«Що ви думаєте про рейтингову систему оцінювання?»: сесійні міркування студентів Львівської політехніки

Анастасія Мозгова, тижневик «Аудиторія»
Олег Магир, студент четвертого курсу Інституту енергетики та систем керування

У листопаді 2016 року виші України сколихнула новина: суму стипендій для студентів збільшать, але отримати грошову винагороду зможуть не всі, хто має «середню четвірку», як це було завжди, а лише ті, хто посів найвищі місця в рейтингу, який складали навчальні заклади.

Міністерство освіти стверджує, що рейтингова система – це абсолютно новий підхід до оцінювання студентів, згідно з яким кожен виш розробляє власні критерії. Запропоновану схему мала затвердити Вчена рада навчального закладу, зокрема – Політехніки, з обов’язковим погодженням від органу студентського самоврядування.

Таку концепцію ухвалили, і рейтинг запровадили вже в січні 2017 року. Через недостатню поінформованість і швидкість нововведень студенти виявилися неготові до сюрпризів, які принесла їм сесія. Хтось склав іспити на «тверду четвірку» й зітхнув із полегшенням, хтось одержав усі п’ятірки і вже мріяв, на що витрачатиме свою майбутню підвищену стипендію, хтось знав більше про нову систему й «вигризав» високі бали, упихаючи палиці в колеса своїм одногрупникам, а потім усіх «ударили» по голові рейтингом. З’ясувалося, що просто бути відмінником – мало, потрібно бути кращим за інших. У студентів і їхніх батьків був шок, дівчата плакали, хлопці шукали роботу, кожен, хто «злетів» зі стипендії, почав готувати план «вендети», яку реалізує на подальшій сесії.

Найочікуваніший «блокбастер» – літня сесія 2017 – стартував 22 травня і триватиме орієнтовно до 18 червня. Ми опитали студентів-бюджетників про те, чи перетворилася сесія на криваві баталії і як їм ведеться за нової системи.

Магістри сміються, кажуть, що культурним словом цю ситуацію назвати не можуть, а стипендія їм байдуже, оскільки всі вже працюють.

Роксоляна Колісник, студентка другого курсу Інституту архітектури:
«Стараюся допомагати одногрупникам»

Рейтингова система – це нормально, бо тоді студентів, які вчаться, відділяють від тих, які байдикують. Зараз, коли стипендію збільшили, видається, що деякі викладачі мають тенденцію «скидати» студентів, забуваючи, що ми теж люди і що їхні діти також є чи будуть студентами. Я староста і стараюся допомагати одногрупникам, бо розумію: сьогодні проблеми в них, а завтра можуть бути в мене. Спілкуюся з іншими групами. Розповідають, що там дуже жорстка конкуренція. Потрібно допомагати один одному.

Олег Магир, студент четвертого курсу Інституту енергетики та систем керування:
«Є й другий бік медалі – посилення корупції»

З одного боку це правильно, бо стимулює краще вчитися, але є й другий бік медалі – посилення корупції. Якщо вдасться повністю нейтралізувати цей негативний чинник – система буде реально дієва, кожен матиме те, що заслуговує, конкуренція буде здорова і, найважливіше, справедлива. Одногрупники мені не шкодять, викладачі реагують по-різному, таких, хто спеціально «валить», не зустрічав.

Олена Мичул, студентка третього курсу Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій:
«Раніше я за оцінки не переживала»

Ситуація змінилася кардинально, раніше я за оцінки не переживала, а тепер мушу. У цьому семестрі я маю стипендію, але в рейтингу була на одному з останніх місць серед стипендіатів. Та сесія далася мені дуже важко, я переживала, ледь не потрапила до лікарні. Цього семестру вирішила не зважати на гроші й учитися суто заради знань. Студенти дуже гризуться за оцінки, але й викладачі тепер ставлять вищі бали – розуміють нас. Студенти почали краще вчитися, це позитивна зміна.

Дмитро Поліщук, студент першого курсу Інституту архітектури:
«Викладачі йдуть назустріч»

Це корисне нововведення, хоча вчитися стало важче, зате усі почали старатися, з’явилася здорова конкуренція. Палиці в колеса мені ніхто не встромляв, навпаки, викладачі йдуть назустріч, коли просиш «дотягнути» декілька балів – погоджуються, раніше з цим було складніше.

Роксоляна Колісник, студентка другого курсу Інституту архітектури Олена Мичул, студентка третього курсу Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій Дмитро Поліщук, студент першого курсу Інституту архітектури Олег Магир, студент четвертого курсу Інституту енергетики та систем керування