Мати такий транспорт у місті – престижно: політехніки беруть участь у програмі імпортозаміщення для електротранспорту

Катерина Гречин, тижневик «Аудиторія»
Олександр Макарчук

У рамках угоди між Політехнікою та ТОВ «Спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс», що спеціалізується на проектуванні та виробництві сучасного міського електротранспорту – трамваїв, тролейбусів, електробусів тощо, політехніки беруть активну участь у впровадженні масштабної програми локалізації (імпортозаміщення) виготовлення вузлів та агрегатів для електротранспорту.

Наразі оті красиві львівські трамваї, які виготовляє підприємство, укомплектовані дорогими ходовими модулями з двигунами і редукторами німецького виробництва. Щоб їх здешевити, замовник поетапно освоює виробництво трамвайних візків, електричних двигунів, систем керування тяговим обладнанням трамвая, тролейбуса й електробуса, долучивши до цього процесу політехніків. Угоду про співпрацю на два роки уклали ще 2014 року. За нею науковці СКБ ЕМС ІЕСК перший рік розробляли двигун, другий – стендове обладнання.

– Ми розробили для них прямий привід колеса, – розповідає доцент кафедри електричних машин Олександр Макарчук. – У проекті, який віддали замовникові, використано доволі інноваційні технічні рішення (безконтактний двигун зі збудженням від постійних магнітів, прямий привід, інноваційна система керування). Ми спроектували такий двигун і далі працюємо над розробленням системи його керування, яка у таких машин має свої особливості. Замовник планує виготовляти ці двигуни на львівському підприємстві «Електронпобутприлад», яке входить у Концерн «Електрон». Власне, щоб передавати ті двигуни від виробника до замовника, їх спочатку треба випробувати на стендовому обладнанні. Це підприємство нині вирішує логістичні питання. Складання дослідних зразків будуть робити науковці із СКБ ЕМС, кафедр електричних машин та електроприводу і комп’ютеризованих систем, про що укладатимуть відповідну угоду. Нам би хотілося, щоб цей процес був трохи динамічніший, бо є речі, які ми можемо робити власним коштом, а є такі, на які потрібні більші суми. Ми також докладатимемо зусиль до впровадження двигунів у серійне виробництво.

Як додав науковий керівник СКБ електромеханічних систем ІЕСК, професор кафедри електроприводу і комп’ютеризованих електромеханічних систем Ігор Щур, спроектовані двигуни для безредукторного приводу трамваю, за задумом керівництва «Електронтрансу», використовуватимуть і для приводу міського електробуса типу електричної маршрутки.

– Наразі малими коштами робимо багато великої роботи, – говорить Ігор Зенонович. – До речі, за кордоном така розробка і випробування коштують доволі дорого. Деякий час, не з нашої вини, дослідження для «Елетронтрансу» дещо призупинилися. За цей час двоє моїх аспірантів захистили кандидатські дисертації з цієї тематики, а доцент Олександр Макарчук подав до захисту докторську дисертацію. Наступний етап – розроблення системи керування цим двигуном адже, окрім дуже добрих властивостей, він має надто складний наукомісткий процес керування. Зокрема мій аспірант Максим Мандзюк захистив дисертацію, в якій розробив систему оптимального двозонного керування для приводу електромобіля. Після захисту дисертації він півтора року працював у Польщі, з них два місяці – в Китаї, де вивчав роботу приводів електромобілів на одній із фірм з енергоелектроніки. Нещодавно Максим повернувся з-за кордону, має низку пропозицій працевлаштування. Сподіваюся на дальшу співпрацю з ним у справі розроблення міського і колісного електротранспорту (електромобілів). Зокрема, запланована робота над електромобілями для міської господарки. Частину досліджень з електроприводу будемо робити ми. Також працюватимемо над розробленням системи, що міститиме силову електроніку, мікроелектроніку, мікроконтролер і складні сучасні цифрові алгоритми керування. До речі, такі невеличкі машинки, які діють на базі звичайного автомобіля, вже можна побачити в місті. Вони забирають сміття, розвозять пошту, прибирають територію. Мати такий транспорт у місті – престижно. Та спочатку мусимо довести до ладу наш двигун, а вже потім адаптувати його до електромобіля.

Будемо сподіватися, що політехнікам вдасться втілити в життя свої проекти, адже мають в «Електронтрансі» однодумців. А ще – готують собі добру зміну і помічників у досягненні мети – фахівців спеціальності «Електричні системи і комплекси транспортних засобів», за підготовку яких зокрема відповідає Ігор Щур. Своїх студентів він завжди скеровує на практику до колег із «Електронтрансу». Добрий приклад тому – Максим Мандзюк, на рахунку якого багато різних, цікавих проектів ще зі студентських літ.

Ігор Щур