Галина Захарчин: «Корпоративна культура – це щоденна робота всіх членів академічної спільноти»

Анастасія Степаняк, Центр комунікацій Львівської політехніки
Галина Захарчин

Віднедавна Львівська політехніка керується Кодексом корпоративної культури. Детальніше про документ розповідає професорка кафедри менеджменту персоналу та адміністрування Інституту eкономіки і менеджменту, голова комісії з питань етики та дисципліни Університету Галина Захарчин.

– Що таке Кодекс корпоративної культури?

– Це документ, що містить інформацію про основні цінності та принципи академічної спільноти Львівської політехніки, її професійну етику та культуру, правила взаємодії з діловими партнерами, засобами масової інформації та громадськістю, символи, традиції та ритуали університету, а також – відповідальність за порушення норм кодексу. Він сформований на основі світового і вітчизняного досвіду етичної нормотворчості. Методологічною основою формування Кодексу корпоративної культури стали три моделі, які визначають підхід до формування змістовно-структурної частини – честі, обов’язку та змішана. Модель честі побудована на основі цінностей, не передбачає обов’язкових санкцій за невиконання ухвалених норм, а орієнтується на сумління людини. Наступна модель накладає на членів академічної спільноти обов’язки і санкції за їх невиконання. Третя модель поєднує у собі аспекти двох попередніх. Етична комісія вважала за потрібне керуватися саме нею.

– Навіщо потрібний такий документ?

– Ми створили його з метою зміцнення та розвитку корпоративної культури Політехніки, розуміння її місії і цілей; підвищення рівня мотивації усієї академічної спільноти університету, збільшення престижу нашого вишу у вітчизняному і міжнародному освітніх просторах. Адже вищий навчальний заклад функціонує як соціокультурна система, функції якої не обмежуються лише підготовкою людини до професійної діяльності, а є інструментом трансляції культури, де виробляються і поширюються новітні соціокультурні цінності, підвищується духовний та інтелектуальний потенціали суспільства.

– Хто саме працював над розробленням Кодексу?

– Над створенням Кодексу працювала комісія Вченої ради з питань етики та дисципліни, до складу якої входять директор ІНЕМ Олег Кузьмін, завідувач кафедри фінансів Ігор Алєксєєв, професорка кафедри педагогіки та інноваційної освіти Наталія Мукан, спільно з підрозділами та керівництвом університету. Ми розіслали документ Кодексу підрозділам, щоб усі члени академічної спільноти мали можливість ознайомитися з ним. Ретельно опрацювавши всі зауваження, наша комісія сформувала кінцевий варіант Кодексу, який і представила на Вченій раді університету у січні.

Зазначу, що формування корпоративної культури починається з формулювання основних цілей і завдань Політехніки, зі створення стратегічного плану розвитку й інших базових документів. Тільки тоді корпоративна культура виконуватиме своє призначення та сприятиме впровадженню завдань університету у життя. На основі цих базових документів будувався каркас корпоративної культури, вміщуючи опис норм та стандартів поведінки членів академічної спільноти, підтримку її традицій та символів.

– Розкажіть, будь ласка, детальніше про зміст Кодексу.

– Перший розділ документа містить загальні підходи до формування Кодексу. Зокрема зазначено, що він опирається на візію (стати найкращим університетом в Україні за показниками міжнародних та національних рейтингів) та місію (формувати майбутніх лідерів, які працюють мудро, творчо, ефективно) університету. У другому розділі йдеться про основні цінності та принципи академічної спільноти Політехніки. Професіоналізм, патріотизм, доброчесність, академічна свобода, прагнення до змін, духовність, традиції – основа корпоративної культури нашого університету. Якщо говоримо про принципи Львівської політехніки, то це: єдність професійних цілей і завдань усієї академічної спільноти; системна взаємодія усіх структурних підрозділів та членів академічної спільноти; чіткий розподіл повноважень, солідарна й персональна відповідальність; ініціативність і творчість; інформаційна відкритість; взаємодопомога та корпоративний дух; ефективна зовнішня і внутрішня комунікація, спільнодія для зміцнення й розвитку іміджу Університету; усвідомлення своєї особистої ролі у життєдіяльності Політехніки.

Третій розділ – найбільший, оскільки містить загальні норми культури поведінки в університеті, а також норми та правила академічної доброчесності науково-педагогічних працівників і студентів. Два останні підпункти спираються на положення про академічну доброчесність, яке університет затвердив у 2017 році.

Враховуючи те, що Львівська політехніка є відкритою структурою, вступає у певні контакти зі засобами масової інформації, громадськістю різними установами та іншими членами академічної спільноти міжнародного характеру, була потреба відобразити у четвертому розділі обов’язки всіх стейтхолдерів та правила взаємовідносин із ними. Основою цього розділу є норма, яка відображає відкритість, прозорість діяльності університету, а також обов’язковість виконання взятих на себе зобов’язань. Крім того, у цьому розділі є норми, що стосуються інформаційної культури та етики, та відображаються у заборонах поширювати інформацію, яка може нанести шкоду Львівській політехніці чи особисту інформацію кожного члена академічної спільноти.

П’ятий розділ присвятили символам, традиціям, святковим та іміджевим заходам, ритуалам нашого університету, які допомагають ідентифікувати його з-поміж інших, а також формують почуття гордості за приналежність до академічної спільноти Політехніки. Так, окрім, власних герба, гасла (Litteris et Artibus) та гімну («Гаудеамус») наш виш має корпоративні кольори – темно-синій, блакитний, салатовий, корпоративний шрифт – Геліос (Helios), а також патерн, що складається зі спеціально створеної композиції з трикутників різної форми. До речі, електронні версії лекцій, презентаційних матеріалів, які підлягають офіційному оприлюдненню, повинні містити колонтитули з символікою університету. Політехніка має чимало традицій та іміджевих заходів: День першокурсника, Урочиста посвята у студенти, Наукові фестини, Форум випускників, ЕКОвікенд, Шевченківські вечори та конкурс на краще читання поезії Тараса Шевченка, фестивалі «Весна Політехніки» й «Осінь Політехніки», спортивні вечори, зустрічі колективу університету з поважними гостями, заходи вшанування українських воїнів тощо, і цей список збільшуватиметься.

У шостому розділі йдеться про заходи, передбачені за порушення норм Кодексу. Останній містить прикінцеві положення і наголошує: «Співробітники, науково-педагогічні працівники та особи, які навчаються, зобов’язані знати і дотримуватися Кодексу корпоративної культури. Незнання або нерозуміння чинних в Університеті норм і правил не звільняє від відповідальності у випадку їх порушень».

– Що чекає на порушників норм Кодексу корпоративної культури?

– Це може бути зауваження, попередження у письмовій або усній формі, рекомендація публічно перепросити. Окрім того, питання можуть розглядати на зборах трудового колективу, засіданнях Вченої Ради чи Колегії студентів. За потреби висловлюватимуть клопотання перед адміністрацією університету про застосування засобів дисциплінарного впливу до порушників.

– Що у Кодексі стосується студентів?

⎯ Основні принципи, цінності академічної спільноти Львівської політехніки також стосуються студентського середовища, адже студенти є членами нашої академічної спільноти, зі своїми інтересами й потребами. На них зорієнтовані норми й правила корпоративної культури, відображені у третьому розділі ⎯ «Професійна етика та культура в академічній спільноті університету», п. 3.3. «Норми та правила академічної доброчесності осіб, які навчаються». Так у рамках університетської культури відображено студентську субкультуру. Одним із механізмів формування студентської субкультури є створення системи студентського самоврядування, яка успішно функціонує у Львівській політехніці.

– Як втілити усі прописані норми на практиці?

⎯ Впровадження Кодексу здійснюється через визнання його принципів усіма членами академічної спільноти та їх неухильне виконання, що документально засвідчується особистим підписом під час прийняття на роботу і зарахування на навчання, адже залучення до корпоративної культури Львівської політехніки починається саме після цього моменту.

Важливими є розроблення ключових інформаційних меседжів ⎯ трансляторів цінностей в академічне середовище, підтримка і тиражування позитивних прикладів та активне використання можливостей наочної промоції у корпусах, гуртожитках і приміщеннях підрозділів. Зрештою, корпоративна культура ⎯ це не тільки цінності, норми й правила поведінки. Це значно більше! Це славна історія Львівської політехніки, її традиції, ритуали, церемонії, свята, легенди, міфи, атрибутика, комунікації. Корпоративна культура ⎯ це також система взаємовідносин між членами академічної спільноти та соціально-психологічний клімат, який відображає емоційний компонент культури. Це щоденна робота всіх членів академічної спільноти, яка залежить від доброї волі, сумління й відповідальності кожного з нас.

Приєднані файли