Доцентка ІГСН Ольга Івасечко: «Від закордонних колег важливо перейняти їхнє вміння балансувати між роботою та особистим життям»

Олександра Ливицька, студентка четвертого курсу факультету журналістики ЛНУ імені І. Франка
Ольга Івасечко

Ольга Івасечко належить до тих викладачів кафедри політології та міжнародних відносин, які охоче беруть участь у закордонних стажуваннях. Уже традиційними для неї стали стажування у Польщі, а саме в Ольштині, Лодзі, Торуні. Сьогодні вона ділиться з нами цим досвідом.

Усе почалося з тримісячного стажування «Проблема адаптації українських трудових мігрантів у Польщі: виклики та шляхи їх урегулювання» у 2021 році. Воно відбулося в Інституті політичних наук Вармінсько-Мазурського університету в Ольштині. Це була нагорода імені Івана Виговського.

— Тоді керівницею мого стажування була професорка Тереза Астрамович-Лейк, за що я їй щиро вдячна, адже, попри ковідний період, усе передбачене програмою вдалося здійснити, і навіть більше. За її підтримки я ознайомилася з основними ресурсами бібліотеки університету, а також бібліотеки Інституту політичних наук. Я дослідила наукові праці, зокрема монографії, брошури, наукові та публіцистичні статті, підручники, посібники, лекції, електронні джерела, опубліковані в Польщі, а особливо у Вармінсько-Мазурському університеті в Ольштині. Список опрацьованих ресурсів суттєво поглибив мої знання про наукові розвідки провідних польських і міжнародних науковців, які досліджують проблеми міжнародної міграції ЄС, Польщі та України.

Під час цього стажування моя співрозмовниця мала низку зустрічей із видатними науковцями й експертами, які спеціалізуються на темах, пов’язаних із міграцією, особливо коли йшлося про трудову міграцію з України до Польщі. Вона провела з ними фокусоване інтерв’ю, що стало цінним матеріалом для написання статті на тему стажування. Багато інформації почерпнула від президента Ольштинського осередку Спілки українців у Польщі, головного редактора газети «Наше слово» Стефана Мігуса, а директорка шкільного комплексу з українською мовою викладання в Гурові Ілавецькому Ольга Сич розповіла про особливості навчання дітей українських трудових мігрантів і нововведення в українських школах на території Польщі.

Також Ольга Івасечко згадала про інтерв’ю з експертом Центру східних досліджень Північного інституту в Ольштині Т. Барилою, який спеціалізується на проблематиці, пов’язаній із російською зовнішньою політикою та національною безпекою. Під час цього стажування Ольга Ярославівна представила свій науковий проєкт на онлайн-засіданні Комісії з міжнародної співпраці та Комісії із захисту прав національних меншин сеймику Вармінсько-Мазурського воєводства й дала кілька інтерв’ю польським виданням.

— За результатами свого першого наукового стажування я опублікувала статті як у вітчизняних, так і в закордонних журналах, що належать до наукометричних баз даних (Scopus / Web of Science), — підсумовує Ольга Івасечко.

— А які ще стажування стали для вас цінними?

— Очевидно, відзначу двомісячне стажування в Лодзі, у Центрі міграційних студій. Щоправда, через тодішню ковідну ситуацію воно відбувалося в режимі онлайн. За час того стажування я розробила онлайн-анкету з фокусом на такий аспект, як житлова ситуація українських трудових мігрантів у Лодзі та Лодзькому воєводстві. Мета мого опитування полягала в дослідженні житлової ситуації українських трудових мігрантів, пов’язаної з проблемами та бар’єрами, з якими вони стикалися під час свого перебування в Лодзі / Лодзькому воєводстві, щодо доступу до оренди/купівлі житла. Анкету ми розмістили в соціальній мережі «Фейсбук», зокрема в тих групах, де фіксувалася група трудових мігрантів з України, а також розіслали її до українських церков у Лодзі. Результати дослідження я презентувала на 10-й конференції Комітету досліджень міграції Польської академії наук (KBnM PAN) у Гданську–Гдині. Це було для мене ще тим викликом!

А наприкінці вересня цього року я разом із директоркою нашого Інституту гуманітарних та соціальних наук Яриною Турчин взяла участь у ще одному крутезному заході — «Дні добробуту студентів та співробітників» за програмою академічної мобільності NAWA, який організував Університет Миколая Коперника (Республіка Польща, Торунь). Програма була насиченою, вкрай цікавою і передбачала вивчення комплексного розуміння концепції добробуту в академічному середовищі через участь у серії заходів, зокрема у практичному воркшопі «Фотографія та саморозвиток», лекціях: «Правила етикету в університеті», «Чи всі поляки п’ють горілку? — Поговоримо про стереотипи!», «Роль ресурсів у добробуті», «Психологія місця», а також у презентаціях Інституту психології, Головної бібліотеки, Центру інтеграції тощо.

На думку Ольги Івасечко, цей візит дав змогу успішно презентувати кафедру політології та міжнародних відносин і загалом Львівську політехніку, налагодити партнерські відносини з університетом — організатором заходу — з метою подальшого розвитку й поглиблення співпраці в науковій та проєктній діяльності.

Що найбільше ви здобуваєте під час таких поїздок? Чим вони вам цінні?

— Насамперед це досвід закордонних колег. Вивчаю їхній підхід до роботи, до життя, а також те, як вони читають лекції, організовують семінарські заняття. Наприклад, у професорки Терези Астрамович-Лейк я запозичила інтерактивну вправу, яка називається МЕТАПЛАН. Активно використовую її в себе на заняттях або ж на заходах, які ми разом із командою організовуємо у межах двох проєктів, котрі імплементуємо, а саме: «Європейські студії для студентів технічних спеціальностей Національного університету "Львівська політехніка"» (EUSTS), що реалізується за підтримки програм ЄС Erasmus+ і безпосередньо Jean Monnet, і «Глобальне відповідальне лідерство ЄС: зміна клімату, захист навколишнього середовища та гуманітарна допомога» (EU_LEAD).

— Чого, на вашу думку, ми можемо навчитися за кордоном? Що варто в них переймати?

— З досвіду польських колег, як на мене, нам важливо найперше перейняти їхнє вміння балансувати між роботою та особистим життям, а також спокійно ставитися до роботи.

— Чи мали ви нагоду читати лекції польським студентам? Якщо так, то які у вас враження від них?

— Так, маю такий досвід. Цього року, з 19 по 25 травня, я читала лекції за програмою академічної мобільності Erasmus+ у Вармінсько-Мазурському університеті в Ольштині на тему «Глобальне лідерство ЄС в умовах кліматичних змін», а також «Особливості міжнародної співпраці Національного університету "Львівська політехніка"». Чи відрізняються польські студенти від наших? Напевно, що ні. Принаймні я не відчула суттєвої різниці за цей короткий часовий проміжок. Польські студенти дуже уважно й чемно слухали мене, ставили запитання. Їх найбільше цікавило, як ми живемо та працюємо в умовах збройної агресії росії проти України.

У той час я взяла участь у міжнародному науковому семінарі в місті Торунь «Як ми можемо порозмовляти про війну?» з доповіддю «Війна росії проти України: динаміка міжнародної підтримки». У Торуні я мала цікаву зустріч із представниками найвідомішого польського наукового Видавництва Адама Маршалека й отримала листа-запрошення на період 2024–2026 рр. бути у складі редакторів міждисциплінарного журналу Copernicus Political and Legal Studies.

Фото зі стажування у Польщі Фото зі стажування у Польщі Фото зі стажування у Польщі Фото зі стажування у Польщі Фото зі стажування у Польщі Фото зі стажування у Польщі Фото зі стажування у Польщі