У рамках проєкту EUSTS відбувся захід з обміну досвідом із викладачами Чернівецького національного університету

Кафедра політології та міжнародних відносин Львівської політехніки
Скріншот з онлайн-заходу

8 квітня 2025 року в рамках проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне в онлайн-форматі відбувся інтерактивний захід «Поширення кращих практик викладання європейських студій та створення міждисциплінарних програм у закладах вищої освіти України: обмін досвідом». Івент організовано командою Навчально-наукового центру «Європейські студії для технічних університетів» Національного університету «Львівська політехніка» (м. Львів) спільно з викладачами Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича (м. Чернівці).

Професорка Ярина Турчин (керівниця проєкту EUSTS) наголосила на актуальності впровадження міждисциплінарних освітніх програм в українських університетах задля активізації інтеграційного процесу в різних сферах (енергетика, екологія, транспорт, екологія, будівництво тощо), закцентувала увагу на етапах та особливостях розвитку європейських студій в Національному університеті «Львівська політехніка», починаючи з кінця 1990-х років і до сьогодні, детально зупинилася на особливостях реалізації чисельних Жан Моне проєктів, які часто є міждисциплінарними, що обумовлено специфікою Львівської політехніки. Доповідачка розкрила переваги, позитивні практики університетського середовища у поширенні знань про ЄС, їх імплементацію в освітньо-науковий процес (зокрема, через окремі освітні компоненти, освітньо-професійні програми, факультативні заняття, наукову роботу тощо), а також викликах, які потребують реагування. Поінформувала учасників заходу із результатами опитування Центру щодо можливостей запровадження міждисциплінарних програм з європейських студій. Також зазначила, що студенти технічних спеціальностей Національного університету «Львівська політехніка» сьогодні можуть вивчати низку факультативні курсів завдяки Жан Моне проєктам, як-от: «Європейські аспекти дистрибуції лікарських засобів на етапах просування виробник – споживач», «Основи логістики та управління ланцюгами постачання в фармації», «Економіка сталого розвитку в контексті цифровізації: досвід ЄС», «Методи та моделі цифрового сталого економічного розвитку: європейські практики», «Технології та стандарти захисту персональних даних», «Промисловий інтернет речей та захист даних», «Надійний штучний інтелект: європейський підхід», «Етичний штучний інтелект: імплементація європейського досвіду», «Європейський підхід до штучного інтелекту» та інші.

Професорка Наталія Ротар (заступниця директора НДІ європейської інтеграції та регіональних досліджень, професорка кафедри політології та державного управління Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича) розкрила сталі практики та інноваційні перспективи європейських студій в Чернівецькому національному університеті, наголосивши, що тут європейські студії почали розвиватися ще з 1993 року через запровадження курсу з європейської інтеграції для студентів-істориків за ініціативи проф. А. Круглашова. Спікерка зупинилася на особливостях та результатах діяльності проєкту Жан Моне «Кафедра європейських студій» (211–2014 рр.); викладанні курсів циклу європейських студій («Теорія та історія європейської інтеграції», «Інституції та політичні процеси ЄС», «Політика європейської інтеграції України»); підготовці державних службовців у сфері європейської інтеграції, головно, транскордонного співробітництва; діяльності Євроклубу та інформаційного центру ЄС; змісті нових Жан Моне проєктів («ЄС та його сусіди. Мережа для активізації діяльності ЄС на східних кордонах», «Будуємо Європу разом: європейська єдність та інтеграційні процеси»); впровадженні сучасних методик навчання, зокрема модельних ігор «Європейська громадянська ініціатива» та «Конференція про майбутнє Європи» тощо. На завершення дискусії проф. Н. Ротар наголосила: «Сьогодні європейські студії це не лише про формування знань про роботу європейських інституцій, а про те – якою буде наша роль в Європейському Союзі».

Доцентка Наталія Вовк (учасниця проєкту EUSTS, доцентка кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності Національного університету «Львівська політехніка») поділилася досвідом кращих практик викладання європейських студій для студентів технічних спеціальностей через призму головних викликів, як-от: заохотити студентів до вибору дисциплін; зробити заняття цікавими; урізноманітнити навчальний процес; актуалізувати навчальні матеріали; постійно популяризувати новини і результати проєкту, а також шляхах їх подолання командою EUSTS. Також були окреслені подальші напрями розвитку європейських студій у Львівській політехніці вже після завершення проєкту EUSTS восени 2025 року, розкрито механізми, які забезпечать стійкість та подальші впливу Жан Моне кафедри «Європейські студії для технічних спеціальностей Національного університету «Львівська політехніка»».

Професор Олександр Кифяк (заступник декана економічного факультету з наукової роботи та міжнародної діяльності Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича), доцентка Вікторія Кифяк (локальна інструкторка курсів у рамках проєктів CERGE-EI Foundation та Localizing Economic Education for V4 Countries and Beyond, членкиня команди проєкту ILCA за програмою EIT HEI Initiative ЄС) ознайомили учасників заходу зі змістом міжнародних освітньо-інтеграційних проєктів Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича, фондів CERGE-EI Foundation та Вишеградського фонду та ILCA-Project, особливостями міжнародного співробітництва з університетами Румунії, Італії, Польщі, Німеччини, Норвегії, Австрії, Литви тощо, дистанційними освітніми програмами, викладанням курсів «Labor Economics» та «Development Economics» у міжнародному освітньо-інтеграційному проєкті фонду CERGE-EI Foundation, реалізації норвезько-українських проєктів «Перепідготовка та соціальна адаптація військовослужбовців та членів їх сімей в Україні» та «Норвегія-Україна. Професійна адаптація. Інтеграція в державну систему», а також форматами регіональної співпраці для кооперації зусиль науковців для розвитку європейських студій.

Доцентка Олена Лукачук (менторка Innovation Hub, учасниця проєкту EUSTS) розкрила особливості проведення в університеті інтерактивних занять, досвід проєктної діяльності студентської молоді в Національному університеті «Львівська політехніка» через залучення до діяльності Innovation Hub, дружні візити в різні інституції, співпрацю з Tech StartUp School, програму Stаrtup Прорив 2024, менторські програми Львівської політехніки, участь у Ротарійському діловому форумі та програмі «Європейські культурні простори», роботу над Мапою об’єктів культурної спадщини разом зі студентами Торунського університету, використання студентами Львівської політехніки різних можливостей від програми Еразмус+ та ін., а також окреслила найближчі плани роботи зі студентами.

За виступами учасників провадилася активна та цікава дискусія щодо ролі наукової дипломатії задля збереження та поширення європейських цінностей, запровадження нових міждисциплінарних програм, обміну кращим досвідом у викладанні європейських студій із застосуванням інтерактивних методів навчання, реалізації проєктів та пошуку нових можливостей для наукової кооперації.

Практичну частину заходу із застосуванням інтерактивних методів навчання («EU-CHALLENGE BOX», «Прогулянка галереєю: тур по ЄС» та ін.) для формування знань про ЄС як відповідального глобального актора сучасної системи міжнародних відносин для студентів Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича провели тренери з методик викладання, учасники проєкту EUSTS – доценти кафедри політології та міжнародних відносин Ольга Івасечко та Олег Цебенко. Також до підготовки заходу долучилися доцент Олександр Марковець (кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності), доцентка Лідія Каша (кафедра електромехатроніки та комп’ютеризованих електромеханічних систем), доцентка Ірина Сухорольська (кафедра ПМВ).

Загалом до заходу долучилися понад 45 учасників – студенти (30 осіб), викладачі Національного університету «Львівська політехніка» та Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Команда проєкту EUSTS висловлює вдячність усім учасникам івенту за цікаві дискусії, професійні доповіді, обмін кращими практиками та вироблення нових ідей для розвитку європейських студій у ЗВО України.

З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті проєкту в межах Порталу Львівської політехніки.

Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу Скріншот з онлайн-заходу