Сучасні студенти дедалі частіше стикаються з проблемою дефіциту часу, оскільки академічні та соціальні зобов’язання потребують значної уваги. Ефективний тайм-менеджмент стає не просто корисною навичкою, а гострою потребою. Як організувати свій час, уникнути вигорання та збалансувати життя, навчання і роботу, розповідають кандидатка економічних наук, доцентка кафедри менеджменту організацій Інституту економіки і менеджменту Уляна Іванюк, кандидатка наук із соціальних комунікацій, доцентка кафедри журналістики та засобів масової комунікації Інституту права, психології та інноваційної освіти Ірина Мудра і студент-магістрант менеджменту Роман Антошків.
Тайм-менеджмент і загальна успішність студентів
Як зазначає Уляна Іванюк, правильний підхід до тайм-менеджменту може радикально змінити академічні результати й навіть загальний стиль життя студентів:
— Тайм-менеджмент має суттєвий вплив на загальну успішність студентів, оскільки допомагає структурувати поточні завдання, зменшити стрес і підвищити продуктивність праці. Належні навички управління мають позитивну кореляцію з кращими академічними результатами, оскільки дають студентам змогу ефективно узгоджувати академічні й особисті зобов’язання.
Кандидатка економічних наук вважає, що для майбутніх менеджерів особливо важливим є вміння пріоритизувати завдання, використовувати гнучкі стратегії та тримати баланс між навчанням і відпочинком. Вона радить опановувати методи короткострокового планування:
— Планування на короткострокову перспективу допомагає студентам адаптуватися до швидко змінюваних умов і знижує ризик вигорання, оскільки їм не потрібно планувати всі деталі на кілька місяців наперед.
Інструменти для уникнення вигорання
Щоб уникнути вигорання, Уляна Іванюк пропонує конкретні техніки.
Правило 60/20/20:
— Цей метод спрямований на те, щоб розподіляти час на три основні блоки: 60 % відвести на основні завдання, 20 % на колективну роботу та контроль виконання завдань і 20 % — на непередбачувані ситуації. Так студенти можуть впоратися з навчальним навантаженням, не відчуваючи перевтоми.
Формула 10-3-2-1-0, яка регулює підготовку до сну та якість відпочинку:
— Ця техніка передбачає відмову від кофеїну за 10 годин до сну, від важкої їжі та алкоголю за 3 години, припинення роботи за 2 години та відмову від гаджетів за годину до сну. Це підвищує якість сну й допомагає студентам ефективніше відновлюватися.
Принцип 3:3:3 для відновлення мотивації:
— Просте правило, яке передбачає відпочинок кожні 3 дні, нові активності кожні 3 тижні та зміну обстановки кожні 3 місяці, допомагає уникнути нудьги, стресу та підтримує натхнення.
Розстановка пріоритетів і баланс
Ірина Мудра наголошує, що для студентів, які поєднують навчання з роботою, ключовими стають навички пріоритизації та самоаналізу:
— Багато студентів часто кажуть, що їм не вистачає годин у добі. Проте, щоб усе встигнути, важливо аналізувати свій розпорядок дня і не витрачати часу на речі, які не додають цінності. Наприклад, соціальні мережі можуть бути корисні для відпочинку, але тільки в межах розумного.
Кандидатка наук із соціальних комунікацій також радить використовувати матрицю Ейзенхауера:
— Це дає змогу розподілити завдання на чотири категорії — від важливих і термінових до неважливих і нетермінових. Завдяки цьому можна зосередитися на пріоритетах і уникнути зайвого навантаження.
Як стверджує Уляна Іванюк, студенти можуть скористатися такою технікою, як колесо життєвого балансу, щоб визначити, яким аспектам життя потрібно надати більше уваги:
— Це ефективний спосіб розподілити увагу між навчанням, роботою, відпочинком і соціальними взаєминами. Використовуючи колесо балансу, можна уникати «перекосів» в один бік і зберігати загальну рівновагу.
Студентські методи: досвід з перших уст
Роман Антошків, студент магістратури, поділився особистими порадами щодо тайм-менеджменту. Він активно використовує Google Calendar і Trello для структурованого планування:
— Календар допомагає не пропустити важливих дедлайнів, а Trello — створити візуальну картину завдань. Для мене це дуже корисно, оскільки можу бачити всі свої завдання в одному місці.
Роман також застосовує техніку Pomodoro для короткострокових завдань і метод 52/17 для тривалих сесій навчання:
— Короткі інтервали допомагають тримати фокус на невеликих завданнях, а для тривалої роботи краще підходить метод 52/17, де довший час роботи дає змогу заглибитись у навчання. Важливо знаходити баланс між короткими і довгими інтервалами залежно від типу завдання.
Ще він користується методом ABC для розстановки пріоритетів:
— Метод ABC дуже зручний, особливо коли є завдання з різним рівнем важливості. Я надаю пріоритет категорії А і виконую їх першочергово, а С — за наявності часу. Це дає змогу уникати стресу від непотрібних завдань.
Врахування індивідуальних особливостей
Індивідуальні риси кожного студента відіграють важливу роль у тайм-менеджменті. За словами Уляни Іванюк, особисті риси, як-от альтруїзм або схильність до співпраці, можуть як сприяти, так і заважати тайм-менеджменту. Наприклад, студенти, які активно допомагають іншим, можуть втрачати фокус на власних завданнях. Їм корисно використовувати техніки делегування або розставляти чіткі пріоритети.
Як уникнути вигорання і зберегти енергію
Ірина Мудра наголошує на важливості фізичної активності для підтримки психологічного здоров’я студентів:
— Доведено, що фізичні вправи поліпшують пам’ять, здатність концентруватися та знижують рівень тривожності. Вони сприяють виділенню ендорфінів — гормонів, які допомагають знижувати стрес і створюють позитивний настрій.
А для підтримки продуктивності, на думку Романа Антошківа, важливо залишати час на розваги та відпочинок:
— Наприкінці навчального дня стараюся присвячувати час речам, які дають задоволення, — перегляду фільмів або спілкуванню з друзями. Це допомагає розслабитись і уникнути перевантаження.
Висновок: тайм-менеджмент — постійний процес вдосконалення
Застосування різних технік і методик у тайм-менеджменті може допомогти кожному студентові знайти індивідуальний підхід до організації свого часу.