28 листопада 2025 року в межах виконання проєкту «Глобальне відповідальне лідерство ЄС: зміна клімату, захист навколишнього середовища та гуманітарна допомога» (EU_LEAD) за підтримки програми Erasmus+ напряму Жан Моне відбулося засідання євроклубу EU for YOU. Студенти-міжнародники Львівської політехніки та інші учасники заходу поспілкуватися з доктором філософії, стипендіаткою Erasmus+, DAAD, International Visegrad Fund (IVF), NAWA, Central European University (CEU) та European University Institute (EUI), головою Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів та молодих вчених Інституту гуманітарних та соціальних наук, асистенткою кафедри політології та міжнародних відносин Валерією Гуцалюк на тему «Перспективи глобального кліматичного лідерства ЄС: чотири альтернативні майбутності». Варто зазначити, що Валерія Гуцалюк є авторкою дисертаційної роботи про особливості застосування нормативної сили у кліматичній політиці ЄС на прикладі України (2024 рік), а також цілої низки наукових публікацій, зокрема в авторитетних закордонних виданнях.
Для кращого розуміння теми доповідачка побудувала свій виступ із застосуванням методу альтернативних майбутніх, який розробив відомий футуролог Джеймс Дейтор. Так, Валерія Гуцалюк окреслила чотири принципово різні сценарії глобального кліматичного лідерства ЄС, а саме: «Продовження зростання», «Колапс», «Дисципліна» та «Трансформація». Розглядаючи кожен сценарій через призму проблеми клімату, дослідниця неодноразово апелювала до тверджень Дж. Дейтора про те, що жоден сценарій майбутнього не є однозначно «хорошим» або «поганим», немає «найкращого», «найгіршого» чи «наймовірнішого сценарію», а у довгостроковій перспективі всі сценарії майбутнього є ймовірними.
Було детально окреслено наслідки кліматичної кризи, як-от кліматична міграція, конфлікти за ресурси, продовольча криза, новітні епідемії та хвороби, політична нестабільність, зміна моделей споживання тощо. Гостроту кліматичних проблем проілюстровано різноманітними індексами та інфографікою. Розкрито авторську типологію кліматичного лідерства сучасних держав («лідер», «символічний лідер», «домінант», «піонер», «відсталий актор»), їхні характеристики, проаналізовані на прикладі Європейського Союзу. Також було розглянуто потенціал кліматичного лідерства ЄС від 1951 року до сьогодення, його переваги та обмеження.
На завершення Валерія Гуцалюк зазначила, що кожна людина може визначити свій вуглецевий слід самостійно та поділилася зі студентами відповідними інформаційними ресурсами.
Тема євроклубу EU for YOU викликала неабиякий інтерес серед студентів, які активно долучилися до обговорення. Так, молодь цікавилася впливом зростаючої геополітичної конкуренції (зокрема, з боку Китаю та США) на здатність ЄС досягнути статусу глобального кліматичного лідера, механізмами стимулювання для дотримання кліматичних засад країнами поза ЄС, імплементацією Україною складових ЄЗК під час та після війни, можливістю поєднання економічного зростання та досягнення кліматичної нейтральності тощо.
Команда проєкту EU_LEAD дякує всім за цікаву дискусію та запрошує на інші цікаві івенти в межах проєкту. Загалом участь у заході взяло 55 осіб – викладачів, аспірантів і студентів Львівської політехніки.
Захід підготовлено спільно з Науковим товариством студентів, аспірантів, докторантів та молодих вчених Інституту гуманітарних та соціальних наук.
З докладнішою інформацією про EU_LEAD можна ознайомитися на сайті проєкту в межах Порталу Львівської політехніки.