Студентка бакалаврської програми «Інтернет речей» Меланія Волошинська про навчання у Політехніці та створення Free Walk — унікальної розумної тростини

Анна ЗІГАНШИНА, Центр комунікацій
розумна тростина


Правильний вибір спеціальності — запорука успіху. В цьому переконана студентка бакалаврської програми «Інтернет речей» Меланія Волошинська. Нещодавно талановита першокурсниця разом зі своєю командою створила унікальну розумну тростину для частково зрячих людей. Докладніше про стартап, студентські будні та нові здобутки Меланії — у нашому інтерв’ю.

— Чому ви обрали саме Львівську політехніку?

— З IT-сферою я знайома ще зі школи. В 10-му класі успішно закінчила курс із веброзробки й активно готувалася до екзаменів. Я не планувала навчатися саме у Політехніці. Подавала заяви на вступ до багатьох університетів на різні IT-спеціальності. Неймовірно зраділа, коли дізналася, що пройшла за балами на бакалаврську програму «Інтернет речей». Правду кажучи, навіть не сподівалася, що за перший рік навчання на ІоТ здобуду такий великий багаж нових знань. Це круто, коли ти вивчаєш те, що справді подобається.

— Поділіться вашими першими враженнями від навчання в університеті. Наскільки швидко адаптувалися до студентського життя?

— Мені було досить легко адаптуватися до студентського життя. У Львівській політехніці відкрите ком’юніті, тож я відразу знайшла спільну мову й подружилася зі своїми одногрупниками. З упевненістю скажу, що за один рік навчання в університеті ми дізналися в рази більше, ніж у школі. Ми вивчили аж чотири мови програмування. Не кожна освітня програма може таким похизуватися. Політехніка дає студентам багато можливостей. На першому курсі ми відвідували лабораторії SoftServe. Там нам розповіли про роботу в IT-сфері та порадили, на чому потрібно зосередитися в навчанні. Більшість наших викладачів є успішними практикуючими девелоперами, які готові ділитися своїм багаторічним досвідом. Тож, навчаючись на бакалаврській програмі ІоТ, ми здобуваємо актуальні знання, які обов’язково стануть у пригоді. Здебільшого викладачі йдуть нам назустріч і допомагають, коли щось не вдається. Та є й такі, що досить вимогливо ставляться до студентів. Найбільші труднощі були на першій сесії. Ми ще не знали, як відбуватимуться іспити. Гадаю, для кожного студента перша сесія є неабияким випробуванням.

— Розкажіть, будь ласка, докладніше про створення унікальної розумної тростини Free Walk для частково зрячих людей. Яка концепція стартапу?

— Наша розробка орієнтована на частково зрячих людей. Розумна тростина має таку ж конструкцію, як і звичайна тростина. Її можна легко скласти та покласти в сумку. Завдяки спеціальній формі рівнобедреного трикутника палицю можна складати назад: ланки не перекручуються, тому датчики завжди у потрібному місці. Наша розробка оснащена ультразвуковим датчиком відстані, який орієнтований на розпізнавання сходів і бордюрів. У майбутньому плануємо замінити його на мікрохвильовий. Коли людина перебуває приблизно за 160 сантиметрів до перешкоди, датчик миттєво реагує, передаючи вібросигнал до ручки. Також звуковий сигнал спрацьовує, коли заряд батареї опускається до 20 %. Це попередження про те, що палицю треба зарядити. Якщо ж палиця зовсім розрядилася, то її можна використовувати як звичайну, без вбудованих функцій. Звуковий сигнал за бажанням можна вимкнути. Крім того, ми оснастили розробку функцією голосового пошуку. Якщо посвистіти, палиця видає мелодію. Це зроблено для того, щоб частково зрячі люди могли знайти палицю у приміщенні. Голосовий пошук корисний найбільше у випадках, коли хтось переміщає палицю, бо якщо її ніхто ніде не перекладав, то майже завжди частково незрячі добре пам'ятають, де її залишили.

— Ідеальна команда стартапу — яка вона?

— Перш ніж розпочати роботу над стартапом, ми поділили обов’язки. Я лідерка команди. Також паралельно виконую обов’язки розробниці, відповідаю за електроніку та hardware-частину. Дарина є нашою продакт-менеджеркою. Вона розподіляє завдання, веде звіти, контактує з клієнтами й виробниками. Андрій — 3D-дизайнер. Він надрукував нашу палицю на 3D-принтері й зробив до неї креслення. Оскільки впродовж року концепція стартапу змінювалася кілька разів, Андрій працював над новими моделями. Аня — маркетологиня. Вона наповнює й оновлює інформацію на сайті, веде нашу сторінку у Facebook і допомагає з незначними завданнями.

— Наскільки важливий для студентів-стартаперів менторський супровід?

— Вважаю, що менторський супровід важливий для студентів, які працюють над стартапами. Особливо якщо це їхній перший досвід. Наш ментор Джейкоб Дальхоф дуже допоміг із проєктом. Він поділився кількома ідеями, до яких ми б ніколи не додумалися. Наприклад, спочатку ми планували продавати палицю через наш сайт та Українське товариство сліпих. І на цьому було б усе, якби Джейкоб не порадив укласти договори з міжнародними компаніями та продавати розробку великими партіями іншим країнам. Якщо за кордоном буде значний попит на палицю, то ми можемо просто підписати контракт на постачання. Нашими потенційними клієнтами можуть стати благодійні й волонтерські фонди, реабілітаційні центри, клініки. На мою думку, студентам також обов’язково потрібен ментор з технічної частини. На жаль, з цим нам ніхто не допомагав. Я самостійно вчилася паяти плати. Знадобилося багато часу, щоб усе правильно зробити.

— Звідки черпаєте мотивацію до навчання?

— Мені подобається навчатися у Львівській політехніці на бакалаврській програмі «Інтернет речей». Це саме те місце, яке наповнює мене мотивацією. Звісно, я змушую себе вивчати деякі предмети. Але, наприклад, програмування, фізика, схемотехніка мені дуже цікаві. Із задоволенням вивчаю ці предмети. Здебільшого у вільний час працюю над нашим стартапом: читаю наукові статті, вивчаю схемотехніку, різні види плат, датчиків тощо. Розробку палиці вже почала сприймати як хобі. Над цим я б могла працювати 24/7. Коли все ж таки є вільний час та бажання розвантажитися, то відвідую шаховий клуб Політехніки.

— Що можете порадити з власного досвіду стартаперам-початківцям?

— Крок 1. Придумайте ідею стартапу і знайдіть перших клієнтів (до початку розроблення). З ними ви зможете узгодити всі деталі проєкту й дізнатися, що саме їх цікавить. Ідеї, які вони запропонують під час обговорення, можна видозмінити, вдосконалити, додати щось своє. Завдяки цьому ви зекономите чимало часу та зусиль. Наприклад, наша команда не відразу сконтактувалася із замовниками. Через це нам довелося кілька разів змінювати концепцію палиці.

Крок 2. Знайдіть менторів. Коли ви розробляєте власний стартап, треба дослуховуватися до порад і просити допомоги в досвідченіших спеціалістів. Саме для цього потрібні ментори. Їх можна знайти у своєму інституті або ж звернутися до Tech StartUp School.

 

 

 

розумна тростина розумна тростина розумна тростина розумна тростина розумна тростина розумна тростина