Студенти Львівської політехніки Зоряна Беднарчук з Інституту механічної інженерії та транспорту (ІМІТ) і Назарій Тещишин з Інституту будівництва та інженерних систем (ІБІС) здобули перемогу в міжнародному конкурсі «Відновлення транспортної інфраструктури України: світовий досвід».
Виявити суттєву прогалину
Цей конкурс об’єднав понад сто учасників з України й Чехії. Відбувався він у Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті. Його мета — підтримка молоді з високим потенціалом, розкриття її здібностей, сприяння розвитку науково-дослідницького інтересу в умовах воєнного часу, створення пропозицій щодо науково-практичних рішень для відновлення транспортної інфраструктури під час війни та післявоєнного відновлення й належного представлення наукових досягнень студентів і молодих вчених.
Відзначена дипломами міжнародного конкуру робота Зоряни Беднарчук і Назарія Тещишина виконана під керівництвом доцента кафедри транспортних технологій ІМІТ Ігоря Могили й старшого викладача кафедри автомобільних доріг та мостів ІБІС Ярослава Балабуха. Ігор Могила пояснив у коментарі Центру комунікацій Львівської політехніки:
— Це спільна робота двох кафедр, представників суміжних галузей. Їхня кооперація дала студентам змогу виявити суттєву проблему-прогалину, глибоко зрозуміти її й запропонувати своє вирішення належними обробкою даних, аналітикою їх опрацювання й захистом роботи на конкурсі.
Виявлена проблема полягає в тому, що між функціональною й технічною класифікаціями доріг в Україні немає жодного зв’язку. Це інколи призводить до непорозумінь — коли дорога функціонально важлива, але за категорією низька. Або навпаки — коли дорога висока за категорією, але не є функціонально важливою.
Тим часом роль автомобільних перевезень після зменшення вантажопотоку через порти й пасажиропотоку через аеропорти зараз дуже зросла. Крім того, окремі дороги України включені до транс’європейської транспортної мережі, що посилює їхню важливість та висуває додаткові вимоги до їхніх технічних параметрів. А отже, умови руху на наших дорогах не мають дуже відрізнятися від європейських. Але з цим не корелюються вимоги наших державних будівельних норм.
Конкурсна робота наших студентів показала прогалину — чинні норми проєктування доріг не враховують їхньої функції. І це призводить до абсурдних наслідків — маємо дуже високу інтенсивність руху на важливих дорогах, які запроєктовані та збудовані за нормами другої чи третьої категорії. Відповідно, їх і ремонтують як дороги другої чи третьої категорії. І, попри завантаженість, вони досі мають лише по одній смузі руху.
Навіть більше, норми їх проєктування не враховують нових поперечних профілів, які практикують у ЄС. Наприклад, не передбачають розділювальних смуг на дорогах із трьома смугами руху (така дорога, наприклад, після реконструкції буде між Львовом і Равою-Руською). Усі ці нюанси потрібно враховувати, бо, попри те, що серед усіх доріг у Львівській області лише 30 % є міжнародними, саме на цих магістралях скоєно 90 % ДТП.
У конкурсній роботі Зоряни та Назарія не лише показано брак взаємоузгодження між функційною і технічною класифікацією доріг, проблеми інтенсивності руху та аварійності, а й запропоновано рекомендації щодо оновлення й уточнення норм проєктування автодоріг, зокрема оновлений підхід до їх технічної класифікації — щоб для певної функції автодороги були доступні кілька категорій і, відповідно, враховані і розташування дороги, і безпека руху.
— Робота студентів може бути реалізована практично?
— Коли Зоряна й Назарій захищали її на підсумковій конференції міжнародного конкурсу, на якій визначили переможців, там, зокрема, були представники-практики. За результатами роботи наших студентів опублікують наукову статтю. Буде й доповідь на відповідних профільних конференціях. Тому сподіваюся, що Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури», який відповідає за розроблення й оновлення норм у галузі будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автодоріг, зверне увагу на пропозиції наших студентів і врахує їх у своїх подальших оновленнях.
Випередили багатьох
— Студенти змагаються в конкурсах, щоб привернути до себе увагу роботодавців?
— Робота Зоряни й Назарія засвідчила, що вони талановиті, швидко схоплюють, розуміють, про що мова. Коли їм запропонували спробувати себе — радо погодилися. Ретельно проаналізували всі дані, ознайомилися з проблематикою, прочитали додаткову літературу й «склали в ланцюжок» те, що до цього не складалося, а аргументованим захистом роботи на підсумковій конференції конкурсу випередили багатьох інших його учасників. Завдяки використанню різноманітних аналітичних інструментів вони обґрунтували запропоновані оновлення будівельних норм.
Я радий, що такі талановиті студенти здобувають освіту у сфері транспортних технологій та автомобільних доріг, оскільки це затребувані професії. А найважливіше — такі фахівці здатні проєктувати безпечні дороги, що зменшують кількість смертельних ДТП та бережуть життя.
Немарно присвятили час і зусилля
Нагороджені дипломами міжнародного конкурсу «Відновлення транспортної інфраструктури України: світовий досвід» студенти Зоряна Беднарчук і Назарій Тещишин запевнили, що їм було цікаво виконувати свою роботу. Зокрема, Зоряна пояснила:
— Адже ми підготували свої рекомендації щодо змін до ДБН — Державних будівельних норм.
Назарій доповнив:
— Мені було цікаво, бо як проєктувальник я безпосередньо користуюся нормативними документами. Коли нам запропонували взяти участь у конкурсі — ознайомився із запропонованою ідеєю і справді помітив нестикування в нормах з будівництва автодоріг. Тому якщо внесуть зміни, які ми запропонували, буде чудово.
На запитання, чи робота була копіткою, Зоряна відповіла:
— Звичайно. Кожна робота копітка по-своєму.
А про свої емоції після оголошення переможців конкурсу дівчина розповіла:
— Якщо щиро — було неочікувано, бо вперше захищала таку відповідальну роботу. Але приємно, що немарно присвятила час і зусилля пошукам відповідної інформації та її опрацюванню.
— Не шкодуєте, що відривалися від інших справ?
— Ні, я вже працюю за спеціальністю — інженером з організації дорожнього руху в приватній компанії «Трафік Менеджмент Груп», — тому думаю, що мені наша конкурсна робота згодиться.
— Цікаво працювати за спеціальністю?
— Дуже цікаво. Взагалі не шкодую, що обрала її.
Натомість Назар пояснив свій вибір спеціальності так:
— Буду працювати проєктувальником — поліпшуватиму дороги.
— Потреба в наших спеціальностях особливо зросте після того, як настане мир і розпочнеться відновлення України, — доповнила Зоряна. — Транспортні технології, організація дорожнього руху та транспортних перевезень були, є і будуть актуальними. Тому рекомендую вступникам до закладів вищої освіти обирати наші спеціальності, які будуть затребувані завжди.
