Як поєднують День програміста і День освітянина на кафедрі програмного забезпечення Львівської політехніки

Євгенія Левус, Оксана Нитребич, кафедра ПЗ Львівської політехніки
студенти в аудиторії

У неділю, 1 жовтня, в Україні відзначили День освітянина, а кілька тижнів тому, 13 вересня, – День програміста. З нагоди цих свят ми вирішили розпитати викладачів кафедри програмного забезпечення, як їм вдається поєднувати викладання і роботу в ІТ-компаніях.

Кафедрі програмного забезпечення Львівської політехніки нещодавно виповнилося 25 років. І, як молода успішна особа у такому віці, кафедра з упевненістю дивиться у майбутнє і не тільки планує та мріє, а й реалізовує і досягає.

Звідки ця впевненість? Передусім, її дає колектив кафедри, який поєднує професійний, викладацький, науковий досвід освітян, практичні знання та вміння керівників і спеціалістів ІТ-компаній, ініціативу і творчий пошук молодих викладачів та аспірантів.

Освіта в галузі ІТ динамічна, тож викладач не має права «спочивати на лаврах». Як і студентам, викладачам кафедри необхідно постійно вчитися. Тому поєднання викладацької роботи з виконанням реальних проектів в ІТ найкраще розв’язує проблему. Викладачі кафедри, які є водночас ІТ-фахівцями, постійно залучені до навчального процесу, і це не інноваційний експеримент, а повсякденна необхідність. Важливо, що цими фахівцями не є просто зацікавлені особи з ІТ-галузі, а науковці й викладачі кафедри, які, маючи освітянський досвід, стали ТехЛідами, засновниками і директорами власних ІТ-компаній, програмістами, тестерами, автоматизаторами процесу тестування, програмістами баз даних.

Запитуємо викладачів кафедри, як їм вдається поєднувати викладання і роботу в ІТ-компаніях? Напевно, важко мотивувати себе, зважаючи на рівень зарплат в ІТ-галузі й ІТ-освіті? Просимо також дати свої поради чи побажання для студентів кафедри, настанови щодо навчання в Університеті.

Орест Білас, Senior QA engineer, коротко і лаконічно пояснив свою позицію:

– Освітня галузь та галузь ІТ нерозривно пов’язані. Без ІТ-технологій не буде сучасної, інновативної освіти, а без якісної освіти не буде кваліфікованих ІТ-фахівців. А поєднувати роботу в ІТ і викладання мене мотивує можливість спостерігати, а часом і брати участь у процесі прогресування наших студентів-фахівців. А побажати студентам хочеться такого: думайте глобально, дійте локально, намагайтеся отримати універсальні знання в Університеті, активно спілкуйтеся в ІТ-екосистемі та набувайте практичних навичок.

Тетяна Марусенкова, виконавець госпдоговорів між Національним університетом «Львівська політехніка» і компанією Dinamica Generale S.p.A., що спеціалізується на розробленні вбудованих систем для сільського господарства, має ось таку думку:

– Якщо людина не лінується «перемикатися» між ролями викладача та програміста/тестера/архітектора/проектного менеджера/бізнес-аналітика… в ІТ-компанії, значить, щось її спонукає до цього – не буває тривалої діяльності без мотивів. Різниця в оплаті праці педагога та ІТ-фахівця свідчить про те, що мотивом для викладання є щось нефінансове, нематеріальне. Бажання передавати знання та досвід наступним поколінням? Різноманіття в роботі? Прагнення виплекати собі майбутніх колег? Заряд енергії від спілкування з молоддю? Пам’ять про власні студентські роки і прив’язаність до стін рідного Університету? А може, просто викладачі люблять триматися у формі, оскільки активні та допитливі студенти не дають розслабитися? Напевно, відповідь криється у хитросплетінні цих факторів.

А студентам будь-яких спеціальностей і передусім ІТ бажаю цінувати свій час і «наповнювати змістом кожну мить». Студентські роки – чудовий період життя, суміш відповідальності і «здорової безтурботності», що дає широкі можливості пізнавати, зокрема і себе, розвиватися в оточенні собі подібних. Після закінчення Університету теж доведеться вчитися, але час для цього потрібно буде «викроювати» з-поміж різноманітних обов’язків.

Андрій Самбір, СЕО at LinkUp Studio company, висловив свою думку стосовно поєднання роботи в ІТ та освіті:

– Поєднання роботи в ІТ і викладання не є надто складним. Я виділив для себе рівно ту кількість часу, яку, вважаю, можу бути продуктивним для студентів і так, щоб не страждала якість роботи в моїй компанії. Щодо мотивації, то я не вважаю гроші основним мотивуючим фактором ні в освіті, ні в ІТ. Можливість навчати студентів і ділитися професійним досвідом у контексті дисциплін, які довірені мені викладати, і тим самим міняти світ навколо себе – набагато цінніша. Ми всі хочемо відійти від «совка», забуваючи, що просто чекати на зміни і є тим «совком». А я не хочу залишатися осторонь позитивних змін, а брати в них участь, нехай малу, але все ж потрібну і свою.

І, дорогі студенти, завжди рухайтеся за тим, чого саме ВИ хочете. Не мама, тато, родичі, друзі чи колеги, а Ви самі. Завжди вислуховуйте всіх, зважуйте поради, але робіть завжди по-своєму. Навіть якщо Ви помилитеся – відповідальність теж Ваша . Удачі Вам, все інше – у Ваших руках.

Оксана Нитребич, Software Test Automation Engineer at EPAM Systems, вважає:

– Звісно, поєднувати дві роботи нелегко передусім фізично, але бажання не лише заробляти гроші, а й займатись улюбленою справою і розуміти, що ти можеш своїм досвідом та знаннями поділитися з іншими, – робить моє життя повноціннішим та більш наповненим. А мотивацію у викладанні можна черпати звідусюди: найбільше – у спілкуванні зі студентами, які надихають своєю енергією, прагненням до нових знань, зазвичай хорошим почуттям гумору й вірою в хороше майбутнє; у відносинах з колегами, які завжди підтримають, допоможуть і порадять; у можливості розвиватись, адже завдяки запитанням від студентів, швидкоплинності змін в ІТ-технологіях необхідно завжди самонавчатись і вдосконалюватись – і т.д. Тому для мене викладання – це передусім робота «для душі», а для цього не важливий рівень зарплати.

А студентам побажати можна багато, адже перед ними попереду багато нового і цікавого. Тому важливо, щоб, попри всі розчарування, невдачі і падіння, вони завжди мали ціль, бачили шляхи її досягнення і віру в світле майбутнє! Ну і традиційно: енергії, сили, наснаги і нових знань, які допоможуть у майбутньому отримати роботу-мрію. Навчайтесь, але не забувайте, що, крім навчання, студентські роки – це час нових можливостей, дружби, веселих днів і неймовірних вражень!

Сергій Волочій, Senior Front End Software Engineer / Team Lead at Eleks, висловився так:

– Щодо мотивації, то передусім я бачу багато позитивних змін як на кафедрі, так і в Університеті загалом, і мені хочеться бути частиною цих змін. По-друге, працювати зі студентами справді цікаво. І це приємно – бачити, як росте кваліфікація майбутніх фахівців, і розуміти, що ти до цього причетний.

Серед наших випускників – дуже багато дуже крутих спеціалістів, і я хотів би побажати студентам не псувати цю статистику. Майбутнім абітурієнтам хочу сказати таке: подумайте добре над тим, що саме ви обираєте, у якому напрямі далі рухатися. І найголовніше – не бійтеся припуститися помилок у виборі спеціальності, виправити їх набагато простіше, ніж здається.