Нині є багато можливостей для самостійного навчання поза університетом. Дехто вже не перший рік використовує онлайн-курси чи то іноземних платформ, як-ось Coursera, edX, чи ж українського Prometheus’а. Зараз можемо спостерігати, як цей інноваційний майданчик для самонавчання інтегрується з традиційною університетською освітою: Prometheus і кілька вишів – Львівська політехніка, КПІ, УКУ, ЛНУ ім. І. Франка – реалізовують пілотний проект змішаного навчання.
Змішали, власне, онлайн і офлайн освіту, запровадивши у звичний навчальний процес масові безплатні онлайн-курси провідних викладачів України та інших країн, розміщені на Prometheus’і. Серед них зокрема курс Стенфорда «Як створити стартап» або ж Гарварда – «Основи програмування CS50», що вважається у цьому напрямі найкращим у світі.
Онлайн-курси в навчальному процесі використовують різні університети, зокрема й уже згадані американські. Це, як вважають, відкриває кожному студентові доступ до найкращих здобутків у певній галузі, до того ж з мінімальними витратами. Так, експерименти зі змішаним навчанням у Массачусетському технологічному інституті засвідчили зростання рівня успішності студентів у середньому на 35%.
За словами співзасновника Prometheus’а Івана Примаченка, після завершення пілотного проекту, в 2017-му Prometheus планує на базі формату змішаного навчання ініціювати в Україні реформу вищої освіти, залучивши 20 вишів (чимало закладів уже висловили бажання долучитись). Це, сподіваються ініціатори проекту, дозволить упродовж кількох років якісно поліпшити роботу вітчизняної освітньої системи. Але це про перспективу. Ми ж – до політехніків, які вже безпосередньо й на повну практикують онлайн-навчання.
Данило Сапіга, студент першого курсу Інституту комп’ютерних наук та інформаційних технологій:
«Ще не мав справи з онлайн-курсами»
З онлайн-освітою справи ще не мав: я – перший курс. Але думаю, для ІТ-фахівців відеолекції викладачів з інших країн – добра нагода дізнатися щось актуальне з-поза меж України, та й інформації ніколи не буває забагато. Якщо курс англійською, то він дозволяє ще й вивчати мову. Загалом це цікавіше, ніж традиційне викладання, хоча, звичайно, все залежить від лектора.
Марія Артемович, студентка четвертого курсу Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології:
«Вчитися вдома комфортно і зручно»
Робота з онлайн-курсами дає можливість не їздити в університет (відповідно економити), а навчання вдома – це комфортніше і зручніше. Мені особисто було б цікаво послухати викладачів з-за кордону, більше дізнатися про іноземний досвід в ІТ-сфері.
Ігор Тимоць, журналіст-фрілансер:
«Предмет і час навчання обираєш ти»
Недавно я завершив онлайн-курс професора Ярослава Грицака «Вибрані питання європейської історії» на Prometheus’і. Це новий досвід і нові знання, дещо незвичний підхід до історичного контексту (соціологічний, крізь призму сімейних відносин тощо). Загалом є десь 9 – 12 відеолекцій, конспект, різні матеріали, статті до теми і тести, які ти маєш скласти, також проміжні та підсумкові роботи. Є постійний форум, де можна зі студентами і викладачами обговорювати різні нюанси. Я знаю, що на Заході онлайн-курси активно практикують, добре, що тепер – і в нас. Це потрібно і корисно. По-перше, це мотивований вибір людини: на конкретний курс потрапляє саме той, кому це цікаво і потрібно. Крім цього, ти сам обираєш час, коли вчитись, і для цього ще й нікуди не треба їхати.
Анастасія Зільберг, студентка другого курсу Інституту архітектури:
«Щоб щось зрозуміти, потрібен викладач»
Дистанційне навчання, Віртуальне навчальне середовище Львівської політехніки, онлайн-лекції – все це не дуже добре. Я вважаю, що краще прийти на «живу» пару, послухати викладача, запитати його про те, чого не зрозуміла (лектора з відео ти ж не спитаєш). Тобто, як на мене, самої інформації замало – щоб щось зрозуміти, треба поспілкуватись із викладачем безпосередньо.
Олександр Євдокимов, студент четвертого курсу Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології:
«Це цікаво і допомагає вдосконалити англійську»
Думаю, я вже не встигну повчитись за змішаною системою. Але вважаю такий підхід цікавим, і саме в університеті, бо вдома, як мені здається, від навчання відволікає багато чинників. Звичайно, це також добра можливість вдосконалити знання англійської мови (насамперед фахової), без чого на хорошу роботу нині не візьмуть.