Дізнатися, яка дорога до успіху, як від науки перейти в підприємництво, та ще чимало тонкощів у маневруванні до втілення мрій мали нагоду студенти й науковці Львівської політехніки 27 квітня від експерта Всеукраїнського конкурсу «Інноваційний прорив», засновника кількох успішних стартапів Євгена Філяка.
Підприємництво – це далеко не те, про що мріяв і чим жив Євген Філяк ще кілька років тому. Він був успішним науковцем у галузі біології і п’ятнадцять років присвячував себе різним винаходам. Та, як каже сам про себе, був «неправильним науковцем», бо вмів заробляти та знав, як і де знаходити гранти. І саме з цього визріло усвідомлення, що значною мірою все, чого домігся в науці, удалося завдяки добрим організаторським здібностям. Тоді покинув наукову галузь й пішов у бізнес. Там здобув чималий досвід, набив чимало ґуль, тричі збанкрутувавши, урешті досягнув успіху. А зрозумівши, що вміє будувати маленький бізнес, вирішив «зануритися» в таємниці функціонування великого бізнесу.
Тепер він працює проектним менеджером в ІТ-компанії SoftServe. Як зізнався, це для нього стало доволі непростим рішенням, бо довелося пересилити себе. Адже стільки років будучи керівником власної справи, тут став підлеглим. Хоча каже, що не шкодує, бо це вже новий корисний досвід і знання.
– Вирішивши розпочати власний бізнес, перш за все треба зрозуміти, для чого це вам. Якщо хочете просто заробляти гроші, для цього не відкривайте власну справу, а просто йдіть працювати в якусь провідну компанію. Зараз, наприклад, та ще років десять у тренді буде ІТ-сфера. Бо власний бізнес лише збоку виглядає простим. Та насправді, це так, ніби стоїте над прірвою і жуєте скло. Це я відчув на собі вповні. Хоча, для мене тих п’ять років, коли розвивав власні справи, були найщасливіші в моєму житті, – розповів підприємець.
Окремо Євген Філяк радить зосередитися на тому, чого очікуєте від бізнесу. Якщо хочете, щоб він вас годував, то найкраще обрати малий бізнес. Для його створення просто копіюєте те, що вже успішно працює на ринку: магазини, ресторани, кав’ярні, школи тощо. Особливість у тому, що малий бізнес потребує вашої безпосередньої присутності. Якщо ви йдете, справа перестає існувати.
У середній бізнес Євген взагалі не вірить. Найцікавіший для нього – великий, що змінює світ. Переконаний, що власне для великого бізнесу мають працювати науковці:
– Для мене критерієм успішної наукової розробки є те, чи зможе вона щось кардинально змінити. Від того залежить і те, чи цей патент куплять. Адже продаємо не лише ідею, а прибуток, який у майбутньому вона принесе. Як не прикро, та українські патенти не цікаві світовому ринкові, бо наш вітчизняний ринок доволі малий. Визначальними є патенти США, Японії, ЄС, Канади.
А загалом у підприємництві, зрештою, як і у багатьох справах, найважливіше – команда. Саме від людей на 90 відсотків залежить успіх справи. Тому Євген Філяк радить ретельно підбирати команду, навіть прискіпливіше, ніж майбутню дружину чи чоловіка. І фахівці мають бути кращі, ніж середньо статистичні на ринку.
А ще 10 відсотків успішного бізнесу – це правильно обрана проблема, яку розв’язуватимете. Вона має бути важливою чи навіть болючою для якомога ширшого кола споживачів, які будуть готові платити за це.