В Україні інклюзивна освіта є одним із пріоритетних напрямів розвитку освітньої системи, вона сприяє створенню середовища, де всі студенти, незалежно від їхніх особливостей, мають рівні можливості для навчання та розвитку.
Викладачі кафедри соціології та соціальної роботи Інституту гуманітарних та соціальних наук провели з 26 березня по 11 квітня 2025 року дистанційний курс підвищення кваліфікації на тему «Забезпечення доступності до можливостей навчання для осіб з інвалідністю у ЗВО» для науково-педагогічних працівників Львівської політехніки. Упродовж шести лекційних занять слухачі курсу мали змогу ознайомитися з актуальними питаннями соціальної та освітньої інклюзії в умовах закладу вищої освіти.
Зокрема, розглядали питання:
- сучасної термінології в контексті інвалідності та еволюції моделей інвалідності впродовж століть;
- особливостей взаємодії у навчальному процесі у спілкуванні з людиною з інвалідністю;
- застосування принципів універсального дизайну під час формування інклюзивного здорового освітнього середовища;
- нормативно-правової бази, що регламентує права осіб з інвалідністю, системи освітніх інклюзивних послуг і Політики соціальної інклюзії та інклюзивної освіти у Львівській політехніці;
- інклюзії в закладі вищої освіти;
- етики спілкування, супроводу та методів проведення занять у групах зі студентами з особливими освітніми потребами.
Викладачами курсу були науково-педагогічні працівники кафедри соціології та соціальної роботи: професорка Лариса Климанська, завідувачка кафедри СР Лілія Клос, доценти кафедри Віктор Савка, Софія Ставкова, Тетяна Шаповалова, Мар’яна Школяр, Уляна Яцишин, старша викладачка Галина Герасим, асистентка Романа Мишок.
Курс підвищення кваліфікації «Забезпечення доступності до можливостей навчання для осіб з інвалідністю у ЗВО» викликав жвавий інтерес у слухачів, а таких виявилося майже 70 – представників усіх інститутів Національного університету «Львівська політехніка». Під час занять поставало багато запитань, які стосувалися практичних аспектів роботи викладачів, навчально-допоміжного персоналу й адміністрації Університету у зв’язку із забезпеченням реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні – нової суспільної норми, філософії суспільства без обмежень, готового створювати середовище, у якому буде комфортно всім. Безбар’єрність – це перш за все про потребу змін у нашій свідомості, зокрема відмову від стереотипних суджень та узагальнень.
Вивчення курсу з інклюзії є надзвичайно важливим для викладачів закладів вищої освіти з кількох причин.
- Забезпечення рівного доступу до освіти: інклюзивна освіта сприяє створенню середовища, де всі студенти, незалежно від їхніх особливостей, мають рівні можливості для навчання та розвитку.
- Підвищення професійної компетентності: курси з інклюзії допомагають викладачам здобути необхідні знання та навички для ефективної роботи з студентами з особливими освітніми потребами (ООП). Це включає розуміння різних методів навчання, адаптації матеріалів та використання сучасних технологій.
- Створення толерантного середовища: викладачі, які пройшли навчання з інклюзії, можуть сприяти формуванню толерантного та підтримуючого середовища в університеті, що позитивно впливає на всіх студентів.
- Відповідність законодавчим вимогам: в Україні інклюзивна освіта є одним із пріоритетних напрямів розвитку освітньої системи. Викладачі повинні бути обізнані з нормативно-правовою базою та вимогами щодо роботи з студентами з ООП1.
- Підвищення якості освіти: інклюзивні підходи сприяють підвищенню загальної якості освіти, оскільки викладачі використовують більш різноманітні та інноваційні методи навчання, що корисно для всіх студентів.






