Відновлення авіаційних традицій: у Політехніці навчатимуть проєктувати, виготовляти та експлуатувати безпілотники

Юрій Мартинович, Центр комунікацій Львівської політехніки
Заставка до матеріалу

У новому навчальному році в Інституті механічної інженерії та транспорту Львівської політехніки на кафедрі нафтогазової інженерії та зварювання відкриють нову освітню програму – «Безпілотні літальні апарати» зі спеціальності № 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка».

До 1939 року у Політехніці активно розвивали напрям літакобудування. Наш університет став другим у світі, де на початку минулого століття відкрили кафедру аеродинаміки (перша була відкрита в Сорбоннському університеті). Однак із приходом радянського керівництва від літакобудування у Львові вирішили відмовитися.

Близько п’яти років тому директор Інституту інженерної механіки та транспорту, д.т.н., професор Олексій Ланець запропонував ідею проєкту «Повернення авіабудування в Львівську політехніку». Проєкт був підготовлений та представлений в рамках програми «Школа лідерства. Управління університетом 2.0». Однак на певному етапі проєкт зупинився. Продовжила ж справу з практичною реалізацією програми завідувачка кафедри нафтогазової інженерії та зварювання Національного університету «Львівська політехніка» Олеся Максимович. Вона розповідає, що процес втілення в реальність амбітної ідеї – відновлення літакобудування в Політехніці – був тривалий.

– Ректор Львівської політехніки Юрій Бобало давно мріяв відновити авіаційний напрям, який свого часу активно розвивався в нашому університеті. Однак то бракувало кадрів, то не було людини, що готова була б за це взятися. Я зголосилася очолити процес і почала з вивчення суті питання. Спілкувалася з різними людьми, дотичними до цієї галузі, та налагоджувала співпрацю. Колишній ректор Кропивницької авіаційної академії Сергій Неділько, який одинадцять років очолював цей заклад, наштовхнув мене на думку, щоб Політехніка взялася за безпілотники. Адже на сьогодні це професія майбутнього, новий напрям, який буде дуже бурхливо розвиватися найближчими роками. Неділько сказав: хто перший його якісно запровадить у своєму навчальному закладі, той стане лідером на ринку освітніх послуг. Ця фраза мені дуже сподобалася. До того ж класично готувати пілотів дуже витратно для університету. У Політехніці позитивно сприйняли ідею запровадити цей новий напрям навчання, який стосується безпілотних літальних апаратів. І ми розпочали доволі довгий процес, доки 27 квітня МОН дало остаточний дозвіл, – каже завідувачка кафедри нафтогазової інженерії та зварювання.

На сьогодні всі моменти погоджено з Міністерством освіти і науки, тому вже в наступному навчальному році у Політехніці зможуть навчати студентів за новою бакалаврською програмою. Передбачено 120 місць, наразі досягають домовленостей з міністерством щодо кількості бюджетних місць.

В Україні такий напрям навчання є лише в Харківському авіаційному інституті, тому для нас, на Заході України, це унікальна програма.

– Розраховуємо на велику кількість студентів. Невдовзі практично всі виробничі процеси автоматизують, не буде такої галузі, де люди не використовували б безпілотних літальних апаратів. Це – доставляння різноманітних товарів, моніторинг та контроль із повітря; в аграрному секторі з безпілотників розбризкують хімікати. Гадаю, ця галузь розвиватиметься десь нарівні з ІТ. Уже тепер рівень заробітних плат у цих двох галузях майже однаковий. А студенти схильні обирати ті напрями навчання, де згодом зможуть отримувати гідну зарплату. У Політехніці навчатимуть, зокрема, як проєктувати, виготовляти та експлуатувати безпілотні літальні апарати, – пояснює Олеся Володимирівна.

Уже кілька спеціалістів-викладачів погодилися працювати у Львівській політехніці й навчати студентів нової спеціальності. Крім Сергія Неділька також зголосилися мати свої пари багаторічний проректор Харківського авіаційного інституту Яків Карпов і ректор Харківського технологічного університету «Шаг» Віталій Зайцев, який є експертом зі 134-ї спеціальності. До речі, один із нових запрошених викладачів планує відкрити гурток, де навчатимуть виготовляти безпілотники. Крім того, студенти матимуть змогу додатково опанувати керування літальними апаратами й навіть отримати сертифікат на курсах оператора керування дронами.

– Кафедру нафтогазової інженерії та зварювання згодом перейменують і трансформують. Блок зварювання залишимо в нашій програмі. Але ми хочемо йти в ногу з часом, тому постійно шукаємо щось нове, що буде корисне. До того ж із початком війни безпілотні літальні апарати стали дуже важливими і в них є велика потреба, – наголошує завідувачка кафедри.

– Для університету відкриття цієї програми – вхід в еліту, бо авіація завжди вважалася елітною. Безпілотники – це роботизовані літальні комплекси, які є трендом нашого часу, тому обов’язково зацікавлять широке коло абітурієнтів, що матимуть бажання навчатися за цією програмою. До того ж розвиток авіації в університеті принесе свої дивіденди й для інших навчальних програм, адже безпілотні літальні апарати – це сучасні технології, інвестиції провідних компаній світу і спільні напрацювання з дотичними галузями, – каже фахівець із проєктування та виготовлення літальних апаратів Віталій Зайцев.

Наразі в університеті працює лише одна суто авіаційна лабораторія, де розташована аеродинамічна труба, яку розробили ще близько ста років тому. А отже, щоб розвивати новий напрям навчання, потрібне ще додаткове обладнання.

– Основних спеціалізованих дисциплін будуть навчати на третьому курсі. Тобто до 2024 року маємо створити й обладнати нові лабораторії. Наголошу, що ведемо багато переговорів як зі спонсорами, які прямо зацікавлені у використанні безпілотних літальних апаратів, так і з різними навчальними закладами й великими авіаційними підприємствами. Наприклад, з Політехнікою в Катовіце (Польща) дійшли згоди про подвійні дипломи, в них є напрям навчання – експлуатація льотного транспорту. А з компанією «Боїнг» погодили, що наші студенти зможуть проходити в них практику й кращі з них отримуватимуть стипендію. У компанії обіцяли допомогти з новою технікою для наших лабораторій. Тобто ми намагаємося створити всі належні умови для нового перспективного напряму навчання, – розповідає Олеся Максимович.

Цікаво те, що політехніки також зможуть поліпшувати свої практичні навички з допомогою корейських фахівців. Про таке налагодження контактів розповів Сергій Неділько:

– За час ректорства в льотній академії у Кропивницькому я бував у Південній Кореї. Там тисячі компаній залучені в галузі безпілотних літальних апаратів. Саме в Кореї я познайомився з цим авіаційним напрямом. Завдяки корейцям створили у Кропивницькому спільний українсько-корейський технопарк Flight City 4.0 – стартап-центр, де активно займаються безпілотниками та робототехнікою. Корейці дуже зацікавлені в тому, щоб якийсь український університет розпочав реальну підготовку фахівців, які будуть спроможні конструювати, виготовляти та експлуатувати безпілотники. Майбутні студенти вивчатимуть теорію у Львові, а в межах технопарку українські та корейські фахівці поліпшуватимуть їхні професійні навички. Також буде можливість стажуватися в Кореї. Крім того, корейці планують відкрити в Політехніці свою лабораторію.

Олеся Максимович із колегами Олеся Максимович із колегами Олеся Максимович із колегами