірою не були надто гострими. Ну бо сто літ тому ситуація не змінювалася так хутко і раптово, як зараз. Були родини, які жили і працювали разом, і конфлікт (назвемо його так умовно) був природним і тяглим у часі. Нині ж час динамічний. У незалежній Україні перший конфлікт міг народитися ще за Гранітної революції, відтак набути розвитку під час Помаранчевої революції і сягнути апогею на Революції Гідності. Проміжки між ними дуже незначні. Але його як такого не було.

Схожі конфлікти можуть виникати ще й тому, що ми, старші, з урахуванням суспільних обставин та власного досвіду, хочемо вимагати від дітей бути такими, якими нам бажається. Ми сваримо їх, напучуємо. Але… Слова – це є слова. Вони по-різному впливають на молодь. Та коли вона бачить наші вчинки, то процес виховання стає набагато ефективнішим. І тоді конфлікт «діти – батьки» не такий вже різкий.

Але ось я що собі думаю. Фраза «успішна людина» стала звичною. Але її суттєве наповнення неоднозначне. От у Радянському Союзі хто був успішною людиною? Той, хто мав освіту і знайшов місце у житті. 90-ті «буремні» роки… Кого тоді вважали за «успішного»? Людину, яка вміла стріляти або красти, але намагалася приховувати це. А наступний етап «успішності» – це коли люди у малинових піджаках почали пишатися власним умінням красти. Чому у малиновому піджаку – щоб мене зразу ідентифікували як успішного, хоч і бандита… І нинішній етап: успішна людина та, яка працює у владі. Бо влада стала бізнесом… Це абсолютно інша тема розмови, але це так.

– Пане Юрію, мене завжди вражав український феномен. Можливо, він видасться комусь банальним, але… Левова частка наших моральних авторитетів, успішних людей (у справжньому сенсі цього слова) є вихідцями зі села. Ви – не виняток, теж народилися у селі. До слова, ми з Вами земляки… Отож, чому так?

– По-перше, я не бачу тут жодного феномену. Візьмімо 60-ті роки минулого століття. Скільки людей проживало на селі? 80 відсотків населення. Якщо була б така статистика, скільки успішних людей (у хорошому розумінні слова) вийшли зі села, то теж приблизно було б 80 відсотків. На той час.

А тепер скільки мешкає у селі? І головне – хто? Гадаю, коментарі тут зайві…

У моїй школі, де я навчався, було чотириста дітей. Два класи по 30 осіб. Зараз у тій же школі в першому та другому класах є по одному учню. Це сумно.

Натомість у місті набагато більше можливостей. Гімназії, ліцеї, репетиторство, інтернет. Поза школою – і театри, і концерти, і пізнавальні можливості. Так що статистика теперішня, мабуть, дала би інший результат.

– І наостанок. Чи є у Юрія Бобала, – керівника вишу, науковця і людини, – мрія. Якщо так, то чи можете Ви розповісти про неї публічно?

– Звичайно, я готовий оприлюднити свою мрію…

– А не вкрадуть?

– Ні, не вкрадуть, бо це нелегко здійснити (сміється). Я би хотів, щоб «Львівська політехніка» стала не одним з найкращих, а найкращим технічним вищим навчальним закладом України. І щоб вона потрапила у ТОП-500 найкращих вузів світу. Це мрія і водночас це – реально…