11 березня 2025 року в рамках проєкту «Європейські студії для технічних спеціальностей у Національному університеті «Львівська політехніка» (EUSTS) за підтримки програми ЄС Еразмус+ напряму Жан Моне в онлайн-форматі відбувся інтерактивний захід «Поширення кращих практик викладання європейських студій та створення міждисциплінарних програм у закладах вищої освіти України: обмін досвідом». Івент організовано командою Навчально-наукового центру «Європейські студії для технічних університетів» Львівської політехніки спільно з викладачами Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ).
Професорка Ярина Турчин (керівниця проєкту EUSTS) закцентувала увагу на особливостях розвитку та імплементації європейських студій в Україні та Національному університеті «Львівська політехніка», особливо через активізацію міжнародної співпраці та реалізацію Жан Моне програм, позитивних практиках у поширенні знань про ЄС у середовищі академічної спільноти (зокрема, через окремі освітні компоненти, освітньо-професійні програми, факультативні заняття, наукову роботу тощо), а також викликах, які потребують реагування. Доповідачка ознайомила учасників заходу із результатами опитування Центру «Європейські студії для технічних університетів» Львівської політехніки, зокрема й щодо створення міждисциплінарних програм у сфері енергетики, екології, цифровізації, які цікаві студентській молоді. Також було анонсовано наступні події в рамках проєкту, де науковці та студенти матимуть нові додаткові можливості для обміну досвідом з поширення знань про Європейський Союз.
Доцент Ігор Гурак (декан факультету історії, політології і міжнародних відносин Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника) охарактеризував зміст євроінтеграційної складової підготовки випускників Івано-Франківського вишу, найперше у межах низки спеціальностей, як-от «Міжнародні економічні відносини», «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» і «Політологія». Ключовою темою дискусії стало питання практичної підготовки студентів у контексті європейської інтеграції України, переговорного процесу щодо вступу та критичного браку професійних кадрів з імплементації європейських стандартів, зокрема з енергетики, екології, сільського господарства тощо. Тому у викладанні європейських студій варто врахувати, підкреслив доповідач, випускники мають володіти не лише загальними знаннями для проведення перемовного процесу, а й вузькопрофесійними (наприклад, розумітися на екологічній чи енергетичній політиці ЄС та можливостях імплементації таких стандартів в Україні).
Доцентка Прикарпатського вишу Леся Данилюк (координаторка проєкту) ознайомила учасників заходу із результатами соціологічного опитування та особливостями впровадження Жан Моне модуля Еразмус+ «Європейська система захисту права на безпечне довкілля: досвід для України», який триватиме до 2026 року та має на меті дослідження правового забезпечення раціонального природокористування, проблем гарантування та реалізації екологічних прав, правових аспектів відновлення довкілля в контексті євроінтеграції України у світлі захисту права на безпечне довкілля в європейському та українському законодавстві. Учасники івенту ознайомилися з освітніми, науковими та практичними елементами проєкту ES PRSE EU, а також його цілями:
- підвищення якості знань у галузі екологічного права ЄС та України;
- покращення конкурентоспроможності студентів на ринку праці;
- стимулювання до створення нових напрямів досліджень;
- стимулювання процесу розробки нового та вдосконалення чинного українського екологічного законодавства відповідно до стандартів ЄС;
- підвищення рівня захисту екологічних прав тощо.
Наталія Вовк (учасниця проєкту EUSTS, доцентка кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності Національного університету «Львівська політехніка») поділилася досвідом із кращих практик викладання європейських студій для студентів технічних спеціальностей через призму головних викликів, як-от:
- заохотити студентів до вибору дисциплін;
- зробити заняття цікавими;
- урізноманітнити навчальний процес;
- актуалізувати навчальні матеріали;
- постійно популяризувати новини і результати проєкту;
а також шляхах їхнього подолання командою EUSTS.
Також було окреслено подальші напрями розвитку європейських студій у Львівській політехніці вже після завершення проєкту EUSTS восени 2025 року, анонсовано презентацію посібника «ЄС та європейська інтеграція України: просто про складне».
Доцентка Олена Лукачук (менторка Innovation Hub, учасниця проєкту EUSTS) розповіла про особливості проведення у Львівській політехніці інтерактивних занять, досвід проєктної діяльності студентської молоді в Університеті через залучення до діяльності Innovation Hub, дружні візити в різні інституції, співпрацю з Tech StartUp School, програму Stаrtup Прорив 2024, менторські програми Львівської політехніки, участь у Ротарійському діловому форумі, роботу над Мапою об’єктів культурної спадщини разом зі студентами Торунського університету, використання студентами Львівської політехніки різних можливостей від програми Еразмус+ тощо.
За виступами учасників провадилася активна та цікава дискусія щодо запровадження нових освітніх програм, обміну кращим досвідом у викладанні європейських студій та пошуку нових можливостей для наукової кооперації, а також розвитку економічної та військової дипломатії задля посилення євроінтеграційного курсу України.
Практичну частину заходу із застосуванням інтерактивних методів навчання («Європазл: цікаві факти, постаті, події про ЄС», «Прогулянка галереєю: тур по ЄС» та інші) для формування знань про ЄС як відповідального глобального актора сучасної системи міжнародних відносин для студентів Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника провели тренери з методик викладання, учасники проєкту EUSTS – доценти кафедри політології та міжнародних відносин Ольга Івасечко та Олег Цебенко. Також до підготовки заходу долучилися доцент Олександр Марковець (кафедра СКІД), доцентка Лідія Каша (кафедра електромехатроніки та комп’ютеризованих електромеханічних систем), доцентка Ірина Сухорольська (кафедра ПМВ).
Загалом до заходу долучилися понад 50 учасників – студенти (33 особи) і викладачі (19 осіб) Національного університету «Львівська політехніка» та Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Команда проєкту EUSTS висловлює вдячність усім учасникам івенту за цікаві дискусії, професійні доповіді, обмін кращими практиками та вироблення нових ідей для розвитку європейських студій у ЗВО України.
З докладнішою інформацією про EUSTS можна ознайомитися на сайті проєкту в межах Порталу Львівської політехніки.











