19 лютого розпочався Великий піст або Чотиридесятниця – найтриваліше харчове й духовне стримування, що є приготуванням до одного із найбільших християнських свят – Великодня.
Порівняно з Різдвяним постом обмеження більш строгі. Дозволяється вживати овочі, фрукти, каші, бобові, як альтернативу тваринному білку, хлібобулочні вироби (без додавання вершкового масла та яєць). Під забороною перебувають м’ясо, молочні продукти, яйця, алкоголь, шоколад та інші солодощі, цукор. Триватиме передвеликодній піст до 7 квітня.
Моя прабабця завжди говорила: «У піст – головне не їсти людей!», тепер ті слова не дає забути моя мама. Великий піст – це не просто гастрономічне обмеження. Ці дні, призначені допомогти людині стати кращою, добрішою – це час пізнати свої духовні вади і стати до боротьби зі своїми пристрастями. Церква називає цей період духовною весною – часом, коли людські душа, дух і серце покликані пробудитися і наповнитися Богом. Глава Української греко-католицької церкви Святослав Шевчук говорить про три речі, які допомагають правильно і глибоко пережити час Великого посту – молитву, піст і милостиню.
– Упродовж року ми часто нашою увагою є звернені назовні, при помочі різних розваг і подій, які витягають нашу увагу з нашого внутрішнього світу до світу, який проминає, – говорить Блаженнійший. Постом він називає насамперед «стриманість від усього того, що відволікає нас від особистого спілкування і зустрічі з Богом».
Основа посту – стриманість від зла. Блаженнійший закликає цими днями бути милосердними і «навчитися бачити у потребуючих присутнього вічного живого Бога».
Тетяна Вишеславцева, студентка першого курсу магістратури Інституту хімії та хімічних технологій:
«Постити доцільно, якщо ви справді маєте високу мету»
Піст – це добровільне обмеження себе не лише в їжі, але і в розвагах задля духовного росту людини та наближення її до Бога. Звичайно ж, потрібно доповнити цей обряд молитвами та відвідуванням богослужінь. Постити доцільно, якщо ви справді маєте високу мету, наприклад, у час Великого посту духовно підготуватись до Великодня. А якщо просто обмежуєте себе у їжі, не підходячи до цього комплексно, без розуміння суті цих обмежень, то це не має сенсу.
Костянтин Лаптєв, випускник Інституту архітектури:
«Це духовний стан людини, яка впокорюється перед Богом»
Піст – це утримання від їжі і від різних розваг – переважно так наші люди зараз це сприймають Але піст – це не голодування чи лікування дієтою, він має інше, набагато глибше, значення. Якщо коротко, піст – це духовний стан людини, яка впокорюється перед Богом, молиться і вивчає себе. Зараз люди роблять вигляд, що постять. Я, наприклад, не знаю тих, хто витримав увесь піст – від початку і до кінця. Багато хто постить в останній тиждень, в останні три дні, в останній день, але я вважаю, що це не зовсім правильно. Я не пощу, бо знаю, що не протримаюся стільки часу без забороненої їжі, хоча, кажуть, що це корисно.
Андрій Гурський, студент четвертого курсу Інституту енергетики та систем керування:
«Це можливість випробувати свою силу волі»
Я вважаю, що піст – це не лише релігійне явище, але й можливість випробувати свою силу волі. Йдеться не тільки про їжу, а й про ставлення одне до одного. На практиці, на жаль, воно не дуже працює. Я стараюся, так би мовити, «постити» не тільки під час самого посту, а й упродовж усього року. Немає жодного значення, який це період у році, бо, окрім релігійного, цих 40 днів мають таке ж значення, як і всі решта.
Олена Дмитерко, випускниця Інституту права і психології:
«Важливо відповідати за свої вчинки не тільки під час посту»
Піст дає можливість очистити не лише тіло, а й душу від негативних думок, допомагає розібратися в собі та налаштуватися на позитив. Під час посту радять утримуватися не тільки від деяких продуктів, але й від проявів гніву, заздрощів, агресії. На мою думку, важливо відповідати за свої вчинки постійно, а не тільки під час посту. Ніколи не розуміла, навіщо комусь заздрити? Агресію та злість теж варто викорінювати зі своєї душі і зі свого життя не лише під час посту. А ще важливо – вміти вчасно визнавати помилки і попросити вибачення у людини, яку ти образив.