Нещодавно студенти нашого університету мали нагоду отримати цінні поради від одного з найвідоміших в Україні стартаперів, винахідника «розумного годинника» LаMetric Назара Білоуса. Ця зустріч відбулася в межах діяльності Tech StartUp School при Львівській політехніці.
За час існування проекту на створення гаджета українського стартапу Smart Atoms на Kickstarter вдалося зібрати 370000$. Він став одним із найцікавіших стартапів за історію існування платформи.
LаMetric через синхронізацію з мобільними додатками в потрібний момент виводить на майстерно замаскований світлодіодний екран або озвучує потрібну інформацію: листи від поштового клієнта, кількість підписників на Фейсбуці, прогноз погоди з метеостанції аеропорту, розпис руху транспорту, заходи з Google-календаря тощо.
Для студентів ця зустріч була цінна передовсім тим, що вони отримали реальні рецепти, як крок за кроком можна перетворити власну ідею, навіть, якщо вона видається комусь дивною чи ефемерною, у реальний успішний проект.
Як наголосив Назар Білоус, насправді, щоби втілити задум у життя, потрібно не так багато:
– Головне – вірити в те, що робите, зібрати сильну команду однодумців і «запалити» своєю ідеєю тих, хто захоче підтримати ваш проект матеріально. Нині є чимало краудфандингових платформ, де цілком реально зібрати потрібну суму й перевірити, наскільки це цікаво потенційним споживачам.
Ще один складник успіху – готовність пожертвувати своїм часом, а за потреби й коштами. Бо «не можна створити компанію в додатковий від роботи час». Ну, і, звичайно, «треба бути потрібного часу в потрібному місці».
– Цікавтеся всім, що зараз у тренді. Це не мусять бути лише гаджети. Насправді, можливостей є безліч – архітектура, фотографія, відеоблоги, одяг, лего-модулі, 3D-принтер та багато іншого, – додав гість.
Ще один важливий месидж, який отримала молодь від успішного бізнесмена, – більшість ідей вже зреалізовано, тож або треба мати багато грошей, щоб «посунути» конкурентів, або – придумати щось нове.
Назар Білоус переконаний, що нині у світі повним ходом крокує четверта індустріальна революція – інтернет речей. І саме початковий період найсприятливіший для творення чогось абсолютно нового. Тому треба встигнути «застрибнути» до цього «вагона», бо це не лише добрі шанси, а й можливості заощадити зусилля й кошти.
Над розробленням «розумного годинника» команда почала працювати ще чотири роки тому. Понад рік вони витратили на розробку прототипу, який представляли на різних світових виставках.
– Часто компанії недооцінюють потрібний час чи кошти, які вкладено у створення продукту. І, внаслідок, навіть назбиравши на краудфандингу потрібну суму, не можуть реалізувати проекту. Адже лише сама «картинка» чи опис не дають реального розуміння процесу, бо віддалені від реального виробництва, – наголосив Назарій Білоус. – Хоча й ми, попри те, що не раз консультувалися в різних спеціалістів, на той час не цілком зрозуміли, скільки це нам коштуватиме. Тож довелося ще додатково вкладати власні кошти. Та це виправдало себе.
Отож, головні настанови від Назара Білоуса для студентства: вік 18–30 років – найкращий для втілення всіх найсміливіших ідей; треба вірити в свою справу, тоді допомагатимуть й інші. Та й, дорога до успіху нестандартна, тож треба мислити інакше, ніж усі, й шукати ніші, де нема великих компаній. А ще – продукт має бути функційний і красивий.