Як підвищити шанси в новій країні для учнів з міграційним походженням? Політехніка прагне з’ясувати це у проєкті Welcome

Кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності
Лого проєкту Welcome

У сучасному європейському середовищі багато громадян опинилися в кризовій ситуації через вторгнення росії в Україну. Тисячі людей покидають свої домівки разом із сім’ями, щоб знайти прихисток у сусідніх країнах. Це саме по собі створює величезні зміни в їхньому житті, до яких як дорослі, так і діти, повинні адаптуватися. Основна ідея проєкту Welcome! – забезпечити інтеграцію в школі та рівний доступ до освіти у новій країні для дітей з міграційним походженням.

Національний університет «Львівська політехніка» розташований у Львові, який є відносно безпечним місцем після російського вторгнення 24 лютого 2022 року. Місто стало осередком, де тисячі людей (зокрема школярі, студенти і викладачі) гуртуються у пошуках миру та безпеки. Академічна спільнота Львівської політехніки має великий досвід допомоги біженцям та переселенцям, починаючи з 2014 року. Станом на січень 2023 року у Львівській області офіційно зареєстровано близько 245 000 переселенців. Понад 75 000 з них – діти і підлітки. Зокрема, Університет є базою для роботи Української дистанційної школи. Українські школярі за кордоном можуть поєднувати навчання за програмами країни тимчасового перебування та навчання за українськими стандартами.

Метою проєкту Welcome! є створення сучасних мовних освітніх інструментів для дітей 10–14 років, які приїжджають до нової країни з незначними попередніми знаннями місцевої мови та культури. Крім того, буде створено посібник для вчителів, які працюють у мультикультурних класах. Інструменти будуть розроблені з урахуванням принципів інтеграції, особистісно-орієнтованого підходу до навчання та турботи про благополуччя учнів.

Забезпечення інтеграції нового учня потребує від викладача певних навичок, зокрема розсіювання дезінформації, медіації конфліктів і напруженості, сприяння почуттю приналежності до групи та підтримки ідентичності кожної особи. Однак, передусім, це означає формування розуміння відмінностей між людьми, зокрема їхнього культурного походження. Студентоцентричний підхід спрямовує увагу від викладача до учня, ставлячи його інтереси на перше місце і сприяючи розвитку в ньому відповідальності та самостійності. Інституційний координатор проєкту в Національному університеті «Львівська політехніка» Анна Шілінг також зазначає: «Отож, використання цих інструментів у навчальному процесі допоможе дітям відчути себе бажаними гостями у новій школі».

Національний університет «Львівська політехніка» спільно з партнерами з Польщі, Болгарії, Греції та Чехії працюватиме над освітньою онлайн-платформою. Студенти з міграційним походженням зможуть отримати базові знання з місцевої мови та культури. Водночас їхні викладачі зможуть вдосконалити свої навички роботи в мультикультурному класі.

Проєкт завершиться трьома результатами.

  • По-перше, мовні матеріали онлайн для вивчення болгарської, чеської та польської мов для студентів з міграційним походженням, які ще не володіють цими мовами. Модулі допоможуть їм досягти рівня А1 або А2 нової мови з базовим знайомством з культурою нової країни.
  • По-друге, мультимедійний посібник для вчителів, що містить пропозиції та інформацію з різних питань, характерних для роботи в багатокультурному класі.
  • По-третє, інтерактивна освітня платформа, що містить усі результати проєкту.

Проєкт Welcome! є результатом кооперації 5 європейських країн. Співпраця України з європейськими партнерами забезпечить адаптацію результатів проєкту до потреб українських дітей, які тікають від війни внаслідок повномасштабного російського вторгнення. Результати також будуть корисними для дітей, які мігрують з інших країн, охоплених кризою, наприклад, Сирії, Ірану та інших.

Докладнішу інформацію про цей проєкт можна знайти на його сайті у межах Порталу Львівської політехніки.