Очільник Інституту економіки і менеджменту Олег Кузьмін: система освіти має бути чиста, прозора, не проблемна

Катерина Гречин, тижневик «Аудиторія»
Олег Кузьмін

Очільник Інституту економіки і менеджменту Олег Кузьмін: система освіти має бути чиста, прозора, не проблемна

Здається, корупція, – як багатоголова гідра: відрубаєш одну голову, а одразу наростає дві нові. З нею борються на всіх рівнях, та вона знову з’являється. На жаль, не позбулися її остаточно й у навчальних закладах. Про це говоримо з очільником Інституту економіки та менеджменту професором Олегом Кузьміним.

– Олеже Євгеновичу, тож яка ситуація у Вашому інституті?

– Питання корупції на нашому контролі вже давно. Про неї постійно говоримо на інститутських учених радах, на засіданнях кафедр, зі самими викладачами, у студентських колективах тощо. Намагаємося запобігати нестандартним стосункам між викладачем і студентом, бо твердо переконані: освіта має бути чиста, прозора, не проблемна. На жаль, у засобах масової інформації, у публічних місцях, і навіть у родинах тривають розмови про корупцію, і це не може не впливати на наших студентів та працівників, тому зайва профілактика не зашкодить. Як показує практика, вона доволі ефективна.

– Тож як боретеся з цим явищем?

– Рішенням Вченої ради інституту постановили, що будь-який залік, іспит чи захист курсової роботи приймають три члени кафедри. Допомагають нам і студенти під час анонімного анкетування: серед усіх питань обов’язково запитуємо про можливу корупцію. Буває, що вони вказують на ті випадки, які з ними трапляються. Якщо таке явище є, одразу обрізуємо йому «крила». Окрім анкетування, студенти можуть телефоном анонімно повідомити про такі дії завідувачу кафедри. Уважно стежимо за висловами наших студентів в інтернеті. На щастя, наші викладачі там не «засвічуються». Якщо щось «виловлюємо», одразу вживаємо різних заходів, щоб цього позбутися. На жаль, у корупційних питаннях є дві сторони: викладачі й студенти. Не секрет, що невелика група студентів, які вже десь працюють, мають добрий прибуток, готові заплатити за залік чи курсову роботу. Це стосується й тих, хто не хоче вчитися. Тут важливо, щоб система контролювання та регулювання працювала активно й ефективно, бо з такими чинниками боротися непросто. А ще ми дуже прискіпливо ставимося до складання навчальних планів.

– Останнє ніби й не має стосунку до корупції?

– Насправді має, бо траплялися випадки, коли викладачі так будували робочу програму, що студенту важко було її вивчити. Це робили спеціально. Тож вимагаємо, щоб викладачі готували якісну навчальну програму й не вводили в неї питання, що не стосуються суті предмета. Таким же зрозумілим має бути посібник чи підручник, інші додаткові інформаційні матеріали. Якщо все це зроблено правильно, тоді не буде підстав мати проблеми з корупцією. Загалом наше завдання – не ловити нікого за руку і не провадити слідство, а запобігти цьому явищу й дати можливість студентові чесно скласти іспити.

– Чи не трапляється, що про випадки корупції повідомляють дирекцію, аби нашкодити викладачеві?

– Давно в нас такі випадки бували. Особливо, коли викладач вимагав від студентів реальних знань. Ці питання ми, звичайно, розв’язували, але нині таких проблем нема, оскільки трьох викладачів (екзаменаційна комісія) важко звинуватити в необ’єктивності. До того ж постійно перевіряємо, чи ходять на пари викладачі й студенти (можемо запитати, чи цікаво викладач читає лекцію). Особливих відхилень не зафіксували.

– Що це має спільного з корупцією?

– Нашим студентам читають лекції не тільки економісти, а й багато викладачів інших кафедр. Колись давно бували випадки, коли викладачі пропонували нашим студентам не ходити на лекції, мовляв, на останній парі придумають, як бути зі складанням іспитів чи заліків. І це з дисциплін, що потрібні студентам! Так не має бути. Про такі випадки ми знаємо й вживаємо необхідних заходів.

– Студентів, які не дуже хочуть вчитися, таке влаштовує, зате тих, хто хоче мати знання – не дуже…

– Власне, оті другі й звертаються до нас, а ми наводимо порядок.

– Чи трапляються випадки, коли необхідно придбати підручник чи монографію викладача, в якого складаєш іспит?

– Про це ми знаємо, та в нас давно вже цього нема.

– Вважаєте, що перекрили всі шляхи до корупції?

– Використовуємо всі можливі методи. Головне – постійно боротися з корупційними проявами. Студенти нам теж допомагають. Маючи їхні телефони, можемо й прямо про це в них запитати. Фактично проблем із корупцією в нас нема, але продовжуємо тримати це питання на контролі.