На кафедрі педагогіки і соціального управління Львівської політехніки діє навчально-наукова лабораторія інноваційних педагогічних технологій. Завдяки цьому вчителі шкіл та викладачі університетів усієї України опановують сучасні освітні прийоми та технології, а згодом застосовують ці знання на уроках та лекціях.
– Нашій лабораторії лише рік. Але за цей короткий час маємо певні досягнення, – розпочинає свою розповідь завідувач лабораторії, доцент кафедри ПСУ Маргарита Носкова. – Є технічна база, педагоги і фахівці дистанційного навчання, які забезпечують якісну технологічну і технічну підготовку. Це дозволяє організовувати навчання з використанням сучасних інформаційних технологій і не обмежуватися навчальною аудиторією.
– Чим особлива ця лабораторія?
– Це не науково-дослідна лабораторія, яка може постати в уяві кожного читача. Готуючи молодь до життя, ми повинні навчити її змінюватися разом зі світом. А для цього і педагоги мусять змінюватися, використовувати у своїй роботі різні прийоми, техніки, технології, і не лише інформаційні. Ми фокусуємося на пошуку, вивченні, популяризації інноваційних педагогічних практик та пропонуємо їх викладачам. Це особливо актуально тепер, коли реформуємо українську освіту, творимо Нову українську школу. Через цю лабораторію надаємо якісні послуги у професійному розвитку, підвищенні кваліфікації вчителів і науково-педагогічних працівників закладів професійно-технічної та вищої освіти.
– Курси очні чи дистанційні? Що конкретно на них здобувають?
– Кожен курс на вибір передбачає очне, очно-дистанційне та дистанційне навчання. Більшість записується на дистанційне, адже навчаємо слухачів з усієї України. За цей рік таким чином через курси пройшло 300 педагогів. Також маємо одну групу очного навчання – викладачів із Львівського медуніверситету й Академії внутрішніх справ.
Що наші слухачі здобувають? Пропонуємо їм три професійні програми, кожна з яких містить 12 вибіркових компонент, а кожна з них – тематичні курси. Можна обрати «ІКТ в освіті», «Інтерактивні технології навчання», «Контроль якості навчання та тестування», «Педмайстерність», «Психолого-педагогічний супровід» тощо. Усі курси практико орієнтовані. Наші слухачі опановують нові навички та уміння, створюють дидактичні матеріали, з якими можуть іти в аудиторію і відразу їх застосовувати на практиці.
– Що може викладач або шкільний вчитель після такого навчання?
– Використовувати інтернет-сервіси, застосовувати нові прийоми і технології роботи з аудиторією. Ми допомагаємо викладачам розширити свої можливості, вийти за межі аудиторії і водночас спростити свою роботу, зменшити час на підготовку до занять. Викладач уже не обмежиться класичною лекцією чи звичним практичним заняттям, а надасть студентам можливість попрацювати у віртуальних групах, використовуючи мобільні засоби навчання, методи змішаного навчання, технологію «перевернутого класу», квест-технології тощо. Також педагоги використовують різноманітні психологічні прийоми, засоби, які дозволяють їм здійснити моніторинг, діагностику аудиторії студентів чи невеличкої групи. Зараз важливо створити можливість індивідуальної траєкторії навчання.
Наші слухачі самі обирають, що саме їм варто вивчати у нашій лабораторії. За рік курсами зацікавилися понад сім тисяч осіб. І коли випустимо одну групу, а після неї наберемо три-чотири, це свідчить, що ми все робимо правильно, адже дорослі вчаться лише за умови, коли їм це цікаво і потрібно. Маємо запити на курси з Центральної та Східної України, а також пропозиції до співпраці від ЗВО Дніпра та Чернівців.
– Отож, можливості, які можна почерпнути у навчально-науковій лабораторії, відповідають вимогам часу?
– Так. Педагоги повинні бути сучасними, навчати по-новому, за новими методиками. Ми допомагаємо їм змінюватися. В усьому світі зараз реформують освітні системи. Педагогічні технології активно розвиваються, адже цифрове суспільство потребує зовсім іншого викладання. Звичайно, змінюватися складно. Однак у 21 столітті вчити дітей засобами 18 століття, технологіями 19-го і мисленням педагога 20-го – неправильно.
Хибна думка про те, що ось техніка з’явиться у навчальному закладі – і можна буде працювати, що добрі книжки дадуть – й усі будуть мудрі й талановиті. Проте сутність в іншому: повинна змінитися ціннісна політика людей. Якщо вчитель не хоче використовувати техніку, він її не буде використовувати. Якщо учневі не цікаво на уроці, він не буде вчитися. І якщо вчитель не застосовуватиме нові технології, результату не буде. Зважаючи на це, педагог повинен змінити своє ставлення, свій підхід до справи. Однак не можна впровадити щось силою. Можна лише спонукати, зацікавити, сприяти. Ми зорієнтовані саме на це. Реформа освіти змушує нас змінюватися. Кожен має можливість змінитися й у майбутньому бути затребуваним. Ми допомагаємо тим, хто хоче змінюватися, зробити це якомога легше.