Львівська політехніка мала справжню нафтову вишку та власну електростанцію на 1500 кВт

За матеріалами сайту «Фотографії Старого Львова»
Ілюстрація до матеріалу

На початку ХХ століття Львівщина активно розвивала електрифікацію та нафтовидобування. Приватні електростанції росли як гриби. Парові машини замінювалися на електричні, а Борислав напакували нафтовими вишками. Спеціалістів для обслуговування цієї всієї машинерії готувала Львівська політехніка.

З навчальною метою на розі вулиць Устияновача та Професорської збудували справжню нафтову вишку – адже тут діяв гірничо-добувний факультет! Тож випускники Політехніки мали і теоретичні і практичні навички. На початку 1970-х років факультет перенесли до Івано-Франківська, а вишку розібрали. Зараз від неї залишився тільки фундамент.

Уявіть собі тодішній розмах: для підготовки енергетиків і тепломеханіків Львівська політехніка збудувала власну ТЕЦ. Це котельня та електростанція, два в одному. Котельня обігрівала навчальні корпуси, а надлишок пари крутив турбіну й виробляв електрику. Так вони одним махом отримували тепло, світло і навчальну базу.

Крім електростанції, лабораторію обладнали сучасними, як на той час, дизельними та електричними двигунами, насосами, компресорами й іншим обладнанням. Тодішня техніка була настільки якісною, що вона дожила аж до нашого часу, витримавши тисячі лабораторних робіт.

Машинний зал Львівської політехніки – це яскравий приклад промислової архітектури тих часів. Важко повірити, що тоді таке вміли будувати! Адже це величезний open spаce із широкими панорамними вікнами з боків та скляною стелею нагорі. Тут справді почуваєшся як у Храмі науки!

Будівля має три рівні з автентичними гвинтовими сходами між ними. Перший рівень – це вхід у головний машинний зал, де стоять турбіни, генератори, двигуни та інші експонати. На мінус першому поверсі розташовані стенди для лабораторних робіт і допоміжні пристрої й трубопроводи. Є тут також і своя загадка: під будівлею міститься невідомий резервуар води. Які його параметри та призначення – невідомо, адже його давно вже не використовують.

На додачу в машинному залі можна побачити реактивний двигун від літака МІГ-15 у розрізі та паливний стержень від атомного реактора ВВЕР-1000. Аналогічні використовують на Запорізькій АЕС. Заради лише цих двох експонатів сюди вже варто йти. А це ж лише початок…

Повний текст з ілюстраціями – у матеріалі Де у Львові стояла нафтова вежа, або закинута електростанція на 1500 кВт на сайті «Фотографії Старого Львова».