Вперше у Львівській політехніці: проректор Університету Олег Давидчак про зимове навчання у віртуальному середовищі

Катерина Гречин, тижневик «Аудиторія»
Олег Давидчак

Цього року початок другого семестру розпочнеться нетрадиційно: студентів чекає тритижнева самостійна робота з використанням технологій електронного навчання у віртуальному середовищі Львівської політехніки.

– До такої форми навчання ми готувалися давно, – говорить проректор Львівської політехніки Олег Давидчак. – Уже розробили й наповнили другу версію навчального віртуального середовища. А дистанційною формою навчання скористаємося вперше. Зрештою, самостійна робота – це одна з форм організування освітнього процесу (разом із навчальними заняттями, практичною підготовкою, контрольними заходами). Останні два тижні 2017 року організовуємо для студентів консультаційні заняття із навчальних дисциплін другого семестру. Під час самостійної роботи кожен викладач проведе одну консультаційну пару, в межах якої видасть студентам завдання або вкаже, де його можна знайти у віртуальному середовищі, яку частину роботи студент повинен подати викладачеві на перевірку, домовитися про спілкування і співпрацю під час індивідуальної роботи.

– Олеже Романовичу, як спудеї реєструватимуться на ці лекції?

– Кожен лектор у віртуальному середовищі надасть студентам (відповідно до їхніх груп) доступ до свого курсу.

– Скільки часу відведено для виконання певної частини індивідуальної роботи?

– Усе залежить від дисципліни та теми, вивчення якої може тривати три тижні, чотири чи п’ять. У конкретному тижні (відповідно до графіка виконання завдань) може бути контрольна робота. Загалом наразі нема конкретних рекомендацій чи правил. Самостійне навчання буде своєрідною перевіркою готовності як студентів сприймати таку форму навчання, так і викладачів. Якщо студент удома не має комп’ютера, зможе виконувати цю роботу у студентській бібліотеці, гуртожитку чи університеті.

– За яким розкладом працюватимуть студенти?

– Загалом, буде укладено стаціонарний розклад, за ним у межах пари викладач і студент мають бути у віртуальному середовищі. Не виключено, що під час самостійної роботи спілкування може відбуватися через скайп чи електронну пошту. За потреби можна звернутися до викладача й безпосередньо на кафедру.

– Чи готові до несподіваних ситуацій?

– Звичайно, усе передбачити неможливо, але всі «точкові» труднощі розв’язуватимемо в робочому порядку. Крім того, програму трьох тижнів самостійної роботи має оцінити викладач, внести свої корективи, пропозиції до розподілу матеріалу курсу.

– Як студенти виконуватимуть навчальну програму?

– Їхні результати роботи мають бути доступні для викладача у віртуальному середовищі. Там же можна простежити, чи був викладач на віртуальній парі й чи був доступний студентові (цей контроль покладено на завідувачів кафедр). У віртуальному середовищі буде збережено всі результати праць студента.

– Скільки щодня буде лекцій?

– Відповідно до розкладу – щодня може бути по чотири пари, тому варто розумно спланувати свою роботу. Щодо дисциплін, то все залежатиме від кредитів: якщо курс має три кредити, то лекція може бути раз у тиждень. Якщо ж вона має чотири чи більше кредитів, то в тиждень може бути дві лекції. Кожен предмет відкриватиметься почергово, залежно від графіка навчання.

– Дехто вважає, що під час самостійної роботи може постраждати якість навчання. Що гадаєте з того приводу?

– Якщо студент ставиться до навчання пасивно, неактивний під час лекцій чи практичної роботи, то ці тижні будуть для нього не дуже корисні. Щоб цього уникнути, намагаємося створювати такі ситуації, коли він буде змушений реагувати, якщо матиме у віртуальному середовищі обмаль інформації для виконання завдання. На мою думку, така практика піде на користь і викладачам, і студентам.

– Якою буде практична робота в тих, хто потребує праці у лабораторіях?

– Усе залежить від викладача, предмета й особливості лабораторних робіт. Деякі з них можна підготувати у віртуальному середовищі у вигляді відео-презентацій. Для інших пропонуємо виконати робочу корекцію розподілу тих годин й виконати лабораторні роботи після повернення до звичних лекцій та занять. Тобто ці питання в робочому режимі розв’язуватимуть на засіданні кафедри.

– Хто безпосередньо відповідатиме за якість самостійної роботи студентів?

– Вочевидь, сам студент – регулярно виконуючи завдання, та викладач, який зуміє якісно підготувати свою дисципліну для викладання у віртуальному світі під час тих тижнів. Доступ для контролю у віртуальному середовищі до всіх предметів, які викладає кафедра, матимуть і директори інститутів та завідувачі кафедр. Ректорату допомагатимуть проконтролювати процес працівники ЦІЗу чи адміністратори віртуального середовища. Можливо, будуть «точкові» перевірки. Загалом, студенти мають зрозуміти, що тижні самостійної роботи не є додатковим відпочинком, адже оцінка їхньої роботи входить до поточного контролю, а пройдений матеріал – до екзаменаційних тестів. Звичайно, нас чекають непрості тижні, певні виклики, не пройшовши які, не зможемо рухатися вперед.