Про те, як це бути «зірковим піарником», і чому важливо «йти туди, де все росте» – розповіла Маргарита Гасин – випускниця Львівської політехніки, яка навчалася на кафедрі журналістики та засобів масової комунікації, а тепер працює PR-менеджеркою.
Маргарита з дитинства мріяла про шоубізнес. І їй це вдалося! Робота на «Новому каналі», на «1+1», співпраця з Ольгою Фреймут… Це далеко не весь список. Зараз Маргарита – успішний «піарник» відомої української співачки Олі Цибульської.
– «Форум випускників. Перезавантаження»: спогади про студентські роки, цікавих викладачів та загалом історії, які створюють приємний ностальгійний настрій.
– У Львові зараз буваю рідко. Але коли приїжджаємо з гастролями Олі, пройтися біля корпусів Політехніки з елегійним виразом обличчя – абсолютний «мастду». Можу і сльозу пустити. Так, ніби 5 років тому біля тих корпусів ми з подругами не заливали недосип черговим американо, безсоромно пліткуючи про екзамени, викладачів і чужі несправедливі (як нам здавалося) бали. Було! І це – прекрасно. Від гуртожитку і ранкових трамваїв до старостату і загублених залікових – це і був тестер дорослого життя. І зараз я згадую його з вдячністю і теплом. Таким – з яким згадується лише школа, перша любов і мамині сніданки. В мене була НАЙКРАЩІ викладачі. Якби Львівська Політехніка зробила «мерч» з Зоряною Володимирівною Галаджун чи Надією Іванівною Голубінкою – я б купила і носила з гордістю.
– Чому Ви обрали саме PR? З чого розпочинався Ваш шлях у цій сфері?
– Я ніколи не аналізувала, не зважувала і не шукала плюси та мінуси різних професій. Я знала, що рано чи пізно працюватиму в шоубізнесі. І мені подобається думати, що люди називають це покликанням. В 2012, завдяки програмі FLEX виграла грант на річне навчання в Америці за обміном. Там жила в прийомній сім'ї, навчалася в школі і, окрім всього іншого, писала до місцевої газети в Сієтлі. Паралельно підпрацьовувала SMM-ником (тоді я не знала як це називається, – усміхається) для Олі Фреймут і її команди. Потім було ще купа робіт і досвіду: від перекладача, журналіста найрізноманітніших онлайн-видань до креативного автора в IT і випускового редактора справжнього глянцю. На другому курсі університету зі мною сталися «плюси». Я почала працювати спеціальним кореспондентом проектів «Українські сенсації» і «Секретні Матеріали» для телеканалу «1+1». Обирала теми, збирала команду, організовувала відрядження, знімала, писала сценарії і монтажні плани. Потім працювала редактором на «Новому каналі». Тут вкотре адресую окрему подяку «Львівській політехніці», бо диплом бакалавра я писала вже дистанційно, в перервах між зйомками. На «Новому» я познайомилася з ватагою розкішних талановитих людей. Після закінчення шоу було ще кілька варіантів – від редактора монтажу на тому ж «Новому» до «senior-маркетолога» для одного з топових онлайн-магазинів одягу. Але це все було не про шоубізнес. А, отже – не про мене. Я навіть пропрацювала якийсь час на «UA: Перший», спробувала себе гостьовим редактором на ранковому шоу. А потім подала резюме на PR-менеджера Олі Цибульської і в результаті стала ним.
– ТОП-5 рис, якими, на Вашу думку, повинен володіти «справжній» піарник?
1. Шалена любов до своєї професії. Шоубізнес – самозакоханий егоцентрист. Він не хоче і не буде ділити тебе ще з кимось.
2. Безстрашність (проситься англійське «reckless», в перекладі звучить кострубатіше, – усміхається). Уяви собі свою зону комфорту. Уяви і попрощайся – більше ви не побачитеся.
3. Комунікабельність. Юнг якось сказав, що існують архетипи, Пірсон якось вивела, що їх є 12. Це - базові характеристики поведінки в соціумі людини або бренду. Так от, піарнику потрібно на 1/12 складатися з кожного архетипу, щоб знайти ключик до кожного, навіть найдивнішого замку – людини. Але при цьому не загубити себе.
4. Бажання постійно розвиватися. Це, звичайно, банально і актуально для будь-якої професії, але різними способами. Якщо ти – перекладач і добре вивчив іспанську – то за три роки вона не зміниться настільки, аби ти геть втратив свою компетенцію, а від цього – здоровий глузд. А от в піарі це цілком можливо. Способи просування, які були актуальними три роки тому – зараз не спрацюють. Способи просування, які були актуальними три місяці тому – зараз не факт, що спрацюють. Тому ти постійно маєш «поглинати» безмірну кількість інформації – трендів, кейсів, референсів і ще з 10 модних слів.
5. Креативність. Я переконана, що «піарник», який просто розсилає прес-релізи, організовує зйомки і вимагає правильно зазначати ім’я артиста – це щось типу «пиріжка з нічим». Сучасне конкурентне середовище вимагає від піарника консолідації 10, а то і більше професій, ключовим навиком яких є «генерувати».
– Як би Ви описали значущість Вашої роботи для інших людей?
– Все пізнається в порівнянні. Якщо мірятися благородністю соціальних місій, «піарники», мабуть, дуже швидко програють лікарям з вчителями, пожежникам з військовими і далі за списком. Ми про маси і культуру. Це – не перша щаблина в піраміді Маслоу, але вона є і вона важлива. Нехай і опосередковано, але популярні люди щодня впливають на мільйони. З них беруть приклад.
– З чого складається Ваш типовий робочий день/тиждень?
– Саме слово «типовий» дуже нетипове для нашої сфери (усміхається). В нас ненормований робочий графік, практично відсутні вихідні і одіозне поняття про «день бабака». Розклад популярного артиста, а відповідно і менеджера – хитросплетіння найрізноманітніших подій в різних куточках Києва, країни, а деколи і світу. Від зйомок і концертів – до зустрічей та івентів.
– З якими міфами про піарників Вам доводилося «боротися» упродовж своєї діяльності?
1. Всі артисти – мільйонери і не рахують гроші. Чомусь, в українського менталітету спотворене сприйняття артиста як професії. Більшість людей уявляє зірок як претензійну ліниву богему, що купається в своїх ваннах з діамантів і доларових купюр. Насправді, система легальної монетизації шоубізнесу в нашій країні досі дуже слабка. Йдеться, передусім про роялті зі стрімінгових сервісів та авторських прав. Україна - в десятці найбільш «піратських» країн світу, де люди не звикли платити за музику. Це змінюється, але повільно. Тому основне джерело доходу артиста – корпоративні виступи і рекламні контракти. З них – більшу частину коштів ті, хто «на хвилі» вкладають в контент – пісні, кліпи, гастрольні тури, команду. Якщо ти відомий – про «почивання на лаврах» не йдеться взагалі. Це дуже дорого.
2. Піарник – це світські тусівки, «лакшері», «лайфстайл», зіркові друзі і розкішні подорожі. Зазвичай люди бачать лише гламурну верхівку айсберга. Це прекрасна, але – дуже складна професія.
– Як розпочалася Ваша співпраця з Ольгою Цибульською? Якою ідеєю/проєктом за час спільної роботи пишаєтеся найбільше?
– Як піарник, я мала б зараз попросити Вас змінити написання імені з «Ольга» на «Оля». Формальне звернення не використовуємо. Для іміджу артиста не буває винятків (усміхається). Я, в принципі, пишаюсь спільною роботою і не розділяю її на проекти. Це – нелегкий, але дуже цікавий шлях. Те, що здавалося особливим досягненням рік тому – здається дуже дрібним і буденним сьогодні.
– ТОП-5 лайфгаків, які допомагають особисто Вам у роботі?
1. Тайм-менеджмент і вміння розставляти пріоритети. З першого – пройшла бізнес-курс, другому – активно навчаюсь зараз.
2. Не сприймати все на власний рахунок. Завдання з зірочкою. Навчитися спокійно їх сприймати і йти далі - звучить легко. Але тільки звучить.
3. Вміти спілкуватися. Не просто говорити, коли спитають. А комунікувати, коли і слухати не хочуть.
4. Дозволяти собі відпочивати.
5. Використовувати все на свою користь. Погано, коли про артиста не говорять. Все інше – може і має зіграти на руку.
– Рубрика: поради.
– Не пийте більше двох «Ред Булів» на день і завжди беріть з собою павербенк (усміхається).