Цьогорічний захист бакалаврських дипломних робіт на кафедрі архітектури та реставрації ІАРД Львівської політехніки був плідний на цікаві знахідки. Студентка, а тепер уже випускниця спеціальності «реставрація творів мистецтва» Наталія Явна реставрувала деструктований гіпсовий рельєф голови Ісуса Христа ХІХ століття невідомого авторства зі збірки Бродівського краєзнавчого музею. Під час захисту випускної роботи дівчина висунула гіпотезу, що автором рельєфу міг бути славнозвісний скульптор Леонард Марконі.
«Близько року я працювала над об’єктом своєї бакалаврської кваліфікаційної роботи – барельєфом лику Ісуса Христа в терновому вінку, який надійшов до майстерні зі збірки краєзнавчого музею в Бродах. Твір був у гостро аварійному стані: поліхромний шар активно осипався, були відсутні фрагменти носа, пасма волосся, борідки. Основна складність полягала в тому, щоб розчистити, консервувати, укріпити та доповнити об’єкт так, щоб цього не помітив навіть досвідчений реставратор. Знайти бодай якусь інформацію про рельєф було важко. Та одного разу, прогулюючись доріжками Личаківського цвинтаря, я натрапила на прямий аналог, який розміщений над дверима каплиці родини Фелікса і Марії Яворських на полі № 71, – Ісус Христос у терновому вінку в парі з медальйоном Матері Божої. У мене виникли певні припущення стосовно того, хто є автором цього об’єкта. На могилі відомого скульптора Леонарда Марконі встановлено надгробок з мармуровим медальйоном лику Богоматері. Ідентичний барельєф Богоматері можна побачити на каплиці Яворських поряд із рельєфом Ісуса Христа в терновому вінку. Якщо барельєфи у парі, то вірогідно, що й автор у них той самий. Тому можна припустити, що Леонард Марконі є автором цих барельєфів», – стверджує студентка.
Наведені аргументи переконали членів державної екзаменаційної комісії в обґрунтованості гіпотези. Вони високо оцінили зусилля студентки. За підсумками навчання та захисту бакалаврської роботи Наталія Явна отримала диплом з відзнакою.
«Наталія Явна була дуже відповідальною та старанною студенткою. Вона вміло справлялася як з теоретичними, так і з практичними завданнями, неодноразово брала участь у студентських конференціях у межах університету. За результатами захисту дипломної роботи Наталія дістала оцінку «відмінно». Вона виконала реставрацію деструктованого гіпсового рельєфу голови Ісуса Христа ХІХ століття зі збірки Бродівського краєзнавчого музею. Крім реставрації студентка провела аналіз твору, дійшовши висновку, що вірогідним автором рельєфу є скульптор Леонард Марконі. Аргументи, які вона навела під час захисту, були більш ніж переконливі. Це вагоме відкриття в нашій галузі. Студентка фактично ввела в науковий обіг ще один об’єкт. У майбутньому за матеріалами цієї бакалаврської роботи буде підготовлена наукова праця», – розповів кандидат історичних наук, доцент Віктор Мельник.
Випускниця поділилася з нами своїми враженнями від навчання у Політехніці та планами на майбутнє:
«Під час навчання у Львівській політехніці я усвідомила, що рухаюсь у правильному напрямку. Реставрація – це саме те, чим я хочу займатися в житті. Найбільше мене надихнув останній рік навчання на бакалавраті. Я набула багато цінного досвіду, який допомагає мені на практиці. Здобувши диплом бакалавра, вирішила далі вдосконалювати свої професійні навички і вступила на магістратуру. Тож із Політехнікою поки що не прощаюся. Я рада, що нині працюю за омріяною професією».
Зазначимо, що науковими керівниками бакалаврської роботи студентки групи РМ-41 Наталії Явної були доктор архітектури Олег Рибчинський та кандидат історичних наук Віктор Мельник. Рідна кафедра АТР зичить випускниці успіху й наснаги в нових починаннях.