Зміни клімату, збільшення техногенного навантаження на довкілля, зменшення біорізноманіття та інші екологічні загрози все більше впливають на якість життя та безпеку людства, тому інтеграція екологічної тематики в систему освіти різних напрямів є не лише актуальною, а й стратегічно важливою. Одним із ключових аспектів сталого розвитку є екологічна грамотність, яка передбачає не лише знання про стан навколишнього середовища, але й усвідомлення взаємозв’язку між природними процесами, соціальними змінами та економічною діяльністю. Зростаюча потреба у забезпеченні якості екологічної освіти та формуванні екологічної свідомості в умовах глобальних викликів сучасності зумовили необхідність розроблення програми начального тренінгу в рамках підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників університету.
З 05.05.2025 р. по 23.05.2025 р. кафедрою екології та збалансованого природокористування навчально-наукового інституту сталого розвитку ім. В. Чорновола на запит відділу навчання та розвитку персоналу було проведено тренінг-практикум «Екологічні аспекти сталого розвитку та адаптації до змін клімату», у якому взяли участь 41 викладач з різних навчально-наукових інститутів Національного університету «Львівська політехніка».
Розробили програму, її змістовне наповнення, практичні завдання та провели тренінг-практикум викладачі кафедри ЕЗП: к.т.н., доцент кафедри Оксана Люта, к.т.н., доцент кафедри Олена Попович, д.т.н., доцент кафедри Іван Тимчук, к.т.н., доцент кафедри Наталія Вронська.
Завданням цього тренінгу-практикуму було ознайомити слухачів із основними принципами державної політики у сфері зміни клімату, зокрема досягнення вуглецевої нейтральності, державною та міжнародною нормативно-правовою базою у сфері адаптації до кліматичних змін, про антропогенні фактори, які здійснюють найбільший вплив на кліматичні зміни, а також поглиблення екологічної свідомості представників освіти у цих сферах.
Також проведення тренінгу-практикуму мало важливу просвітницьку функцію – формування та розвитку екологічної культури та забезпечення умов для формування відповідального ставлення до природи в межах сталого розвитку суспільства.
Тренінг-практикум складався зі 6 лекційних і 3 практичних занять. Усі навчальні матеріали були розміщені у віртуальному навчальному середовищі, що забезпечило гнучкість та доступність навчального процесу. Такий підхід сприяв інклюзії, надаючи рівні можливості для всіх учасників. Викладачі могли проходити навчання у зручний для себе час і у власному темпі, усі відеолекції та відео-практичні заняття були записані та розміщені у ВНС. Тестові завдання дозволили оцінити рівень засвоєння матеріалу слухачами.
Після завершення тренінгу-практикуму викладачі мали змогу пройти анонімне онлайн-опитування з метою оцінювання якості проведення занять. За результатами опитування всі відповіді були позитивними, ефективність навчання оцінено на високому рівні, а зміст та наповнення тренінгу-практикуму відповідали очікуванням і запитам учасників. Лекційний матеріал слухачі оцінили як зрозумілий і лаконічний. Щодо практичних занять, більшість учасників вважають, що їхня кількість була виправданою та добре збалансованою з теоретичною частиною. Зворотний зв’язок з викладачами був оперативним та зрозумілим. Найактивніші учасники тренінгу-практикуму поділилися своїми враженнями:
- Віктор ВАСИЛЬЄВ, к.х.н., доцент кафедри органічної хімії відзначив, що тренінг-практикум «Екологічні аспекти сталого розвитку та адаптації до змін клімату» був організований на високому рівні, лектори викладали матеріал кваліфіковано, чітко, він був добре структурований та гарно ілюстрований. Практичні роботи були цікаві та інформативні.
- Галина БОЙКІВСЬКА, к.е.н., доцент кафедри менеджменту персоналу та адміністрування: «Програма тренінгу-практикуму «Екологічні аспекти сталого розвитку та адаптації до змін клімату» стала для мене цінним джерелом знань і практичних інструментів, які активно використовуватиму у своїй викладацькій діяльності. Особливо важливим є те, що тренінг ґрунтувався на міждисциплінарному підході, поєднуючи екологічні, соціальні та економічні аспекти сталого розвитку. Сталий розвиток – це не лише глобальна ціль, а й конкретна платформа для формування світогляду майбутніх фахівців. У навчанні студентів, зокрема в сферах управління, HR-менеджменту, економіки, важливо наголошувати на ролі екологічної свідомості, корпоративної соціальної відповідальності, «зелених» ініціатив і принципів циркулярної економіки. Формування компетентностей у сфері сталого розвитку сприятиме підготовці лідерів, здатних приймати зважені рішення в інтересах підприємництва, суспільства й довкілля. Практичні завдання тренінгу, як-от оцінка вуглецевого сліду, вразливості територій до кліматичних змін, дали можливість поглибити моє розуміння інструментів сталого управління. Щиро дякую організаторам за актуальну, структуровану й практикоорієнтовану програму.»
Враховуючи результати опитування учасників, розробниками тренінгу передбачено подальше наповнення теоретичного матеріалу та практичних завдань шляхом включення сучасних прикладів, заснованих на кращих практиках міжнародного досвіду.





