Про науку та просвітництво – у розмові з тренером мобільної лабораторії Tech LabInno, кандидатом фізико-математичних наук, доцентом кафедри загальної фізики Інституту прикладної математики та фундаментальних наук Національного університету «Львівська політехніка» Олександром Захар’яшем.
– Розкажіть коротко про себе та чим займаєтесь у мобільній лабораторії ТехЛабіно.
– З дитинства мріяв пов’язати професійну діяльність із наукою. Завжди цікавився науковими дослідами, власноруч створював різні механічні та електронні пристрої.
Пам’ятаю стан емоційного піднесення в момент, коли «видав» перші звуки й запрацював саморобний радіоприймач. Усім цим радісно ділився з друзями, заохочував до спільної діяльності. Через багато років збагнув, що саме тоді вперше проявилася схильність до профорієнтаційної роботи і залучення молоді до самостійної наукової і технічної творчості.
Далі було навчання в університеті, захист дисертації, золота медаль і нагорода Гран-прі на міжнародних виставках «Робота з молоддю – погляд в майбутнє».
Безмежно вдячний нашому ректорові Юрію Ярославовичу Бобалу за допомогу і підтримку у створенні та реалізації культурно-просвітницької програми Національного університету «Львівська політехніка» – «Виховуємо аристократів духу», якій Патріарх УГКЦ Блаженніший Святослав уділив Архиєрейське благословення.
Презентація програми відбулася під час проведення інтелектуально-просвітницького заходу «Університет інтелекту «Біля Ратуші» 26 вересня 2015 року. Реалізуючи цю програму, Львівська політехніка не на рівні декларування, а на практиці змінює менталітет громадянського суспільства, втілює доктрину верховенства Науки і Духовності в житті людини і держави в цілому.
В рамках згаданої програми відбулося багато візитів у школи, ліцеї, коледжі, культурно-освітні осередки усіх областей Західного регіону. Ми на практиці переконалися, що сучасне суспільство спрагло за неквапливим, ґрунтовним, доступним поясненням з уст досвідченого науковця-професіонала багатьох явищ і процесів, що відбуваються у довкіллі.
Саме це стало моєю місією в мобільній лабораторії ТехЛабіно: пояснити всім без винятку категоріям відвідувачів наших заходів тонкощі взаємодії та функціонування різних механізмів і пристроїв, збудити в дитини прагнення власноруч творити корисні речі, забезпечити радісний блиск у дитячих оченятах від пережиття «таїнства» першого особистого доторку до Науки.
Ще два дуже серйозні і важливі мої завдання:
- сформувати у всіх без винятку відвідувачів моєї експозиції переконання, що вони є учасниками наукових показів та їхнього обговорення, а не спостерігачами «фокусів»;
- участь у наукових показах – перший крок до науки, а не «шоу».
– Чому погодились взяти участь в проєкті?
– Я не погоджувався брати участь у проєкті, я про нього мріяв. Вважаю, що я прийшов у проєкт не з порожнім портфелем ідей та планів і не з «блискучими очима невігласа», який створює непотрібну метушню, який готовий щось робити, але не знає що і як. У цьому проєкті я бачу потужну платформу, на якій спільно з організацією UNICEF ми втілюємо в життя культурно-просвітницьку місію Університету і Tech Startup School.
Такий проєкт є чудовою нагодою об’єднати висококваліфікованих професіоналів з метою створення нового інтелектуального продукту високої якості. І перші кроки вже зроблено: почалася ділова взаємодія з представниками офісу організації UNICEF з метою інтелектуалізації наявного проєкту або підготовки нового.
На цей момент розглядаємо проєкт «Наука Музики – Музика Науки». Назва тимчасова, але мені дуже подобається, буду намагатися її відстоювати. Можливо, оберемо назву «Фізика Музики – Музика Фізики», також гарна.
Зміст і алгоритм виконання цього проєкту, за задумом, полягатиме у тісній взаємодії фізики, філософії, музики, математики і… всіх охочих відвідувачів. Але це, поки що, ніби секрет.
– Що дає дітям участь у заходах ТехЛабіно? Такі заходи потрібні? Чому?
– Переконаний, що заходи ТехЛабіно потрібні і дітям, і дорослим. Ми з приємністю констатуємо, що обрана нами ідеологія взаємодії з громадянським суспільством свідчить про те, що інтелектуальний менталітет освітнього простору навколо лабораторії ТехЛабіно еволюціонує в напрямі позитивних змін.
Ще раз наголошую, мобільна лабораторія ТехЛабіно – не локація, де демонструють шоу, і не музей науки в мініатюрі. Я радію з того, що це вже зрозуміли школи, ліцеї, гімназії і громади загалом. Про це свідчать пропозиції укласти з нами угоди про довготривалу співпрацю.
На наших очах мобільна лабораторія ТехЛабіно стає інтелектуальним клубом людей різного віку з нестримним бажанням пізнавати красу світу в атмосфері щасливої потреби взаємного спілкування.
Це, своєю чергою, створює передумови для забезпечення комплексу цілеспрямованого здійснення формувальних впливів, які забезпечують мотиваційно-компетентнісний інтерес майбутнього суб′єкта діяльності у сфері історично, соціально, економічно і психологічно фіксованих форм суспільної свідомості на основі природних та сформованих у нього особистісно-професійних рис.
Тобто, крім популяризації науки, ми здійснюємо не менш важливу місію – профорієнтаційну роботу як для дітей, так і для дорослих.
Повний текст інтерв’ю – на сторінці Tech StartUp School у соцмережі Фейсбук.