Студенти-старшокурсники не рідко виявляють бажання перевестися на заочну форму навчання, адже, зазвичай, чимало із них уже працюють паралельно з навчанням або ж мають інші обставини, що змушують вдаватися до таких дій. Очільник студентського відділу Львівської політехніки Юрій Костів розповів усе, що варто знати на цю тeму.
― Розкажіть будь ласка докладніше, як відбувається зміна форми навчання?
― Згідно з Положенням про організацію освітнього процесу у Національному університеті «Львівська політехніка», є пункти, що передбачають переведення студента на іншу форму навчання (з денної на заочну й навпаки) або на іншу спеціальність. У першому випадку це організовує дирекція інституту, у якому навчається студент, у другому ― все відбувається за згоди директорів навчально-наукових інститутів.
Такі зміни можливі лише в канікулярні періоди, коли студент офіційно завершив семестр. Виняток становлять першокурсники ― для них переведення неможливе, доки не закінчать перший рік навчання. Як правило, переведення на заочну форму відбувається на місця, що фінансуються за кошти фізичних та юридичних осіб, за умови наявності вільних місць ліцензованого обсягу та якщо академічна різниця не перевищує 20 кредитів.
― Як розпочати цей процес?
― Студент, який хоче перевестися на заочну форму навчання, має звернутися до деканату свого інституту та подати відповідну заяву з вмотивованим обґрунтуванням такого рішення. Уточнити наявність ліцензійних місць можна й у телефонному режимі. Після звернення, деканат перевіряє наявність ліцензійних місць на обраній спеціальності. Далі відбувається порівняння академічної різниці: працівники деканату співставляють навчальні плани денної і заочної форм навчання ― якщо різниця не перевищує 20 кредитів, переведення можливе. Зазвичай, між денною і заочною формами, в межах однієї спеціальності, академічна різниця незначна.
― Ви зазначили, що переведення на заочну форму навчання відбувається на місця, що фінансуються за кошти фізичних та юридичних осіб, тобто студенти-бюджетники також стають платниками?
― На жаль, так. Ми можемо користуватися лише тими бюджетними місцями, які Міністерство освіти й науки України виділило на університет під час вступної кампанії при зарахуванні студентів на перший курс. Умовно кажучи (ці цифри не є точні), на денну форму навчання нам виділяють близько 2500 бюджетних місць, а на заочну ― близько 30. Ці цифри приблизні і можуть відрізнятися з року в рік, але ви самі бачите масштаб різниці. Для старшокурсників Міністерство не додає жодних бюджетних місць. Тобто ми можемо оперувати лише тим, що є у межах кожної спеціальності, курсу й форми навчання. Якщо, шляхом відрахування студента, місце звільнилося, його на конкурсних умовах можуть отримати інші студенти. Пріоритет мають пільгові категорії ― сироти, інваліди, діти учасників бойових дій або учасники бойових дій. Вирішує спеціальна комісія. Переведення на вакантні місця державного замовлення студентів, які навчалися за кошти фізичних і юридичних осіб, здійснюється на конкурсних засадах за їхніми рейтингами і на підставі рішення комісії, створеної наказом ректора. Охочі подають заяви у деканат. Після розгляду заяви, адміністрація інституту подає клопотання до комісії, яка рекомендує ректору: перевести студента на бюджетну форму навчання, надати йому матеріальну допомогу чи відхилити заяву. Буває, що студент приносить довідку про середній дохід родини, який становить до тисячі гривень на особу, і просить про переведення на бюджет у зв’язку зі складним матеріальним становищем. А буває, що з такою ж аргументацією приходять студенти, сімейний дохід яких сягає 15 тисяч гривень на одного члена сім’ї. Тому комісія обов’язково перевіряє документи і лише тоді вирішує. Повторюю: це відбувається тільки при наявності вільних бюджетних місць. Якщо говорити про заочну форму навчання, охочих перевестися на бюджет є дуже багато, але, на жаль, вільних бюджетних місць немає. На заочній формі є діти учасників АТО і самі учасники, які би мали бути переведені, але, у зв’язку із браком бюджетних місць, наразі це неможливо. Як тільки з’являється таке місце, ми одразу подаємо комісії перелік охочих осіб.
Якщо студент хоче або готовий перевестися на платне заочне навчання, то це більш реально.
― Чи впливає зміна форми навчання на його тривалість?
― Жодного подовження терміну навчання не відбувається. Кожен студент бакалаврату має освоїти 240 навчальних кредитів. При зміні форми навчання відбувається перезарахування освоєних кредитів, для цього й потрібне згадане порівняння навчальних планів і академічної різниці. Якщо студент хоче перевестися на іншу спеціальність, то можливо, буде потреба доздати академічну різницю, адже йдеться про різні дисципліни.
Скоріше, ніж за 4 роки студенту, який вступав на основі повної загальної середньої освіти, завершити навчання неможливо, оскільки є обмеження, що не дозволяє навантажувати студента більше, ніж 60 навчальними кредитами на рік. Студент, який завершив перший курс денної форми навчання, від вересня може бути переведений на другий курс заочної форми навчання й так далі. Якщо ж студент, з певних причин, бере академічну відпустку, навчальний процес може тривати й понад 4 роки.
Студенти, які хочуть перевестися у часі цьогорічних літніх канікул, можуть вже звертатися до деканатів, для з’ясування наявності вакантних місць і перевірки працівниками документів. Наказ про переведення може бути виданий лише тоді, коли студент повністю закриє сесію.