На кафедрі маркетингу й логістики ІНЕМ дбають про те, щоб студенти, як майбутні фахівці, отримували всі необхідні теоретичні знання, здобули добрі практичні навики. Тих, хто має нахил до дослідницької роботи, долучають до кафедральних наукових розробок.
Саме тому на кафедру регулярно запрошують представників бізнесу, які не лише інколи читають студентам лекції, а й діляться практичним досвідом у галузі маркетингу та логістики, компетенціями й навичками, потрібними в роботі. Це допомагає викладачам наближати освітній процес до реа-лій сучасного ринку. Окрім цього, виконуючи різні договори про співпрацю, обов’язково долучають до цієї роботи студентів третіх – четвертих курсів, зрідка магістрів, бо більшість із них уже працюють.
– Виховуючи доброго спеціаліста, дбаємо про те, щоб наші студенти не лише отримали добрі теоретичні знання, а й були в курсі нинішнього ринку їхнього фаху, – розповідає завідувач кафедри маркетингу й логістики ІНЕМ професор Євген Крикавський. – Для цього організовуємо лекції фахівців бізнесу, екскурсії на підприємства. Також студенти разом із викладачами беруть участь у практичних дослідженнях, що замовляють бізнесмени. Долучаємо їх до участі в гармонізації українських стандартів у галузі логістики з європейськими. Нині, до речі, виконуємо замовлення ТзОВ «Барком» («Родинна ковбаска»), працюємо над науковими розробками, які мають прикладний характер і водночас скеровані на бізнес і користь для студентів. У цьому маркет-дослідженні реалізовуємо свої інноваційні підходи.
– Чому «Барком» попросив Вас зробити такі дослідження, адже в них справи начебто йдуть добре?
– Генеральний директор Олег Баран уже кілька років є в нас головою ДЕКу. Він бачить наш потенціал, тому й запросив провести маркетингове дослідження щодо вивчення поведінки споживачів готової м’ясної продукції. Річ у тім, що часто виробники не знають свого клієнта (хто є покупцем – бідний, багатий, старий, молодий, сімейний, одинокий), тому не можуть своєчасно реагувати на товарну й цінову політику. Дуже важливо, щоб товар був доступний покупцеві як у часі, так за ціною, бо люди в нас небагаті. Досліджуємо, як впливає на довкілля використана обгортка з фасованої продукції. Що ще треба зробити, щоб товар був якісний і доступний по ціні? Як збільшити його частку на ринку й гідно втриматися на ньому? У цьому, як і в інших дослідженнях, студенти, зазвичай, виконують роль спостерігачів у магазинах, провадять там чи в інтернеті опитування, які згодом дуже допомагають нам у дослідженнях. За результатами цього проекту вже готуємо докладний звіт із висновками та практичними рекомендаціями для прийняття керівницьких маркетингових рішень.
– Співпрацюєте й з іншими компаніями?
– До цього списку додалася й тернопільська ТМ «Молокія». Наша співпраця розпочалося, коли аспірантка-заочниця, колишній директор із маркетингу компанії Оксана Стець вирішила писати дисертацію про поліпшення роботи компанії. Тоді до роботи із «Молокією» зі своїми інноваційними пропозиціями долучилися й працівники кафедри. Оскільки продукція «Молокії» – якісна, без шкідливих добавок і має невеликий термін придатності, тому, поряд із іншими питаннями (формуванням попиту, створенням через інтернет різних інструментів для розширення спектра потенційних клієнтів тощо) Оксана особливу увагу зосередила на тому, як наблизити продукцію компанії до улюбленої серед покупців. Зі своїм завданням вона успішно впоралася. Цікаво, що під час написання дисертації аспірантка знаходила час для спілкування зі студентами, залюбки провадила для них майстер класи, тренінґи.
Завідувач кафедри разом із викладачами не раз стикалися з тим, як по-різному звучать терміни з логістики, тож коли їх запросили до участі в роботі новоствореного в Києві Технічного комітету стандартизації № 183, що носить назву «Логістика, експедування та управління ланцюгами постачання», радо погодилися. Нині активно долучаються до засідань комітету.
– Власне, цей державний технічний комітет має на меті унормувати різні терміни, гармонізувати наше законодавство зі світовим, адже є багато базових термінів, які наші фахівці дослівно перекладають з інших мов на українську, – говорить мій співрозмовник. – Відтак, переклад цих термінів не завжди гарантує позитивний результат. У тому, щоб стандарти логістики були зрозумілі для всіх, лаконічні й точні, зацікавлені всі. Тому перед нами, як і іншими логістами ЗВО України, стоїть важливе й відповідальне завдання. За результатами такої спільної співпраці буде розроблено та синхронізовано основ-ну термінологію, різні визначення та поняття зі стандартами ЄС для роботи на сучасному логістичному ринку. Ця унікальна інформація буквально із першоджерел потрапляє до студентів, які на лекціях опановують нову, стандартизовану із нормами ЄС, термінологію.