Мистецтво практики, а не мистецтво теорії: як студенти-дизайнери ІПМТ втілюють і презентують свої творчі ідеї

Марія Педь, Центр комунікацій Львівської політехніки
Фото з виставки

Кафедра графіки та мистецтва книги Інституту поліграфії та медійних технологій проводить виставку дипломних проєктів цьогорічних випускників бакалаврату у Львівському палаці мистецтв. Про організацію виставки, співпрацю кафедри з мистецькими просторами та особливості навчання за спеціальністю ми поспілкувалися з доценткою кафедри ГМК, кандидаткою мистецтвознавства, гаранткою освітньої програми «Графічний дизайн» і заступницею завідувача кафедри Ольгою Борисенко. 

Кафедра ГМК і Львівський палац мистецтв мають дуже давні партнерські відносини, що дає змогу студентам долучатися до багатьох акцій і проєктів, які реалізують у Палаці мистецтв.

— Традиції презентації студентських робіт нашої кафедри у форматі виставок започатковані ще в Українській академії друкарства понад десятиліття тому. Спільно з ЛПМ ми ініціюємо різноманітні виставки студентських робіт на актуальні теми. 2015 року в Палаці мистецтв організовували виставку плакатів, присвячену захисникам АТО, 2016 року — виставку до тридцятої річниці трагедії ЧАЕС (1986–2016). Наші студенти — учасники виставок плакатів на патріотичну тематику: до 300-ліття Григорія Сковороди, «Війна триває…» та інших. Вони постійно беруть участь у тематичних виставках до Шевченківських днів, щорічній всеукраїнській виставці «Український плакат у Львові» й актуальних проєктах ЛПМ: «Плакат проти війни», «Виставка пам’яті кобзарів України», — зазначила Ольга Борисенко.

Цьогоріч на виставці «Захисти 2025» представлено найкращі роботи випускників освітніх програм «Книжкова та станкова графіка, реставрація» і «Графічний дизайн»: плакати, дизайн книжок, проєкти фірмового стилю, серії ілюстрацій та анімаційні фільми.

— Виставка — це результат кропіткої щоденної творчої та інтелектуальної праці як наших студентів, так і викладачів, — наголосила Ольга Борисенко.

Побачити свої роботи в музеї — і для мене, і як каже ще одна моя подруга —іноді не сприймаєш, що це мої роботи висять у якомусь музеї. Бо спочатку ти туди ходиш як студентка — просто подивитися: о, якась там прикольна виставка, якісь там твори додалися. А потім ти сама там виставляєшся, і трохи не віриться, — поділилася враженнями Елеонора Павлюченко, випускниця бакалаврату освітньої програми «Графічний дизайн».

— Наш основний принцип такий, щоб ми не виконували роботу марно. Віддавна керуємося принципом, що саме співпраця викладача зі студентом забезпечує найкращі результати. Будь-яке завдання, яке ми даємо, вчить студента чогось нового, він здобуває певні компетенції. Ми шукаємо те завдання таким чином, щоб студент мав обов’язкову реалізацію своєї роботи. Найпростіша реалізація — це виставка, — пояснила Ольга Борисенко.

Одне з таких завдань — участь у масштабному конкурсі трієнале екоплаката, який організувала Асоціація дизайнерів-графіків «4-й Блок». Чимало плакатів студентів були відібрані на виставковому конкурсі «Маріуполь: 86 днів сили», і тепер вони мандрують із виставкою.

Ще одним знаковим проєктом цього року стала «Книжкова сцена» — виставка студентських робіт у Мистецькій бібліотеці Львова на Шота Руставелі, яка була присвячена дизайну драматичного твору. На четвертому курсі студенти опановують дизайн видань, які характерні тим, що в них перетинаються і візуальні складові, і текстові. Складність полягає в тому, що читачеві треба передати таку «театральність» книжки. Для експозиції бібліотека на партнерських засадах надала спеціальні столи з вітринами, що дало змогу глядачам побачити книги в належному вигляді.

Цей принцип навчання допомагає студентам не лише вивчати теорію, а й набувати реального досвіду: змагатися в конкурсах, презентувати свої проєкти перед аудиторією, працювати в команді, адже деякі проєкти реалізують у групах, а також комунікувати із замовниками. Студенти долучаються і до локальних презентацій у школах, бібліотеках, коледжах, де не тільки демонструють свої роботи, а й діляться досвідом навчання. Це частина загального підходу кафедри, що готує студентів до реального професійного життя.

— Студентам дуже допомагає, що ми працюємо над творчими проєктами. Це розвиває їхню самостійність. Особливо на четвертому курсі видно, як вони вже вміють планувати роботу, розподіляти обов’язки, комунікувати в команді й із замовниками. Ми вчимо їх не просто виконувати завдання, а навіть виховувати замовника, адже той не завжди розуміє специфіку роботи, яку виконує дизайнер. Важливо й те, що вони вміють переконливо доносити свою позицію — коректно, але впевнено. Ми часто залучаємо студентів до публічних подій — це додає впевненості, адже дизайнер не завжди вміє говорити, зате вміє творити. Але ми прагнемо розвивати обидва ці вміння одночасно, — зауважила Ольга Борисенко.

— Це позитивний досвід: ми самі із замовниками обговорюємо якісь деталі, доносимо свої пропозиції, подаємо конкурсні роботи, і все це розглядає журі. Роботи, які ми виконуємо для виставок, потрапляють у портфоліо, що теж дуже добре, — додала Елеонора Павлюченко.

Ще однією особливістю навчального процесу кафедри ГМК є формування творчих майстерень — це неофіційний поділ за фахом, який дає змогу набагато краще організувати роботу викладачів і студентів. Основні майстерні — плаката, книги, фотографії, анімації та мультимедійного дизайну, авторської книги та інших — також представлені на виставці дипломних робіт. Кожною майстернею опікується кілька викладачів, які мають відповідну фахову підготовку й обов’язково практичний досвід. Такий розподіл допомагає студентам вдосконалюватися в тій сфері, що їм найцікавіша, а викладачам — ефективно супроводжувати проєкти, оскільки тематика роботи відповідає їхнім професійним і науковим зацікавленням.

Також на кафедрі є практика проводити захист дипломних робіт у різних артпросторах, як-от Музей ідей, Музей народної архітектури та побуту імені Климентія Шептицького, Шевченківський гай. Деякі роботи залишаються там на експозиції. Крім того, як розповіла викладачка, були випадки виїзних захистів, зокрема у Трускавці. Звісно, це було трохи складніше в організаційному плані, але такі рішення ухвалюють насамперед в інтересах студентів.

На кафедрі впевнені: треба працювати з думкою про студентів. Викладачі намагаються створити для них не лише навчальне, а й живе творче середовище, де кожен має змогу розкритися, презентувати свої ідеї у відповідному контексті та відчути себе частиною професійної мистецької спільноти.

— Ми прагнемо, щоб студент відчував доброзичливу атмосферу в колективі, в майстернях обох освітніх програм, які ведемо («Графічний дизайн» і «Книжкова та станкова графіка, реставрація»). Також надаємо нашим студентам можливість працювати й творити в аудиторіях, обладнаних усіма відповідними професійними засобами та WiFi. Під час багатогодинного вимикання світла ми заохочували приходити у майстерні-аудиторії, щоб бути разом, спільно творити позитивну атмосферу, — розповіла пані Ольга.

Проте робота дизайнера аж ніяк не легка.

— Ті, хто думає, що художник може бути неорганізованим, — помиляються. Тепер мистецтво вимагає ще більшої організованості: треба встигати творити, вчитися, відпочивати, забезпечувати свій побут тощо. Працювати під час навчання потрібно багато, адже конкуренція на ринку велика. Працювати — це щодня творити та вдосконалюватися. Наш колектив — спільнота викладачів і студентів, які спрямовані на взаємодію не лише під час занять. Студенти часто звертаються до нас із запитаннями поза парами, просять додатково проконсультувати щодо власних творчих робіт і замовлень. У своїй роботі зі студентами ми не керуємо — ми їх скеровуємо, — додала Ольга Борисенко.

Виставка «Захисти 2025» у Львівському палаці мистецтв триватиме до кінця липня. Тож запрошуємо всіх, кому цікаві творчі проєкти молодих митців у галузі графіки, дизайну та мистецтва книги.

Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки Фото з виставки