Випускниця Львівської політехніки, журналістка Людмила Стражник: «Навіть у найскладніші часи випробувань треба давати читачеві надію»

Ірина Мартин, Центр комунікацій Львівської політехніки
Людмила Стражник

Серед випускників Національного університету «Львівська політехніка» є чимало журналістів, які ставали ними ще задовго до впровадження в університеті освітньої програми з журналістики, тобто здобувши переважно технічну спеціальність. Серед них — ЛЮДМИЛА СТРАЖНИК, яку зі Львівською політехнікою пов’язує чимало: тут навчалася, тут зустріла кохання свого життя, тут згодом вчилися сини. Попри чудові враження від навчання у Львівській політехніці та приємні спогади про цей освітній заклад, у її професійному житті перемогла журналістика. А коли про це найдоречніше поговорити, як не сьогодні, в День журналіста?

Журналістика — це поклик її душі, те, що надихає, стиль життя, що, зрештою, дає змогу дивитися на все очима журналіста. Уже 25 років Людмила Стражник працює у журналістиці. А почалося все з події, що відбулась у місцевому будинку культури Городенки на Івано-Франківщині, про яку вона захотіла висловити свою думку на сторінках районної газети «Край».

— Тоді мою замітку про виставу на духовну тему «Знак часу» опублікували, навіть із моїми крапками й комами. Після того я написала ще дві, теж на духовну тематику. Тоді головний редактор Михайло Приймак запитав: «А ви на інші теми вмієте писати?» — «Не знаю, не пробувала». — «Ну ви ж філолог». — «Та ні, я інженер». — «То опишіть свою роботу». І я на цілу газетну сторінку написала статтю про гуртки, які на той час вела у будинку школяра, про дітей-гуртківців, їхні зацікавлення. Отак почалася моя журналістика. Я була позаштатною кореспонденткою, отримувала непогані гонорари. А 2002 року головний редактор, уже Володимир Приймак, запропонував мені працювати в штаті. Обговорила це з чоловіком і погодилася, хоча до того 13 років без педагогічної освіти успішно працювала керівником гуртків у будинку школяра та вчителькою праці в гімназії. А тут виходить, що переходжу в журналістику теж без журналістської освіти. І я погодилася.

— Чи складно було на початках? Чи позначалася на вашій роботі відсутність журналістської освіти? На факультетах журналістики студентам зазвичай відразу кажуть: «Писати вас не навчимо, якщо ви цього не вмієте». Бо ж зрозуміло, що це неможливо, однак під час навчання є можливість засвоїти певні ази, навчитися поглиблювати свою майстерність. А як складалось у вас відразу на практиці?

— Мене в редакції усі дуже підтримували. Було приємно, коли старші, досвідчені талановиті колеги постійно казали, що я можу, і це додавало впевненості. А головний редактор був такий, що завжди казав мені: «Йди і вчися!» І він мене посилав вчитися не на заочну журналістику, а на різні семінари, тренінги, інші вишколи. Нагадував про це завжди за кожної нагоди. А я з таких заходів щоразу брала для себе багато. Вже через п’ять років праці в газеті посіла перше місце на Всеукраїнському конкурсі «Соціальний журналіст». Це був такий великий шок для мене. Потім здобувала ще багато відзнак завдяки тому, що керівник не переставав повторювати: «Всюди їдь, всюди бери участь». Я навіть двічі замахнулася на «Честь професії» і ставала лауреаткою цього конкурсу. А серед учасників, з якими змагалася, — круті журналісти, медійники, від яких я так багато навчилася. І зрозуміла, що завжди можна конкурувати, незалежно від того, чи ти працюєш у республіканській пресі, чи в місцевій. А наша районна газета на той час мала великий тираж — 12 тисяч примірників. Ми багато писали про дослідницьку роботу, готували історичні та краєзнавчі статті.

Згодом, коли з’явилось електронне листування, я почала дописувати всюди, де тільки можна: в журнал «Жінка», газети «Урядовий кур’єр» і «Голос України»… Десь платили гонорари, десь — ні, а з «Голосу України» на самому початку мені написала Галина Квітка і запитала, чому хочу до них дописувати, адже це державна газета, де малі гонорари, і я відповіла: мені тісно в Городенці. Так із її легкої руки я спочатку стала позаштатною авторкою, а 2018 року — штатною кореспонденткою «Голосу України» на Івано-Франківщині.

Ця журналістка, хоча й молодша від мене за віком, відіграла визначальну роль у моєму становленні, бо я на той час ще писала інтуїтивно, без професійної основи, не знала, що виділити на початку статті, на чому акцентувати. Вона навчила мене, як добрати влучний заголовок, що писати в першому абзаці, але вже не повторювати потім, що в кінці. Навіть навчила, як підрахувати кількість знаків у тексті, бо я й цього не знала. І все це — дистанційно! Редакції подобалося, що я багато писала про село, навіть дуже віддалене, порушувала тему нових земельних відносин, зародження господарств. А я пишалася, що мені вдавалося заглиблюватись у те, за що бралася. Думаю, завдяки цьому мої тексти перемагали на різних конкурсах.

Уже не пригадую, як дізналася про газету Львівської політехніки «Аудиторія». Очевидно, від сина-студента. Звернула увагу, що це якісне видання. Мені подобалося, що там пишуть на різну тематику — про освіту, науку, суспільство, культуру, — тому будь-який читач щось для себе знайде цікаве. І стала дописувати туди. Багато років була позаштатною авторкою «Аудиторії». А тепер активно стежу за сайтом Львівської політехніки, адже після об’єднання регіонів я стала ще й власкором Львівської області в «Голосі України». І мені завжди приємно висвітлювати те, що стосується політехніків.

— У роботі в журналістиці вам доводилося бути не лише журналісткою…

— Так, я мала нагоду спробувати себе і в літературному редагуванні, і у верстці. І кожен досвід для мене корисний, важливий і повчальний, адже, лише виконуючи певну роботу, можна зрозуміти важливість праці інших. Коли я працювала в районній газеті, то любила вносити правки в уже зверстані свої статті: то заголовок поправлю, то початок зміню, то абзаци переставлю. А 2015 року у філії «Перспектив» Миронівського хлібокомбінату започаткували пресслужбу, і мені запропонували видавати там журнал, то довелося багато вчитися, щоб створити дизайн видання, макетувати його, укладати тексти. І тут я зрозуміла недооцінену працю верстальника — коли тобі вносять правки, і весь текст їде. Тоді я не раз просила пробачення у верстальниці нашої газети «Край» за те, що не розуміла цього раніше. Також у підготовці журналу мені став у пригоді досвід роботи літературним редактором та укладачем книжок видавництва «Прут Принт» у Снятині. Це було так цікаво: зібрати щось нове з рукописів, різних записів, занотованих думок.

2018 року я переїхала до Івано-Франківська. Тоді крім роботи власкором «Голосу України», я стала працювати у пресслужбі державної Служби автомобільних доріг (нині це Служба відновлення і розвитку інфраструктури). Там працюю досі. У нас, до речі, багато випускників Львівської політехніки, з якою маємо тісну співпрацю, особливо з лабораторією з обстеження, випробування і реконструкцій мостів, конструкцій будинків та інженерних споруд (кафедра будівельних доріг та мостів). А тепер ще працюю в інтернет-виданні «Прикарпатська інформаційна корпорація». Це для мене хороший майданчик для відображення суспільних процесів, людських історій, звитяги наших захисників.

— Що для вас найважливіше в роботі журналіста?

Люблю людей, люблю відкривати їхні найкращі риси, здобутки, підносити їх, розкривати навіть найнепомітніше. Пригадую, коли прийшла в районну газету, то одна журналістка запитала: «Людо, а що ти будеш писати? Ми вже той район описали вздовж і впоперек». А я по-новому подивилася на той район і розкрила його читачеві, адже кожна людина має свій погляд. Це так важливо в журналістиці — свіже бачення. Спілкування з людьми мене надихає. Пригадую, як поїхала до 100-річної бабусі і стільки цікавого почула від неї, що написала статтю на розворот газети. Завжди кажу: кожна людина — це неймовірний скарб!

У журналістиці важливо виробити власний стиль, тому, навіть коли підписуєш свою статтю псевдонімом, читач впізнає автора. Хоч би про що я писала, завжди намагаюся знайти позитив і на ньому акцентувати, показати найкраще. Навіть у такі важкі часи випробувань важливо давати читачеві надію, стимулювати до життя, окрилювати. Повчальним для мене є спілкування з військовими та їхніми родинами, з дружинами загиблих, адже вражають їхній оптимізм, енергія, небайдужість, те, як вони знаходять можливість донатити.

А що неприйнятне за жодних обставин?

— Не люблю, коли мої колеги хапаються за якийсь факт і роздувають його. Завжди цього уникаю. Так, я маю статті в розслідувальній журналістиці, але тут ідеться про інше — критика повинна бути конструктивною, сприяти позитивним змінам. В інформаційному просторі є стільки фейків, що люди часто їх не розпізнають. А журналісти цим зловживають і через це формують недовіру до себе. Вони часто хапаються за недолугі, пафосні заголовки, грають на емоціях задля переглядів. Буває, що за привабливою назвою заголовків — лише два-три рядки нецікавої інформації, і це розчаровує.

У моїй практиці був прикрий досвід, коли тележурналістка мала завдання підготувати щось сенсаційне. Вона взяла в мене інтерв’ю як у керівника пресслужби й у процесі підготовки сюжету спотворила інформацію так, що та набула іншого змісту. Для мене такі речі неприпустимі, бо рівняюся на високу журналістику, на її корифеїв, які справді прагнуть позитивних змін і спонукають до них суспільство.

Нещодавно прикро було почути про закриття «Голосу України». Це зумовлене тим, що, на жаль, люди тепер читають менше, і то не лише в Україні така тенденція, а й у всьому світі. Але коли не буде газет — читатимуть ще менше. Так, наших видань меншає, тим часом на окупованій території поширюють пропагандистські видання. Це, на мою думку, зрада.

Ваш шлях до журналістики через Львівську політехніку невипадковий?

— Очевидно, що таки так. Але в мене все йшло через творчість. Пам’ятаю, як уперше потрапила сюди школяркою на День відкритих дверей, який організовував факультет технології органічних речовин. І коли я зайшла до восьмого корпусу, то мене захопили просторі аудиторії, лабораторії, де нам демонстрували досліди. Захотіла тут вчитися, адже в школі любила хімію. Подала документи на біологічно активні сполуки, але не вступила. На рік пішла у технічне училище на кресляра (знала, що у Політехніці креслення не завадить).

Коли знову прийшла вступати, то вже припав до душі механіко-технологічний факультет, а спеціальність — напівпровідникове електровакуумне машинобудування, бо дівчата так гарно демонстрували складання кола електровакуумних ламп. Та коли після успішного вступу похвалилася цим своєму шкільному фізикові, він запитав: «А ти добре подумала? Ти розумієш, що акцент на машинобудуванні, а не на напівпровідниках?» Виявилося, що це справді дуже технічна спеціальність. Ми вивчали деталі машин, теорію машин, опір матеріалів… Зате все, що стосувалося креслярства, давалося мені легко.

Також мені пощастило, що на першому курсі я познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком, який був на конструюванні радіоапаратури. Він спонукав мене до навчання і певною мірою до наукової роботи, адже навчив працювати в науково-технічній бібліотеці Політехніки, бібліотеці імені Стефаника. Також заохотив до навчання в художній школі. У студентські роки я була активною: входила до студентського профкому, брала участь у «Веснах Політехніки», фестивалях стемів, ходила на стрільбу з лука, на плавання тощо. Але коли після третього курсу вийшла заміж і постало питання перевестися на заочне, то вже не хотіла вчитися на своїй спеціальності, адже розуміла, що вона більш чоловіча. Думала про архітектуру, але туди могла потрапити лише на другий курс, і стало жаль повертатися на два курси назад. На економіку машинобудування мене могли взяти на третій курс. І я, врешті, пішла туди, де вчився чоловік, — на радіофакультет, обравши конструювання радіоапаратури, адже коли ходила в гуртожиток до свого майбутнього чоловіка, то бачила його разом з однокурсниками у творчому процесі. Чоловік спонукав мене вчитися самій і за весь час не зробив мені жодної контрольної, малюнка, курсової, однак багато мене навчив. Після завершення навчання я спершу працювала в технічному вузлі магістральних зв’язків, а потім подалась у творчість: була керівником різних гуртків, вела уроки праці в гімназії. Ну а далі була журналістика.

Часто буваєте у Політехніці? Що вас тягне сюди?

Насамперед, як я вже казала, маю журналістську співпрацю. Але є й інші чинники. Я навчалась у 1980-ті роки. Тоді ідеологічна машина працювала чітко. Нам наголошували на величі першого, другого, четвертого, п’ятого корпусів — тобто того, що збудоване в радянський час, — і позиціонували це як вершину архітектурної думки. І, на жаль, нам ніхто не говорив про історичні корпуси, зокрема про головний, його традиції, архітектуру. Той корпус був тоді закритий суцільними хащами і з дороги не проглядався. А коли ті хащі прочистили, то я ахнула: яка краса! А нас тоді не вчили зводити голову, бачити красу будівель, ліпнину, пишатися своїм… Коли буваю у Львові, з приємністю приходжу до Львівської політехніки. Багато її закутків мені навіюють приємні спогади.

Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник Людмила Стражник