У Львівській політехніці представники трьох вишів обговорили актуальні проблеми використання програмного забезпечення (ПЗ) в навчальному процесі.
Круглий стіл «Аналіз використання ПЗ у навчальному процесі: досвід, потреби, перспективи» відбувся 28 травня. Ініціатором заходу був Інститут комп’ютерних наук та інформаційних технологій за активної підтримки Інституту гуманітарних та соціальних наук й Інституту економіки та менеджменту.
До обговорення мали можливість долучитися всі охочі. Про досвід та перспективи у галузі використання ПЗ у навчальному процесі розповіли доцент кафедри фінансово-економічної безпеки, обліку і аудиту Української академії друкарства Мирослав Яремик та доцент кафедри інформаційних технологій Національного лісотехнічного університету України Олександр Сторожук. Львівську політехніку представляли декан магістратури ІКНІ доцент Уляна Марікуца, завідувач кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності ІГСН професор Андрій Пелещишин, заступник завідувача кафедри обліку та аудиту ІНЕМ доцент Володимир Воськало, заступник керівника центру інформаційного забезпечення Теодор Бурак, Відділ технічного забезпечення та адміністрування ІС – Андрій Фоменко, старший викладач кафедри систем автоматизованого проектування ІКНІ Роман Панчак. Студентський погляд на проблеми навчального ПЗ висловив другокурсник Юліан Сало.
Крім питань отримання ліцензійного ПЗ для навчальних цілей, йшлося про вільне програмне забезпечення. Завдяки програмі Microsoft Dream Spark із підтримки технічної освіти шляхом надання доступу до програмного забезпечення Microsoft для навчальних, викладацьких та дослідницьких цілей, студенти та працівники не відчувають гострої проблеми щодо ліцензії на ПЗ компанії Microsoft. У навчальному процесі використовується ПЗ також інших компаній.
Студенти стикаються з такими проблемами, як нерозуміння різниці в роботі між ліцензійним та неліцензійним ПЗ, нерозуміння способу отримання ліцензійного ПЗ у вишах, відсутністю останніх оновлених версій навчального ПЗ, складністю отримання ліцензійної навчальної версії ПЗ від розробника, легким доступом до отримання неліцензійного ПЗ тощо. Тому проведення пояснювальних робіт щодо авторських прав та положень про використання ліцензійного ПЗ, а також допомога викладачів стосовно отримання ліцензійного ПЗ чи пошуку аналогів є дуже актуальні.
Організатори пояснюють необхідність обговорювати проблеми та перспективи використання ПЗ у навчальному процесі ще й через ситуацію, що склалася в країні:
Після початку війни на сході програмний контент російського виробництва заборонили. Тому більшість підприємств та освітніх закладів, які до цього працювали на старих програмах, змушені були шукати інші засоби. За інформацією з преси, співробітники Служби безпеки України викрили комерційну структуру, що за допомогою забороненого в Україні програмного забезпечення «Парус» та «Афіна», внесених до санкційних списків відповідно до указу президента, заволоділа базами даних та масивами інформації державних установ, військових підрозділів і підприємств на Львівщині. Встановлено, що копіювання масивів даних відбувалося зокрема через програмні засоби віддаленого керування комп’ютером teamviewer. Тому пошук і забезпечення навчального процесу аналогами дорогого ліцензійного ПЗ чи ПЗ, що потрапило під санкції, є актуальним завданням.