На кафедрі соціальних комунікацій та інформаційної діяльності (СКІД) Інституту гуманітарних та соціальних наук Львівської політехніки з 1 вересня викладатимуть нову освітньо-професійну програму (ОПП). Її гарант — доцентка кафедри СКІД, кандидатка історичних наук Наталія Вовк — розповіла Центру комунікацій:
— ОПП «Соціальні комунікації та інформаційна діяльність» уже затверджена до впровадження з наступного навчального року для вступників, які оберуть спеціальність В13 «Бібліотечна, інформаційна та архівна справа» у межах бакалаврського рівня підготовки. Ця версія освітньо-професійної програми, що функціонує на кафедрі СКІД із часу її створення, оновлена відповідно до сучасних вимог ринку праці, цифрових трансформацій у сфері інформаційної діяльності та освітніх трендів.
Відповідь на виклики
— Що продиктувало оновлення нової ОПП?
— Цьому передувала своєрідна синергія трьох важливих чинників. По-перше, значні зміни на ринку праці. Роботодавці шукають сьогодні не вузьких фахівців, а професіоналів, які поєднують аналітичне мислення з креативністю, вміють працювати з цифровим контентом, керувати інформаційними процесами, досліджувати, створювати презентації й відео, вести соцмережі та налагоджувати ефективну комунікацію.
По-друге, змінились освітні й наукові парадигми. У сфері соціальних комунікацій і документно-інформаційної діяльності відбувається зсув від традиційних моделей до цифрових, інтермедійних, мережевих, міждисциплінарних.
Класичні знання потребують модернізації й впровадження цифрових технологій, зокрема інфографіки, штучного інтелекту, гібридної аналітики, цифрових архівів тощо.
По-третє, перед університетами постав виклик — переосмислення ролі освіти у XXI столітті. Студенти хочуть бачити, як навчання перетворюється на живу, релевантну практику, що готує їх до життя в цифровому, швидкозмінному світі.
Оновлена освітньо-професійна програма є комплексною, стратегічною відповіддю на ці зміни.
Колективний плід
— Чия це була ініціатива — розробити її?
— Ініціювала модернізацію ОПП насамперед науково-методична комісія спеціальності, яка акцентувала на потребі приведення змісту програми у відповідність до сучасних викликів цифровізації, інтеграції інформаційної та комунікаційної компонент, трансформації професійного середовища. Паралельно з цим оновлення програми запропонували викладачі нашої кафедри, які послідовно здійснюють самооцінку якості освітнього процесу, аналізують динаміку освітніх результатів, регулярно збирають зворотний зв’язок від здобувачів освіти, випускників і роботодавців, відстежують вітчизняні й міжнародні освітні тренди у сфері інформаційної, бібліотечної, архівної справи та суміжних дисциплін — соціальних комунікацій, цифрових медіа, культурного менеджменту.
Розроблення ОПП відбувалося в тісній і багатоетапній співпраці із широким колом стейкхолдерів, зокрема з роботодавцями — представниками органів місцевої влади, сучасних бібліотек, архівів, видавництв, ІТ-компаній та інших організацій, які активно працюють у сфері контенту, просування й аналітики, а також з академічною спільнотою — залучали викладачів і науковців із провідних закладів вищої освіти України в Києві, Тернополі, Одесі, які теж готують фахівців зі спеціальності В13 «Бібліотечна, інформаційна та архівна справа».
Їхні відгуки допомогли зіставити програму з національними підходами до професійної підготовки в інформаційній сфері. Крім того, нововведення внесені за результатами тісної співпраці з кафедрою інформації, бібліології і медіаосвіти Інституту соціальних комунікацій та медіа наук факультету політології і журналістики Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні.
Активну участь у формуванні концепції програми відіграли студенти й випускники, які вже навчалися за попередніми версіями ОПП. Їхні коментарі дали змогу побачити слабкі місця старого змісту та уточнити очікування нових поколінь здобувачів освіти.
Тож нова ОПП — плід колективної роботи. Але передусім її розроблення відбулося завдяки професійній відповідальності викладачів кафедри.
Новизна — у переформатуванні
— У чому новизна нової ОПП щодо попередньої?
— Насамперед у переформатуванні акцентів і впровадженні змістових елементів, які відповідають реаліям сучасного інформаційного суспільства. Програма орієнтована на світ цифрових технологій у гуманітарній сфері, динамічних комунікацій і креативного контенту, що значною мірою трансформує підготовку фахівців.
Значно розширено блок дисциплін, пов’язаних із соціальними комунікаціями — наприклад, «Цифровий маркетинг», «Візуалізації інформації в цифровому середовищі», «Інформаційний менеджмент», «Іміджування та брендинг інформаційних установ» та інші. Завдяки цим дисциплінам студенти засвоять принципи інформаційної взаємодії в цифровому середовищі, стратегії роботи з цільовими аудиторіями, засади SMM і публічних комунікацій. У новій ОПП увагу надають розумінню сучасних форматів поширення інформації — від інформаційних кампаній до медіапроєктів.
Новим і надзвичайно актуальним компонентом впроваджуваної програми є вивчення цифрових інструментів і їх застосування в інформаційній діяльності. Цьому присвячені дисципліни «Комп’ютерні технології опрацювання інформації», «Сервіси штучного інтелекту», «Сервіси е-урядування», «Сховища даних та інформаційні фонди», «Інформаційне забезпечення супроводу стартапів» та інші.
Нова ОПП передбачає засвоєння принципів роботи з цифровими інструментами, зокрема AI-інструментами для пошуку, опрацювання та генерації контенту, автоматизованого аналізу даних, візуалізації інформації й обробки великих масивів даних.
Побільшає практики
— У впроваджуваній ОПП значно посилено практикоорієнтовану складову, — запевнила Наталія Вовк. — У нову програму інтегровано навчальні модулі, які передбачають створення й редагування текстової, відео- та аудіоінформації, розроблення й аналізу сайтів — як індивідуально, так і в межах командних проєктів. Такий підхід розвиває креативність і водночас забезпечує здобуття прикладних навичок, затребуваних у професійному середовищі.
Ще одна наша новація — організація освітнього процесу у форматі проєктного навчання, симуляцій, кейс-методів. Ми відходимо від переваги традиційних лекцій на користь інтерактивних, практичних, змішаних форматів, що дають змогу студентам глибше зануритися в реальні ситуації професійної діяльності.
Оновлення змісту ОПП спрямоване також на осучаснення ролі бібліотек та архівів як динамічних інформаційних середовищ. У впроваджуваній програмі закладено розуміння їхньої трансформації в цифрову добу — як платформ для просвітництва, комунікації, збереження та популяризації знань у нових форматах.
Тож оновлена програма дає змогу поєднати аналітичне, технологічне й креативне мислення та готувати фахівців, які можуть однаково впевнено діяти в середовищі бібліотек, архівів, інтернет-ЗМІ, digital-компаній, культурних ініціатив чи громадського сектору.
Продиктовано сучасними трендами
— У чому унікальність нової ОПП, чим вона відрізняється від аналогічних в інших університетах?
— Її унікальність полягає у поєднанні кількох важливих напрямів, які відображають сучасні тренди інформаційної й комунікаційної діяльності. Студенти знайомляться з використанням спеціалізованих баз даних і пошукових систем, вчаться оцінювати достовірність інформації, працювати з великими обсягами даних, застосовувати сучасні інструменти аналітики, дізнаються про стандарти збереження та організації цифрових документів. Особливу увагу надано етичним аспектам роботи з інформацією та питанням цифрової безпеки, що є надзвичайно актуальними у сучасному інформаційному суспільстві.
Наступний напрям ОПП — соціальні комунікації — зосереджений на практичних аспектах управління комунікаційними процесами в цифровому просторі. Студенти вивчають особливості створення та керування контентом у соціальних мережах, розробляють ефективні контент-стратегії, здобувають навички кризової комунікації, що дає змогу швидко й ефективно реагувати на різні інформаційні виклики.
Наголошено й на розвитку креативного письма, яке допомагає створювати тексти, що привертають увагу та мотивують аудиторію до взаємодії. Крім того, студенти вчаться аналізувати аудиторію, її поведінку й потреби, що є ключем до побудови успішних комунікаційних кампаній.
Ще один напрям — візуальна культура та диджиталізація гуманітарної сфери — поєднує гуманітарний підхід із цифровими технологіями. У цьому напрямі студенти здобувають навички дизайну мультимедійного контенту — розробляють інтерактивні презентації, відео та анімації, які сприяють кращому сприйняттю інформації. Велике значення має також робота з цифровими архівами та бібліотеками, де студенти вчаться систематизувати, зберігати й популяризувати культурну спадщину з використанням сучасних технологій, впроваджувати системи електронного документообігу.
Поза традиційними межами
— Крім основних напрямів програма пропонує унікальні можливості для індивідуалізації освітньої траєкторії через великий вибір дисциплін професійного циклу, — доповнила Наталія Вовк. — Студенти можуть обирати компоненти з блоків «Інформаційна діяльність» та «Соціокомунікаційна діяльність» відповідно до своїх інтересів і кар’єрних планів. Це дає змогу сформувати власну спеціалізацію — від маркетингу інформаційних продуктів, розроблення сайтів і технологій віртуальної реальності до кризової комунікації, PR-кампаній, бізнес-стратегій у соціальних мережах, електронного документообігу чи промт-інженерії.
ОПП також охоплює курси з лідерства, організації командної роботи й розвитку особистого бренду та інформаційної безпеки, що сприятиме формуванню комплексної професійної та цифрової компетентностей. Такий підхід дає змогу студентам бути не лише фахівцями в інформаційній сфері, а й ініціативними учасниками міждисциплінарних і креативних команд.
Тож ця освітньо-професійна програма формує фахівців нового покоління, які поєднують глибокі теоретичні знання з практичними вміннями, потрібними для роботи в цифровому інформаційному суспільстві. Вона виходить за межі традиційних підходів, характерних для класичних програм у бібліотечній, інформаційній та архівній сферах, пропонуючи сучасний, інноваційний підхід, який відповідає викликам сьогодення та потребам ринку праці.
Широкий спектр компетентностей
— Яких компетентностей набудуть студенти, які оберуть нову ОПП?
— Серед ключових — ефективне управління інформаційними потоками, що охоплює збір, обробку й систематизацію даних у різних цифрових середовищах. Студенти навчаться створювати якісний контент для різноманітних платформ — від текстів і візуальних матеріалів до мультимедійних продуктів. ОПП також сформує навички організації інформаційно-комунікаційної діяльності, що дає змогу планувати й реалізовувати комплексні проєкти та кампанії.
Велику увагу в новій ОПП надано розвитку критичного мислення та аналітичних здібностей, які є основою для зважених рішень у сфері комунікацій. Студенти опанують сучасні інструменти просування — SMM та SEO — і набудуть навичок копірайтингу для створення ефектних дописів. Робота з цифровими бібліотеками, архівами й базами даних дасть змогу фахово систематизувати, зберігати та знаходити відповідну інформацію.
Окремий акцент зроблено на застосуванні інструментів штучного інтелекту в медіа та інформаційному пошуку, що допоможе автоматизувати процеси й підвищити ефективність роботи. Студенти ознайомляться з можливостями AI-сервісів для створення, редагування та оптимізації текстової, відео- й аудіоінформації, зокрема в контексті підготовки цифрового контенту та комунікаційних матеріалів. Вивчатимуть також інструменти електронного документообігу з елементами автоматизації, використовувані в корпоративному, державному та медіасередовищі. Певну увагу надано HR-аспектам, зокрема аналітиці та первинному опрацюванню анкет, резюме або фідбеку за допомогою AI-інструментів.
У контексті роботи із соціальними мережами студенти навчаться не лише технік SMM, а й формування контент-плану відповідно до тематики та цільової аудиторії сторінки, використовуючи можливості цифрових інструментів для підбору оптимального часу публікацій, тем і форматів, що підвищують залучення. Такий підхід забезпечує практичну готовність до роботи із сучасними цифровими платформами, сервісами та запитами реального ринку.
Практики вистачатиме
— Чи будуть залучені до викладання нової ОПП практики?
— Їх залучення — одна з базових умов програми. Ми співпрацюємо з фахівцями з бібліотечної сфери, комунікаційниками, представниками видавництв та ІТ-компаній. Упродовж останніх років налагоджена практика дистанційних гостьових лекцій професорів з Університету Марії Кюрі-Склодовської в Любліні.
— Чи передбачає нова ОПП виробничу й переддипломну практику студентів там, де у перспективі можливе працевлаштування?
— Практика в межах ОПП передбачена у форматі її проходження за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи. Це не формальність, а можливість для студентів попрацювати в реальному середовищі, пов’язаному з обраною тематикою дослідження, набратися досвіду, налагодити фахові контакти та перевірити себе у практичних умовах.
Бази практики охоплюють бібліотеки нового покоління, ГО «Наукове товариство імені Тараса Шевченка», редакції видавництв, інформаційно-аналітичні департаменти державних установ, архіви тощо. Підбір установи здійснюється індивідуально, з урахуванням теми бакалаврської роботи.
Крім того, окремі дисципліни викладатимуть викладачі-практики, які мають безпосередній досвід роботи у відповідних сферах. До навчального процесу активно долучатимуться підрозділи Львівської політехніки, зокрема Науково-технічна бібліотека, архів, видавництво, Центр інформаційного забезпечення. Це сприятиме постійному зв’язку навчання з реальними процесами, які відбуваються в інформаційній, комунікаційній і культурній сферах.
Перспективи працевлаштування
— Чи матимуть випускники, які освоять нову ОПП, перспективи працевлаштування?
— Так, ми вже бачимо стійкий інтерес роботодавців до наших студентів. Випускники програми успішно реалізовують себе в різноманітних секторах, пов’язаних із цифровими комунікаціями, інформаційною аналітикою та культурною діяльністю.
Вони обійматимуть посади редакторів, контент-менеджерів і медіааналітиків у медіакомпаніях, долучатимуться до культурних проєктів як координатори, куратори цифрових виставок чи менеджери комунікацій, а також працюватимуть у бібліотеках і архівах нового покоління, де цифрові навички поєднуються з розумінням гуманітарного контексту.
Наші випускники будуть також затребувані в ІТ-компаніях — на позиціях HR-спеціалістів, SMM, контент-менеджерів. Знайти себе вони можуть й у сфері комунікацій — у PR-агенціях, SMM-студіях, громадських організаціях, де потрібні креативність, цифрова грамотність і розуміння соціальних процесів.
— Наскільки конкурентоздатними будуть випускники, які освоять нову ОПП?
— Випускники будуть конкурентоздатними завдяки актуальним і затребуваним навичкам, які поєднують креативність, технологічну обізнаність та аналітичне мислення. Вони зможуть працювати як у традиційних, так і в нових галузях — від бібліотек, архівів і редакцій до органів державної влади й місцевого самоврядування, ІТ-компаній, медіаагенцій та аналітичних центрів. Завдяки досвіду створення власних медіапроєктів (подкастів, блогів, відеоконтенту, інфографік, цифрових виставок), участі в реальних кейсах під час навчання та практиці за темою бакалаврської роботи випускники вийдуть на ринок з готовим портфоліо й реальними кейсами в CV.
Студенти опанують інструменти цифрової аналітики, навчаться створювати візуалізовану звітність, оцінювати ефективність комунікаційних кампаній, працювати із SEO, SMM та інструментами для автоматизації контенту. Це саме ті компетентності, які роботодавці часто шукають, але не знаходять серед випускників класичних гуманітарних спеціальностей. Крім того, випускники добре орієнтуватимуться в цифрових середовищах і будуть готові до самостійної роботи та реалізації власних проєктів, що зробить їх цінними як для командної співпраці, так і для фриланс- або стартап-середовища.
— Наскільки привабливою буде для випускників, які освоять нову ОПП, оплата їхньої праці там, де вони працевлаштуються?
— Рівень оплати залежить від сфери діяльності. У культурно-освітньому секторі зарплати скромніші, зате у сфері SMM, цифрового контенту, PR, аналітики, освітніх стартапів, бібліотечних інновацій заробіток конкурентний. Особливо для фахівців, які можуть працювати у мультимедійному середовищі, мають навички роботи з цифровими інструментами, віртуальними помічниками тощо. Ми також готуємо студентів до фрилансу, проєктної роботи, співпраці з грантовими організаціями, що підвищує їхню економічну мобільність.
Конкурентоздатності наших випускників сприятиме й досвід їхньої активної участі в олімпіадах і конкурсах наукових робіт зі спеціальності. Зокрема, 2025 року шестеро студентів взяли участь у другому турі Всеукраїнської олімпіади зі спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», де Дар’я Прімакова посіла друге місце.
Студенти нашої кафедри також беруть активну участь у міжнародних проєктах, які реалізують на кафедрі: СКІД OPTIMA, Open4UA, Baltics4UA, AGILE, WELLTEENS, а ще у програмах міжнародної академічної мобільності за програмами Erasmus+. Наприклад, студенти Софія Кіщак, Микита Гуцал, Соломія Гевко навчались у Папському Саламанкському університеті в Іспанії впродовж двох семестрів, Дар’я Прімакова — упродовж одного. Вероніка Дудлій взяла участь у молодіжному обміні Sports Are Far From Violence програми Erasmus+.
Оновлена ОПП «Соціальні комунікації та інформаційна діяльність» — це програма для тих, хто хоче бути актуальним, мобільним і затребуваним у сучасному інформаційному суспільстві.