«Як Голодомор, на вашу думку, вплинув на нас?»: відповідають студенти Львівської політехніки

Ольга Мацьків, тижневик «Аудиторія»
Меморіальний музей жертв голодомору

Про геноцид 1932–1933 років знає, напевне, кожен українець. Як не намагалися б приховати чи нівелювати його наслідки для Української держави – це неможливо. Але минуло 86 років, а ми й досі не вивчили цю сторінку історії сповна.

Голодомором не лише винищили величезну кількість населення тоді, а й вселили страх, який і досі живе в суспільній підсвідомості, формує менталітет. Здебільшого ми звикли говорити лише про сумне в українській історії, хоча про перемоги можна було б сказати не менше. Часто українці принижуються перед представниками інших націй, «вмикають» рабську послужливість і покірність, бояться. Чому навіть після здобуття незалежності, Революції Гідності та війни на Сході ми досі не викристалізували національну самосвідомість? Чому не подолали комплекси залежності, меншовартості й зневіру повністю? Бо приділяємо цьому надто мало уваги.

Якби ми ґрунтовніше досліджували джерела, більше цікавилися власною історією, то не соромились би говорити про геноцид на цілий світ. Ми остаточно впевнилися б у тому, що наші пращури берегли національну ідею навіть у страшні часи, не хотіли піддаватися страхітливому комуністичному режимові, мали настільки сильний дух, що не було на них іншої ради, окрім фізичного знищення.

Ми – нащадки вільних. І вже вкотре за те, щоб бути, знову платимо кров’ю. Шостий рік на Сході точиться війна. Росія – спадкоємиця Радянського Союзу, хоче зробити придатком до своєї території наші землі. Тисячами нищить захисників і захисниць України. Але наша історія не про поразки. Вона про жагу до життя й невмирущість української нації. Не маємо права забути й мовчати.

Святослав Тростинський, студент першого курсу Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології:
«Країна не могла розвиватися»

У моїй родині теж були люди, що пережили Голодомор, але я надто мало про них знаю. Хвилина мовчання раз на рік – це недостатнє вшанування. Потрібно організовувати більше заходів. Дуже багато людей тоді померло, серед них чимало представників інтелігенції. Окрім того, що країну було спустошено мільйонами смертей, вона й за кілька десятиліть не могла розвиватися, адже інтелектуальну потугу знищили.

Анна Шелякіна, студентка третього курсу Інституту гуманітарних та соціальних наук:
«Ці події не торкнулися молодого покоління»

Мій дідусь пережив Голодомор 1932–1933 років. Розповідав мало. Основне знаю з маминих переказів. Родина жила в місті Первомайську Миколаївської області. Дідусь був ще маленький. Щоб вижити, його родина готувала страви з кропиви. Дивом усі врятувалися. Але батько мого діда морально страждав від того, що не може прогодувати рідних. Унаслідок цього сильно захворів і помер, але це було вже після Голодомору. Ті події не торкнулися молодого покоління, тому воно про це говорить мало.

Ельвіра Марковська, студентка третього курсу Інституту гуманітарних та соціальних наук:
«Бабуся розповідала, як матері їли своїх дітей»

Моя прабабуся померла, коли мені було п’ять років. Тому нині чую лише історії від рідних. У час Голодомору бабусі було п’ять років. Її родині вдалося сховати дещо з їжі так, що ніхто не знайшов, тому й вижили. Бабуся розповідала, як матері поїдали своїх дітей. Таким нещадним був голод у Рівненській області.

Степан Зелінка, студент першого курсу Інституту права, психології та інноваційної освіти:
«Це сформувало комплекс меншовартості»

Треба не втомлюватися нагадувати про Голодомор людям, щоб вони не скаржилися, що погано живеться. Раніше була справді біда, а нині, по суті, нема на що нарікати. Голодомор, як на мене, дуже вплинув на психологію українців. Часто можна почути: «ми бідні», «нічого не маємо», «чогось бракує», «ми гірші за когось». Це залишилося на підсвідомому рівні й сформувало комплекс меншовартості.

Святослав Тростинський, студент першого курсу Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології Анна Шелякіна, студентка третього курсу Інституту гуманітарних та соціальних наук Ельвіра Марковська, студентка третього курсу Інституту гуманітарних та соціальних наук Степан Зелінка, студент першого курсу Інституту права, психології та інноваційної освіти