У Політехніці тривають наукові симпозіуми: українські інженери-механіки вчотирнадцяте зібралися в Університеті

Анастасія Степаняк (Мозгова), тижневик «Аудиторія»
на симпозіумі українських інженерів-механіків

Уже традиційно, що два роки, починаючи від 1993-го, Львівська політехніка організовує Міжнародний симпозіум українських інженерів-механіків у Львові. Цьогоріч 23–24 травня науковці зібралися вже вчотирнадцяте.

Взяти участь зголосилися учасники не лише з України, а й із Великої Британії, Польщі, Білорусі, Сербії, Словаччини. Серед українських областей представлено Львівську, Харківську, Київську, Миколаївську, Луцьку, Тернопільську, Херсонську та інші. Загалом презентували 91 доповідь, які вже видали збірником.

– Цей симпозіум – не спеціалізований, а широкого спектра питань, що стосуються машинобудування, механіки, матеріалознавства й транспорту. Усі подані доповіді мають прикладний характер, що відповідає сучасним вимогам виробництва й технологій. Доповідачі презентували результати своїх досліджень і розробки для конкретних галузей промисловості, підприємств тощо, деякі з них уже використовують, інші – запроваджуватимуть, – розповідає голова оргкомітету, завідувач кафедри ЕРАТ Богдан Кіндрацький.

На початку заходу учасників привітали проректорка Львівської політехніки Наталія Чухрай, голова Наукового товариства імені Шевченка, директор Інституту прикладних проблем механіки і математики ім. Я. С. Підстригача НАН України Роман Кушнір, заступник голови Українського товариства механіки руйнування матеріалів Григорій Никифорчин, президент Підйомно-транспортної Академії наук України Володимир Семенюк.

Багато доповідей на симпозіумі стосувалася механіки руйнування матеріалів, діагностики та цілісності конструкцій. За словами пана Кіндрацького, сьогодні всі споруди й технологічні машини, створені 40–50 років тому, відпрацювали свій ресурс, а тому питання їхньої роботи надалі є важливе, адже йдеться про газо- і нафтопроводи, підіймально-транспортні машини, мости, хімічне обладнання тощо. Тому доповідачі значну увагу звернули на оцінювання стану таких конструкцій та продовження терміну їхнього експлуатування.

Не оминули й топової нині теми екології: учасники симпозіуму обговорювали питання зменшення екологічного забруднення, зокрема, не тільки токсичних викидів, а й шумового навантаження на міста, через значне зростання кількості транспорту. Над цим активно працюють науковці кафедри експлуатації та ремонту автомобільної техніки і кафедри транспортних технологій.

Деякі доповіді мали прикладне значення й для логістики. За словами пана Кіндрацького, у логістичних системах важливу роль відіграють транспорт та підіймально-транспортне обладнання, тож науковці активно обговорювали питання проектування й експлуатації останнього. Ще одну секцію приділили застосуванню вібрацій у техніці й технологіях. Варто зазначити, що в цій галузі політехніки з ІІМТ мають значні досягнення. Окрім цього, йшлося про сучасні матеріали та захисне поверхневе оброблення деталей машин і конструкцій.

– Є конструкції, що працюють в агресивному середовищі, за високих температур, тому науковці розробляють новітні матеріали з поліпшеними властивостями, антикорозійні покриття тощо. Найновіші результати в цій галузі на пленарних і секційних засіданнях представили науковці Фізико-механічного інституту ім. Г. В. Карпенка НАН України, Інституту прикладних проблем механіки і математики ім. Я. С. Підстригача НАН України, НУК ім. Адмірала Макарова та Львівської політехніки. Довготривала й плідна співпраця науковців нашого університету з колегами із НАН України, українськими й іноземними вишами сприяє дальшому розвитку наукових досліджень у галузі механіки, машинобудування й транспорту, – наголошує Богдан Кіндрацький.